Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Is het verschil tussen CCA of koper kabel net zo merkbaar als bij COAX? Het prijsverschil is wel duidelijk.

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

• Moderator
Geplaatst:

Zal veel afhangen van hoelang de kabel is.

En welke categorie netwerk kabel je gebruikt.

Bij coax kabel heeft het voor de overdracht van signalen geen invloed of je koperkabel of CCA kabel gebruikt.

Alleen wanneer er ook voedingspanning over de kabel loopt heeft een koperkabel zin.

Bij netwerk kabel spelen meer de mechanische eigenschappen een rol.

Is het een flexibele kabel of een kabel welke in een kabelgoot ligt.

Spanningverlies speelt niet echt een rol bij een netwerk kabel, bij hoge snelheden speelt veel meer de afscherming tussen de verschillende signaal paren een rol.

Tijd voor een filmpje.

https://www.youtube.com/watch?v=S63Jt45F5YA

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

OK, dank je. Het is voor een thuisnetwerk (slaapkamers) waar geen POE nodig is. In de toekomst wel nodig voor camera's die POE nodig hebben.

• Moderator
Geplaatst:

Of de voeding komt uit een poe switch of de netwerk recorder.

Bij langere kabels gaat dan de ader diameter een rol spelen.

Of je gebruikt een poe inserter op korte afstand van de camera.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:
1 uur terug, ceesv zei:

Of je gebruikt een poe inserter op korte afstand van de camera.

Ik heb een hekel aan extra stekkers als dat met een POE switch (al aanwezig) voorkomen kan worden

Geplaatst:

Let ook op de AWG (American wire gauge) van de kabel.

Dit is de draaddiameter van de aders.

Ga voor AWG 24 of lager.

AWG 25 heeft een diameter van 0,4547 mm.

AWG 24 heeft een diameter van 0,5106 mm.

Dus hoe kleiner het getal, hoe dikker de ader.

Pli op DM800, VU+ DUO  en DM8000 met 4xDVB-S2, Wave Frontier T90

Geplaatst:

Ik kwam nog een rol met 16 meter cat 5e tegen van een vorig home projectje en heb die gebruikt. Gezien het alleen maar gaat om "het is leuk dat er een internetaansluiting is" hang ik aan die kabel een TPlink 5 poorts gigabit switch. Vandaar uit 2x2 kabels naar de 2 slaapkamers Uiteindelijk komt er alleen een printer en KPN IPTV kastje aan te hangen. Voor de zekerheid het trekdraad nog laten liggen voor als het niet goed genoeg is dan kan ik er altijd nog een aantal kabels bij trekken (holle ruimtes).

• Moderator
Geplaatst:

Ik verwacht geen problemen, die kabel gaat voldoen aan je verwachting.

Geplaatst:

Over cat 5e kun je net is met cat 6 gewoon 1 Gig sturen dus voor een woonhuis meestal meer dan genoeg.

Voordeel is ook dat de cat 5e  kabel minder dik is. (5mm)

Maakt de dikte niet uit en moet je de kabel nog kopen dan kiezen de meesten toch voor cat 6. (6,2mm)

Van cat 5e passen er max 3 in een 5/8 buis van cat 6 max 2.

Cat 5e is geschikt voor 100Mhz terwijl cat 6 geschikt is voor 250Mhz.

Dit is dan ook meteen het voordeel want daarmee zou je met een cat 6 tot 10Gig kunnen gaan (wordt de maximale afstand wel beperkt tot 55m)

Nadeel van cat 6 is dat als je er rechtstreeks connectoren aan knijpt dit op sommige plekken moeilijk gaat door de geleider die binnenin de kabel zit om de aderparen uit elkaar te houden, knip je de kabel op een andere plek door dan gaat het wel makkelijk. (bij cat 5e heb je dat probleem niet)

Bij het afmonteren op wall-outlets en patchpanels maakt het niet uit naast dat je extra tijd kwijt bent voor de montage door de dikkere kabel, de binnengeleider en de strakkere twistingen van de ader paren.

Maak je 10 aansluitingen dan merk je dat niet maar maak je er een paar 100 dan zal je daar met je calculatie rekening mee moeten houden.

Ik maak regelmatig grote bedrijfsnetwerken en schat dat de verdeling is zo'n 30 km per jaar aan cat 5e en max 2-3 km aan cat 6.

Kijk je ook bij ons in het magazijn dan staan daar meestal wel een stuk of 10-15 rollen/dozen cat5e en hooguit 2 rollen/dozen cat 6 en die 2 kunnen er ook al wel een poosje staan. (morgen komt er bijv. ook weer 3 km cat 5e binnen)

Vol koper of CCA maakt voor de data weinig uit immers beide kabels voldoen aan de eisen om de opgegeven snelheid bij 100m te halen anders mag men het geen cat5e noemen.

Kun je echter met 100% koper POE overbruggen tot zo'n 80m, met CCA kabel is dat vaak max 50 - 55m. (even uitgegaan van 5-7,5W) ga je meer vermogen over de kabel sturen dan wordt de afstand ook kleiner en vaak heb je dan POE injectors bij de apparatuur nodig om de apparatuur te laten werken.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen