Con Geplaatst: 3 uren geleden Geplaatst: 3 uren geleden (aangepast) Een vreemd verhaal, op locatie in het noorden is even terug een 3 fasen wp geplaatst. Het verbaasde mij best wel dat het totaal energieverbruik altijd globaal het dubbele was dan wat de wp gebruikte. Daarnaast is het verbruik van de wp in mijn ogen ook erg hoog, vandaag 45kW maar dan wel voor een groot vrijstaand pand. Nu zijn er om de fasen van de wp clamps geplaatst die het vermogen meten per fase. (die clamps zijn van een Shelly waarbij de clamps al eens zijn omgedraaid om te zien of een clamp wellicht niet goed zou functioneren) Het valt mij op dat er ten aanzien van 1 fase een flink verschil is t.o.v. de andere 2 fasen. Dat er verschil tussen de fases zitten is deels te verklaren omdat er ook een 1 fase ventilator op één van de fases meedraait. (de pomp doet weinig aan stroom) en dan heb je nog een klein stukje besturing maar zal niet veel voorstellen. Eerlijk weet ik niet of de compressor de goede kant op draait, dat is niet te controleren. Er is bij de wp wél rekening gehouden met de kleuren van de fasen en zo hebben L1, L2 en L3 de juiste kleurcodes. Hoe dat in de meterkast zit weet ik niet. Nu weet ik dat je de draairichting kunt veranderen om 2 fasen om te draaien maar een compressor kun je fysiek niet controleren op draairichting. Nu mijn vraag, wie kan hier iets zinnigs over zeggen? Enerzijds vanwege de in mijn beleving hoog energieverbruik van de wp MAAR absoluut ook dat het totaalgebruik meestal 2x zo hoog is. (gezin bestaat uit 2 personen). 3 uren geleden aangepast door Con Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen.. Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst). Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4) PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11. Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen