Tonskidutch Geplaatst: dinsdag om 12:02 Geplaatst: dinsdag om 12:02 Weet iemand of er voor die oude halogeen lampen ook een LED vervanging bestaat die in je diaprojector past? Get Back The Beatles
Big fellow Geplaatst: woensdag om 15:03 Geplaatst: woensdag om 15:03 Vertel eens welke projector je hebt? En als je een foto hebt van de huidige (halogeen) lamp, dan helpt dat ook. “Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill
Tonskidutch Geplaatst: donderdag om 09:02 Auteur Geplaatst: donderdag om 09:02 (aangepast) Het is een Braun Paximat 250 CI-AF Het lampje zit met twee pennetjes in de keramische fitting, zie bijgaande foto beneden p.s. een 150Watt lamje origineel ziet het zo uit donderdag om 09:11 aangepast door Tonskidutch afbeelding origineel lampje Get Back The Beatles
JoeC Geplaatst: donderdag om 10:09 Geplaatst: donderdag om 10:09 Als ik even de zoekmachine gebruik (Braun Paximat 250 led replacement) zou jouw projector origineel een 250W halogeenlamp hebben. Op een internationale shoppingsite zie ik een Osram/Hama versie staan voor € 6.59 Hama Halogeenlamp 24 V 250 W (geschikt voor Paximat 250 W bruine projectoren) staan met als specs: Productafmetingen1,35 x 5,51 x 1,35 cm; 4,54 gram Voltage24 Volt Energielabel EU36 lumen/watt Lichtstroom9000 lm Wattage250 watt Als die specs kloppen (...) dan zal er geen vervangende LED bestaan die in je projector past. Een LED doet ~ 100 lumen/watt wat dan 1/3 van het vermogen nodig zou hebben om dezelfde lichtopbrengst te produceren. Gezien de daarbij benodigde koeling om de LED intact te houden gaat dat niet passen in de ruimte van een paar kubieke centimeter.... NB: Zelfs als het 150W halogeen is kom je voor LED nog op een 50W LED uit. 1
Tonskidutch Geplaatst: donderdag om 10:15 Auteur Geplaatst: donderdag om 10:15 5 minuten geleden, JoeC zei: zal er geen vervangende LED bestaan damned, jammer dan maar wel bedankt voor je uitgebreid antwoord Get Back The Beatles
Frans B Geplaatst: donderdag om 16:15 Geplaatst: donderdag om 16:15 Het is wel met LED te doen. Maar je zal er wel voor moeten knutselen. Een sterke LED moet ook op een koelblok. Ik zie dit bij nieuwe microscopen. Daar zitten nu ook LED's in. System Administrator (niet van deze site)
Zilverhippie Geplaatst: donderdag om 21:39 Geplaatst: donderdag om 21:39 In de veronderstelling dat dergelijke LED's dan toch zouden bestaan, volstaat de ventilator van de diaprojector dan niet? Die halogeenlampen kunnen toch ook behoorlijk heet worden. 1
Tonskidutch Geplaatst: gisteren om 08:18 Auteur Geplaatst: gisteren om 08:18 Ja die ventilator zit direct naast, anders smelten je dia's door de hitte van halogeen... Ik was op zoek omdat ik dit gelezen had... https://letsleds.nl/blog/hoe-warm-wordt-een-led-lamp/ Get Back The Beatles
Sprietje Geplaatst: 20 uren geleden Geplaatst: 20 uren geleden (aangepast) Het probleem bij een ledlamp is dat de lichtintensiteit nooit zo sterk gebundeld kan worden als bij een halogeenlamp projectielamp. Dan zou je al een ledlamp moeten hebben met een lenzenstelsel die het licht heel sterk concentreert en zo'n lamp zou veel te groot worden voor in een bestaande 12v 250w halogeenprojector. Volgens mij zijn er dan ook geen vervangende ledlampen voor de 12v 250w halogeenlampjes. Ik zie in een beamer ook al een ledlamp van 50w zitten. 20 uren geleden aangepast door Sprietje
Oplossing JoeC Geplaatst: 5 uren geleden Oplossing Geplaatst: 5 uren geleden 14 uren geleden, Sprietje zei: Het probleem bij een ledlamp is dat de lichtintensiteit nooit zo sterk gebundeld kan worden als bij een halogeenlamp projectielamp. Dan zou je al een ledlamp moeten hebben met een lenzenstelsel die het licht heel sterk concentreert en zo'n lamp zou veel te groot worden voor in een bestaande 12v 250w halogeenprojector. Volgens mij zijn er dan ook geen vervangende ledlampen voor de 12v 250w halogeenlampjes. Ik zie in een beamer ook al een ledlamp van 50w zitten. Die beamer zal erop ontworpen zijn en geen LED met 2 pootjes gebruiken... De vraag was: Bestaan er LED vervangers. Ik denk dat het antwoord Nee is. Kun je iets knutselen: Vast wel maar dan zal de lens/reflector die nu achter de halogeenlamp zit ook vervangen moeten worden en je hebt vanwege de koeling (met ook een echt koelblok) meer ruimte nodig hebben. Maar da's mijn inschatting. NB: LED's hebben de juiste polariteit nodig.
Tonskidutch Geplaatst: 4 uren geleden Auteur Geplaatst: 4 uren geleden (aangepast) Ja @JoeC er nog eens wel over nagedacht en ook randvoorwaarden te hebben bekeken en te hebben gelezen, hier en elders, denk ik dat het ombouwen om zo iets mogelijk te maken niks gaat worden. Qua lenzen en beschikbare ruimte voor die LED lamp in het toestel (hetgeen duidelijk is in m'n eerder geplaatste foto) zal er in die bestaande behuizing geen ruimte zijn. misschien een aftermarket solution voor startup bedrijf 4 uren geleden aangepast door Tonskidutch Get Back The Beatles
Frans B Geplaatst: 2 uren geleden Geplaatst: 2 uren geleden Ik zou de spiegel eruit halen, en daar de LED met koelblok plaatsen. Als het allemaal schroefbaar is, is het ook nog omkeerbaar naar de oude situatie. System Administrator (niet van deze site)
JoeC Geplaatst: 2 uren geleden Geplaatst: 2 uren geleden Tja, hoe groot is de aftermarket? Mijn Voigtlander heeft net een andere opbouw lijkt t. Dit staat daar trouwens over mijn lamp: Het kan zomaar zijn dat die van jou dezelfde voet/specs heeft. Als ik dan rondkijk kom ik die wel tegen maar met de opmerking: Deze lampen werken op 12V en dus heb je een transformator nodig. Ik kom wel deze tegen: G6,35 TOP LED lamp ~75watt. Wordt gebruik voor een microscoop, kost 250 euri. Opmerkingen: Deze LED produceert een (als halogeen) vermogen van 75 a 80 watt en vervangt hierdoor in heel veel gevallen de 12 volt 100 watt halogeenlamp met G6,35 fitting/pootjes. De TOP LED komt als set van LED lamp en regelaar, en een steker voeding voor het stopcontact. Door de uitgekiende vormgeving hoeven alleen de halogeen en de LED van plek te wisselen. Geen aanpassing aan de microscoop nodig. Geen stroom uit de microscoop nodig. Dus ook te gebruiken als de microscoop voeding defect is ! Kan in elk merk en model microscoop gebruikt worden (mits met G6,35 fitting) Misschien kan dat een oplossing voor je zijn mits de G6,35 aansluiting maar wel met minder lichtopbrengst (100W halogeen is geen 150W of 250W). Tja, het prijsverschil van 240 euro... Je bestaart 75-175W per gebruiksuur, zeg besparing is 1 kWh per 6 uur, 30 cent? 600 uur 30 euro? Mmah, duur experiment.....
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen