WillemRL Geplaatst: zaterdag om 19:43 Auteur Geplaatst: zaterdag om 19:43 Ik heb jullie nog niet verlaten, ben bezig een overzichtje te maken welke frequentie nu beter of slechter werken, Heb i.d.d. al gezien dat ITV3HD 11344 H heeft 67% en beeld/geluid nog goed ITV4HD 11386.5 V 68% beeld/geluid goed, zo'n beetje de laagste waardes hebben . Was me nog niet eerder opgevallen.
OFDM Geplaatst: zaterdag om 20:42 Geplaatst: zaterdag om 20:42 56 minuten geleden, WillemRL zei: Ik heb jullie nog niet verlaten, ben bezig een overzichtje te maken welke frequentie nu beter of slechter werken, Heb i.d.d. al gezien dat ITV3HD 11344 H heeft 67% en beeld/geluid nog goed ITV4HD 11386.5 V 68% beeld/geluid goed, zo'n beetje de laagste waardes hebben . Was me nog niet eerder opgevallen. Die ITV 4 heb ik ook met 14 dB, niets mis mee. Maar óók dat is zo'n frequentie met een H en V pol signaal op bijna dezelfde frequentie. Schiet mij maar lek waarom ze dat "risico" nemen. De LNB kan ook een slechte polarisatie scheiding hebben.
WillemRL Geplaatst: zaterdag om 20:58 Auteur Geplaatst: zaterdag om 20:58 Ik geloof dat dat i.d.d. afgelopen jaar is gebeurt, die frequenties dichter op elkaar gaan zetten, kan me ook niet herinneren dat ze die, ,5, zeg halve frequentie eerder in gebruik hadden. 11343.50 V is volgens mij nieuw en i.d.d. 11344 H zit daar heel dicht bij. Kunnen er op die manier waarschijnlijk meer zenders erop proppen. En een goede skew afstelling is volgens mij dan erg belangrijk. Is het verstandig om een satfinder te gebruiken die zowel signaal sterke als signaal kwaliteit kan meten ? Die ik nu heb kan volgens mij alleen signaalsterkte meten.
OFDM Geplaatst: zaterdag om 21:07 Geplaatst: zaterdag om 21:07 4 minuten geleden, WillemRL zei: Ik geloof dat dat i.d.d. afgelopen jaar is gebeurt, die frequenties dichter op elkaar gaan zetten, kan me ook niet herinneren dat ze die, ,5, zeg halve frequentie eerder in gebruik hadden. 11343.50 V is volgens mij nieuw en i.d.d. 11344 H zit daar heel dicht bij. Kunnen er op die manier waarschijnlijk meer zenders erop proppen. En een goede skew afstelling is volgens mij dan erg belangrijk. Is het verstandig om een satfinder te gebruiken die zowel signaal sterke als signaal kwaliteit kan meten ? Die ik nu heb kan volgens mij alleen signaalsterkte meten. Je kunt terugkijken via wayback machine punt org hoe het was. Astra 4 heeft of had dit ook wel en het zijn mooie frequenties om met een satelliet meter de skew op af te stellen want de kwaliteit reageert daar super heftig op. Dus de exacte uitnulling is erg scherp. Misschien lukt het met de kwaliteit meter van je ontvanger door links en rechts de punten te vinden waar het onder de 100% duikt? En dan midden ertussen. Moet goed genoeg zijn lijkt mij. Het moet voor consumenten nog haalbaar zijn, in principe..
Sprietje Geplaatst: zaterdag om 21:57 Geplaatst: zaterdag om 21:57 Dat transponderfrequenties tot achter de komma in MHz gaan is altijd zo geweest en is op alle satellieten. Soms wordt 0,25 of 0,75 niet aangegeven en wordt het op hele MHz afgerond. Dat dezelfde frequentie zowel in Horizontaal als Verticaal wordt uitgezonden komt minder vaak voor maar ook bij meerdere satellieten. Het gaat om de signaalkwaliteit, niet om de signaalsterkte.
WillemRL Geplaatst: zaterdag om 22:26 Auteur Geplaatst: zaterdag om 22:26 Dank je Sprietje en OFDM, weer van alles bijgeleerd en heb nu wel ideeën waar ik kan beginnen om mijn probleempjes op te lossen.
OFDM Geplaatst: zaterdag om 22:40 Geplaatst: zaterdag om 22:40 MooI! Ik ben benieuwd naar de resultaten,
Sprietje Geplaatst: zaterdag om 23:13 Geplaatst: zaterdag om 23:13 Kijk je wel uit dat je eerst de stekker van de satellietontvanger uit het stopcontact trekt om kortsluiting in de coax te voorkomen.
WillemRL Geplaatst: gisteren om 12:44 Auteur Geplaatst: gisteren om 12:44 Het lijkt heel aardig opgelost. Heb alleen de skew afstelling opnieuw afgesteld, beetje koud op het dak om alles uitgebreid opnieuw in te stellen. Links en rechts punt opgezocht waar signaal begon te zakken, beetje in het midden uitgericht, lijkt nu op iets van +/- , -14 graden te staan. En heb op dit moment 100% signaal sterke en 100% signaal kwaliteit op 11343.50 V en zo'n 100% - 95 % op 11344 H. Dus ben weer even tevreden. Nog wel een vraag, welke niet al te dure satfinder, geeft nu ook signaal kwaliteit weer.. Is dit een beetje goede of bestaan er nog goedkopere, deze prijs heb ik er nog wel voor over. Bente satellietmeter. De reden hiervoor, binnenkort moet mijn hele schotel installatie voor een paar weekjes van het dak af, ze gaan de dakbedekking vervangen, dus dan moet hij er af en later dan weer helemaal opnieuw installeren. Gaat dan misschien wat makkelijker met zo'n satfinder met meer functies . Nogmaals, dank je OFDM en Sprietje, voor alles tips. Groet Willem 1
OFDM Geplaatst: gisteren om 13:57 Geplaatst: gisteren om 13:57 (aangepast) Precies wat ik ervan verwacht op deze manier, met de minste inspanning een net resultaat! Ik heb eens zo'n Bente geprobeerd en gruwel. Misschien dat iemand anders er goed mee kan? In het beste geval vind je de satelliet(en) maar ik ben teveel gewend aan een echte meter waarbij ik dan ook moet opmerken dat ik 3 profi apparaten heb en ze blinken elk in 1 facet uit. Dat is niet handig maar ik heb geen advies want Kathrein is buiten budget. Met de Bente had je de winst die je nu hebt niet gehaald denk ik. De digitale meetschaal volgt niet mooi lineair. gisteren om 13:57 aangepast door OFDM
WillemRL Geplaatst: gisteren om 14:43 Auteur Geplaatst: gisteren om 14:43 Een winkel zegt , Xsarius HD Easy heeft die eigenschap ook Iemand daar toevallig ervaring mee? Heb nu toch ook een soort digitale satfinder gebruikt, Digisat Pro van Emitor, weet niet 100 % of die i.d.d. digitaal is, displays is wel digitaal.
OFDM Geplaatst: gisteren om 15:23 Geplaatst: gisteren om 15:23 De Digisat Pro meet gewoon de totale signaal sterkte van de hele bulk aan transponders. Dat is niet selectief. De Xsarius hoe bedoel je heeft die eigenschap ook? Ze claimen wel de S/N en BER te meten, het lijkt gewoon een heel kleine ontvanger te zijn. Op zich wel goed als dat prettig werkt.
WillemRL Geplaatst: gisteren om 17:59 Auteur Geplaatst: gisteren om 17:59 De Xsarius meet, en geeft op het scherm, zowel signaalsterke als signaalkwaliteit weer. Tenminste op youtube videotje te zien. En daar signaal kwaliteit eigenlijk het belangrijkste is, makkelijker de skew afstellen, kan dat toch wel handig zijn.
OFDM Geplaatst: gisteren om 20:58 Geplaatst: gisteren om 20:58 (aangepast) De demo video's zijn wat summier qua actie maar ik denk dat het nauwelijks beter kan voor zo'n scherpe prijs. gisteren om 20:59 aangepast door OFDM
WillemRL Geplaatst: 9 uren geleden Auteur Geplaatst: 9 uren geleden Nog een vraagje. Is er een kans op ontvangst door dubbel glas, heel ouderwets dubbel glas begin jaren 90, dus geen HR glas en geen folies. Zoals ik al eerder schreef, mijn schotel moet dus paar weken, 8 a 10, van het dak af, maar ik ga dat wel missen, Heb grote ramen 80 x 160 ook pal op het zuiden, dus dacht misschien paar weken binnen voor het raam zetten. B.v.b.d.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen