WillemRL Geplaatst: vrijdag om 21:47 Geplaatst: vrijdag om 21:47 Beste Forumleden. Ik heb een vraag.Ik heb een Visiosat Bisat G3, gebruik 3 LNB's , Astra 1, Astra 2, Astra 3, gebruik bijna constant Astra 2, alle engelse freesat kanalen, en Astra 1, voor 1 x per week Rockpalast op WDR. Gebruik 2 Inverto Black Premium Selected Twin 40 mm LNB en nog een ander waarvan even merk en type evenniet weet. Bekabeling SAB Super RG 6 coax. Deze installatie zelf in 2009 geplaatst, dus alle onderdelen zijn ook die leeftijd. Mijn probleempje, het afgelopen jaar zijn er op de freesat kanalen weer wat verschuivingen geweest, en nu is er een groepje kanalen die dus opeens een veel slechtere ontvangst hebben, Het gaat op de groep kanalen die nu op Astra 2F 11343,50 Mhz V 27500 DVB-S2 8PSK FEC ben ik niet helemaal zeker en site zegt 5/6 ander zegt 2/3. Kanalen O.a. Legend, Legend Extra (Oude Horror Channel) That's 60 (Nieuwe naam nu Thats TV3) maar nog wel de oude muziek, voor een deel van de dag. Dit zijn dus toevallig kanalen die ik graag kijk. Sinds de wijzigingen is de ontvangst dus flink verslechterd, met een beetje regen heb ik al geen ontvangst meer, en bij mooi weer is signaal kwaliteit tussen 50-70%, en bij 50% begint het al te haperen. Beetje vreemd is dat bij alle andere kanalen van BBC en de 4 en 5 groep gewoon 100% signaal sterkte en 100% signaal kwaliteit geven, van dezelfde LNB dus lijkt mij niet defect. Weet iemand wat hier de oorzaak van kan zijn, en eventueel een oplossing, had al ergens gelezen dat deze wat hogere frequentie gevoeliger zijn voor goed afstelling. Dus hopelijk kan iemand mij vertellen wat oorzaak zou kunnen zijn, en welke LNB hier eventueel, voor deze frequentie, beter geschikt voor is. Bij voorbaat dan Willem
Sprietje Geplaatst: vrijdag om 22:41 Geplaatst: vrijdag om 22:41 Ik zie op internet dat het om CCS-coax gaat. CCS staat voor Copper Clad Steel ofwel een middenader van ijzerdraad met een laagje van 0,02mm koper. Van CCS-coax kun je dergelijke problemen verwachten. Controleer eens met een magneetje of dat aan de middenader blijft plakken. Ik zou alle uiteinden van de coax bij de schotel maar eens een paar centimeter inkorten en opnieuw aansnijden. Hopelijk is je probleem dan over.
WillemRL Geplaatst: gisteren om 11:34 Auteur Geplaatst: gisteren om 11:34 Sprietje, dank je voor de reactie. Ik zal er eens een stuk, klein metertje afhalen en kijken. Als ik het goed begrijp Dit heeft dus waarschijnlijk ook te maken met veroudering van de kabels, zijn van 2009, en dan vooral invloed voor de wat hogere frequenties. Een gedeelte, zo'n 10 meter, loopt i.d.d onbeschermd langs de gevel en ligt onbeschermd op het platte dak.
WillemRL Geplaatst: gisteren om 12:08 Auteur Geplaatst: gisteren om 12:08 En ooh, foutje. Complete naam van de kabel is SAB Super RG 6 U/6 coaxsial. Maar ga, zodra het weer het een beetje toelaat, i.d.d. maar metertje verwijderen en kijken.
Sprietje Geplaatst: gisteren om 13:47 Geplaatst: gisteren om 13:47 Waarom een meter verwijderen? Een klein stukje is toch ook goed? Maar inderdaad, als de coaxkabel al ruim 15 jaar op het platte dak ligt, dan kunnen er in de buitenmantel wel scheurtjes ontstaan zijn waar vocht in is gekomen. Ik zou dat maar eens goed nakijken.
edbe Geplaatst: gisteren om 14:58 Geplaatst: gisteren om 14:58 sinds deze week ook wat slechter beeld op satellieten, zou de schotel toch een klein beetje verzet zijn? 2 x Gigablue UHD & Bigsat 28e,23e,19e,13e
WillemRL Geplaatst: gisteren om 15:21 Auteur Geplaatst: gisteren om 15:21 Bijna niets is onmogelijk, dus heel misschien zou het kunnen, het is een plat dak waar andere bewoners of werklui ook toegang hebben, vindt het alleen vreemd dat ander frequenties ook HD kanalen, nog wel gewoon prima ontvangst hebben. Mijn probleem is begonnen bij de frequentie verschuivingen/ aanpassingen op Astra 2 , afgelopen jaar en nu met wat meer bewolking en slechter weer zakken de kanalen van 1 frequentie, net over de grens met haperingen tot gevolg.
Sprietje Geplaatst: gisteren om 15:49 Geplaatst: gisteren om 15:49 Maak eens een foto van je schotel. De Engelse zenders zijn toch heel sterk? In welke regio staat je schotel?
WillemRL Geplaatst: gisteren om 15:58 Auteur Geplaatst: gisteren om 15:58 Regio Amsterdam, wel met geheel vrij uitzicht op het zuiden, ja signaal sterkte geeft op alle kanalen 100% alleen signaal kwaliteit bij veel kanalen 100% alleen op die ene frequentie, de hoogste frequentie op Astra 2F, 11343.50 signaal kwaliteit fluctueert aardig 48-70 % op dit moment 48 wel ontvangst wel veel haperingen.
WillemRL Geplaatst: gisteren om 16:18 Auteur Geplaatst: gisteren om 16:18 Zou 4G een invloed kunnen hebben, bij de oude LNBs werd daar nooit iets over gezegd, bij de nieuwe LNB's die nu te koop zijn wordt dat vaak wel genoemd. Afscherming tegen 4G .
Sprietje Geplaatst: gisteren om 16:23 Geplaatst: gisteren om 16:23 (aangepast) 26 minuten geleden, WillemRL zei: Regio Amsterdam, wel met geheel vrij uitzicht op het zuiden, ja signaal sterkte geeft op alle kanalen 100% alleen signaal kwaliteit bij veel kanalen 100% alleen op die ene frequentie, de hoogste frequentie op Astra 2F, 11343.50 signaal kwaliteit fluctueert aardig 48-70 % op dit moment 48 wel ontvangst wel veel haperingen. De hoogste transponder-frequentie van de Astra 2F? Je bedoeld bijna de laagste frequentie van de Astra 2F. Er zitten er nog maar 2 lager dan 11343.5MHz en maar liefst 12 hoger die je kunt ontvangen. 11343.5 MHz zit in de lage band. Welke lnb heb je precies? gisteren om 16:25 aangepast door Sprietje
WillemRL Geplaatst: gisteren om 16:46 Auteur Geplaatst: gisteren om 16:46 Ja je hebt helemaal gelijk, ik dacht te zien dat de hogere transponder frequenties dan overgingen naar Astra 2E, dus nee het is niet de hoogste frequentie Heb 2 Iverto Black Premiun 40 MM LNB, IDLB-TWIN40-PREMU-OPP, in 2009 gekocht , heb 1 andere, enkele jaartjes later gekocht, weet even niet welke dat is, kan geen papieren daarvan vinden, ik ben ooit begonnen met 2 LNBs op Astra 2 en 3, en later 1 bijgeplaatst voor Astra 1. Kan zijn dat de skew niet helemaal goed afgesteld is, zie daar ook verschillenden waardes voor, ik heb hier een papiertje, gebruikt bij installatie, staat een skew op van -9.5 , die waarschijnlijk zo ingesteld, maar toen ik v.d. week op dishpointer.eu keek zag ik een skew van -17 staan.
OFDM Geplaatst: gisteren om 17:39 Geplaatst: gisteren om 17:39 1 uur geleden, Sprietje zei: Maak eens een foto van je schotel. De Engelse zenders zijn toch heel sterk? In welke regio staat je schotel? Ja de Engelse zenders zijn prima in het oosten, spotbeam ongeveer gelijk aan de Europe beam. Het kan zijn dat in Amsterdam de spotbeam zenders sterker zijn waardoor je verschil krijgt. Hier werden de muziek kanalen en ITV 3 beter na de wijzigingen, ik kijk even naar de foto's van het meetinstument.
OFDM Geplaatst: gisteren om 17:49 Geplaatst: gisteren om 17:49 59 minuten geleden, WillemRL zei: Kan zijn dat de skew niet helemaal goed afgesteld is, zie daar ook verschillenden waardes voor, ik heb hier een papiertje, gebruikt bij installatie, staat een skew op van -9.5 , die waarschijnlijk zo ingesteld, maar toen ik v.d. week op dishpointer.eu keek zag ik een skew van -17 staan. Ik heb alleen de 11344 H pol gemeten (14 dB op een 54 cm) maar: Op 11343.5 V pol zitten jouw muziek zenders. Dus die combinatie is héél gevoelig voor skew. Dan moet je dat goed kunnen meten bij een beetje verdraaien. Heb je ook andere frequenties die minder zijn of alleen die?
Sprietje Geplaatst: gisteren om 17:59 Geplaatst: gisteren om 17:59 (aangepast) Een Inverto Black premium voor de Astra 2, een prima lnb, daar zou ik niet snel aan twijfelen. Een skew van -9,5° voor de Astra 28,2 is goed. gisteren om 21:37 aangepast door Sprietje typefout
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen