JDB007 Geplaatst: 12 uren geleden Geplaatst: 12 uren geleden Ik heb een Medion schotel met volgende afmetingen (Hor. 54 cm Vert. 60). Kan ik hiermee in Frankrijk (43°57'53.6"N 2°22'14.8"E ) Astra 1 en 3 (TVV) gemakkelijk ontvangen ? Is deze LNB hiervoor geschikt ?
Sprietje Geplaatst: 11 uren geleden Geplaatst: 11 uren geleden De afmetingen van je schotel zijn waarschijnlijk gemeten inclusief rand. De effectieve schotelmaat is waarschijnlijk 50x56cm zoals ook de Triax 54. Dat is krap aan om daarmee de Astra 3C op 23,5e te ontvangen. Eigenlijk past daar geen enkele duo-lnb precies op maar zeker niet die je op de foto laat zien. Daarvan staan de 2 feedhorns los van elkaar. Dat lijkt me eerder een 6 graden monoblock voor de Astra 19,2 en Hotbird 13. Een 4,3 graden duo-lnb voor een schotel van 60cm kun je wel gebruiken voor deze schotel als je de kop van de Astra 23,5 maar in de klem zet en de schotel op de 23,5 uitricht. Hoeveel aansluitingen heb je nodig? Is het voor een vaste- of mobile schotel?
JDB007 Geplaatst: 11 uren geleden Auteur Geplaatst: 11 uren geleden Sprietje, De afmetingen zijn gemeten zonder de rand. De bedoelde LNB wordt hier (België) verkocht voor Astra 1+3. Dit zegt de verkoper: Quote Gemakkelijk te plaatsen op Astra I zonder uw schotel te moeten verdraaien, maar nog beter resultaat op Astra III als u deze LNB met de Astra III kop in het center uitricht, op de Astra III satelliet. Geschikt voor HDTV. Verloopring om de LNB in een houder van 40mm te kunnen plaatsen is bijgesloten. Ik heb slechts 1 aansluiting nodig, het betreft een vaste schotel. Of is dit beter:
Sprietje Geplaatst: 10 uren geleden Geplaatst: 10 uren geleden Heb je de schotel al of moet je die nog kopen? Ook al zijn de reflectorafmetingen 54x60cm, dat vind ik dat nog maar aan de erg krappe kant zeker sinds TV Vlaanderen en CD vorig jaar de fec van 2/3 naar 3/4 hebben verhoogd. Je zult met deze schotel in Frankrijk regelmatig beelduitval hebben bij een flinke regenbui. Tja, helaas moet ik constateren dat die man van die winkel maar weinig verstand van lnb's heeft. Voor een schotel van 60cm bestaan duo-lnb's maar dan mogen de koppen nooit los van elkaar staan. Ze moeten zo dicht tegen elkaar staan dat de scalarringen in de feedhorn in elkaar overvloeien, zie bijlage.
JDB007 Geplaatst: 9 uren geleden Auteur Geplaatst: 9 uren geleden Deze schotel heb ik al (recuperatie), maar kan dus beter een nieuwe aanschaffen. Heb ondertussen uw bijdrage : Voor welke schotelmaat is nu een monoblock of duo-lnb geschikt? grondig gelezen en zal mij daarop baseren. Heb thuis deze staan dus ik kom er misschien wel uit.
Sprietje Geplaatst: 4 uren geleden Geplaatst: 4 uren geleden (aangepast) Ja, dat is een hele mooie multifeed schotel, de Visiosat BigBisat. Tegenwoordig na de fec-wissel van 2/3 naar 3/4 is een schotel van 60x65cm aan de krappe kant voor de ontvangst van TV Vlaanderen en Canal Digitaal. Beter is een wat grotere schotel. Het probleem is echter dat de lnb-fabrikanten duo-lnbs maken voor schotels van 60x65cm en voor schotels van 85x95cm. Dat is best een forse stap want een schotel van 85x95cm is best een flinke jongen en eigenlijk hoeft die nou ook weer niet zo groot te zijn. Die tussenmaat die bestaat de oude triax 78 (nu heet die tegenwoordig Triax 80) zou prima zijn. Helaas passen daar de bestaande duo-'voor de Tjechische markt duo-lnbs bestaan voor schotels van 70cm breed met 2 aansluitingen. Inverto heeft een nieuw 4 graden monoblock op de markt gebracht, de IDLB-SINM25-DOPO4-8PP, zie: https://www.inverto.tv/lnb/100/single-monoblock-23mm-lnb-40-for-80cm-dish Op de tekening zie je dat de overall-maat over de koppen 107,5mm is. Trek daar de kopdiameter van 59,5mm van af en je weet dat de koppen 48mm van elkaar staan. Dat ligt mooi tussen de duo-lnbs voor schotels van 60cm breed (=38mm) en schotels van 85cm breed (53-55mm). Deze zou ideaal passen op een schotel van 75cm breed voor de ontvangst van de Astra 19,2 en Astra 23,5 maar met de kop van de 23,5 in de klem is deze ook zeker goed te gebruiken op een Triax 78 (80). Ik zie dit 4 graden monoblock in Duitsland al te koop voor €10,90. 3 uren geleden aangepast door Sprietje schrijffout
minplus Geplaatst: 3 uren geleden Geplaatst: 3 uren geleden De Visiosat bigbisat is eigenlijk de mooiste schotel ooit. Tenzij je de meest bizarre zwakke satellieten wilt ontvangen, want dan zijn er andere gigantische schotels. 3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen