Con Geplaatst: gisteren om 19:40 Geplaatst: gisteren om 19:40 (aangepast) Een vreemd verhaal, op locatie in het noorden is even terug een 3 fasen wp geplaatst. Het verbaasde mij best wel dat het totaal energieverbruik altijd globaal het dubbele was dan wat de wp gebruikte. Daarnaast is het verbruik van de wp in mijn ogen ook erg hoog, vandaag 45kW maar dan wel voor een groot vrijstaand pand. Nu zijn er om de fasen van de wp clamps geplaatst die het vermogen meten per fase. (die clamps zijn van een Shelly waarbij de clamps al eens zijn omgedraaid om te zien of een clamp wellicht niet goed zou functioneren) Het valt mij op dat er ten aanzien van 1 fase een flink verschil is t.o.v. de andere 2 fasen. Dat er verschil tussen de fases zitten is deels te verklaren omdat er ook een 1 fase ventilator op één van de fases meedraait. (de pomp doet weinig aan stroom) en dan heb je nog een klein stukje besturing maar zal niet veel voorstellen. Eerlijk weet ik niet of de compressor de goede kant op draait, dat is niet te controleren. Er is bij de wp wél rekening gehouden met de kleuren van de fasen en zo hebben L1, L2 en L3 de juiste kleurcodes. Hoe dat in de meterkast zit weet ik niet. Nu weet ik dat je de draairichting kunt veranderen om 2 fasen om te draaien maar een compressor kun je fysiek niet controleren op draairichting. Nu mijn vraag, wie kan hier iets zinnigs over zeggen? Enerzijds vanwege de in mijn beleving hoog energieverbruik van de wp MAAR absoluut ook dat het totaalgebruik meestal 2x zo hoog is. (gezin bestaat uit 2 personen). gisteren om 19:43 aangepast door Con Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen.. Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst). Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4) PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11. Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.
wanderer Geplaatst: 15 uren geleden Geplaatst: 15 uren geleden (aangepast) gisteren 14,4 kWh verbruik, woon alleen, tussenwoning, 3 fasen wp, grond wp, 8 zonnepanelen max opbrengst 2600Wh, zw schuin dak, zie dat de overspanning per fase onderling verschilt....lokatie het mooie zeeuws-vlaanderen...mijn jaarverbruik zonder panelen was ca 3MWh... 15 uren geleden aangepast door wanderer Samsung 40D6510WS
Drs. IJzerbout Geplaatst: 10 uren geleden Geplaatst: 10 uren geleden Je kunt het draaiveld van de stroom meten. Daar zijn (goedkope) meters voor. Koop of neem een Fluke en niet van die rotzooi uit Chinky Chink land. Daarmee zou ik dan ook het verbruik meten en dan is je vraag beantwoord. Heb je er geen kennis niet van, dan haal er een elektricien of installateur bij. "On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."
wanderer Geplaatst: 8 uren geleden Geplaatst: 8 uren geleden met slimme meter en een homewizard P1 opnemer kun je in de app op je foon al veel zien.... Samsung 40D6510WS
Big fellow Geplaatst: 6 uren geleden Geplaatst: 6 uren geleden 2 uren geleden, wanderer zei: met slimme meter en een homewizard P1 opnemer kun je in de app op je foon al veel zien.... https://www.espthings.io/index.php/2023/03/14/et-sm01-diy-dsmr-p1-smart-meter/ Voor de zelfbouwers. Kan ook je watermeter in de gaten houden 😉 “Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill
Big fellow Geplaatst: 6 uren geleden Geplaatst: 6 uren geleden 21 uren geleden, Con zei: Het verbaasde mij best wel dat het totaal energieverbruik altijd globaal het dubbele was dan wat de wp gebruikte. Hoe heb je deze inschatting gemaakt? 21 uren geleden, Con zei: Het valt mij op dat er ten aanzien van 1 fase een flink verschil is t.o.v. de andere 2 fasen. Dat er verschil tussen de fases zitten is deels te verklaren omdat er ook een 1 fase ventilator op één van de fases meedraait. (de pomp doet weinig aan stroom) en dan heb je nog een klein stukje besturing maar zal niet veel voorstellen. Afhankelijk van de fan kan dit inderdaad een redelijk grote verbruiker zijn. Maar kan je eens wat getallen laten zien? 21 uren geleden, Con zei: Eerlijk weet ik niet of de compressor de goede kant op draait, dat is niet te controleren. Er is bij de wp wél rekening gehouden met de kleuren van de fasen en zo hebben L1, L2 en L3 de juiste kleurcodes. Hoe dat in de meterkast zit weet ik niet. Als de compressor de verkeerde richting opdraait, dan heb je een erg grote kans dat hij op hoge temperatuur zal afschakelen. Schakelt hij niet af, dan draait hij vrijwel zeker de juiste richting op. Maar wil je het zeker weten, koop dan een Duspol met ingebouwde draairichting indicatie, dan weet je het zeker (en heb je een mooie en veilige spanningstester 😉 ) Als het een moderne warmte pomp is met variabele snelheid (dus een VFD), dan zal de stroom opname alles behalve een sinus zijn. Als de Shelly niet een RMS meetcircuit toepast, dan kan je zeer grote afwijkingen krijgen. Het mooiste zou wezen als je er een netwerk analyzer aan kan hangen, die de spanningen en stromen kan meten naar de warmtepomp. Dan kan je precies zien wat er aan de hand is. Echter verwacht ik niet dat je zo'n apparaat tot je beschikking hebt. Een goed alternatief is wat @wanderer suggereerde; de slimme meter gebruiken als meetinstrument. Meten wat het verbruik is zonder de warmtepomp, en dan zonder andere dingen in of af te schakelen de warmtepomp aanzetten. Dan kijken wat het verschil is volgens je slimme meter.... “Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill
Con Geplaatst: 6 uren geleden Auteur Geplaatst: 6 uren geleden (aangepast) 8 uren geleden, wanderer zei: gisteren 14,4 kWh verbruik, woon alleen, tussenwoning, 3 fasen wp, grond wp, 8 zonnepanelen max opbrengst 2600Wh, zw schuin dak, zie dat de overspanning per fase onderling verschilt....lokatie het mooie zeeuws-vlaanderen...mijn jaarverbruik zonder panelen was ca 3MWh... Het voordeel van jouw "grond wp" is dat je geen defrost hebt, die zijn killing voor het opgenomen vermogen. Ik heb het hier over een lucht-water wp. Maar toch een toegevoegde waarde jouw energieverbruik. Jij hebt immers bij lage temperaturen nog steeds een relatief hoge COP. 6 uren geleden aangepast door Con Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen.. Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst). Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4) PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11. Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.
Con Geplaatst: 6 uren geleden Auteur Geplaatst: 6 uren geleden (aangepast) 24 minuten geleden, Big fellow zei: Hoe heb je deze inschatting gemaakt? Gemeten, ik kan zowel het gebruik van de wp (is een parameter die je kunt uitlezen) als het totaalgebruik via de energiemeter, die log ik beiden. Afhankelijk van de fan kan dit inderdaad een redelijk grote verbruiker zijn. Maar kan je eens wat getallen laten zien? Nee, ik heb geen getallen van de fan maar dat zal best een flinke slok zijn. Als de compressor de verkeerde richting opdraait, dan heb je een erg grote kans dat hij op hoge temperatuur zal afschakelen. Schakelt hij niet af, dan draait hij vrijwel zeker de juiste richting op. Maar wil je het zeker weten, koop dan een Duspol met ingebouwde draairichting indicatie, dan weet je het zeker (en heb je een mooie en veilige spanningstester 😉 ) Als het een moderne warmte pomp is met variabele snelheid (dus een VFD), dan zal de stroom opname alles behalve een sinus zijn. Als de Shelly niet een RMS meetcircuit toepast, dan kan je zeer grote afwijkingen krijgen. Ik zal een grafiekje laten zijn wat de verschillende vermogens zijn per fase. Het mooiste zou wezen als je er een netwerk analyzer aan kan hangen, die de spanningen en stromen kan meten naar de warmtepomp. Dan kan je precies zien wat er aan de hand is. Echter verwacht ik niet dat je zo'n apparaat tot je beschikking hebt. Een goed alternatief is wat @wanderer suggereerde; de slimme meter gebruiken als meetinstrument. Meten wat het verbruik is zonder de warmtepomp, en dan zonder andere dingen in of af te schakelen de warmtepomp aanzetten. Dan kijken wat het verschil is volgens je slimme meter.... Ik kan de slimme meter niet per fase uitlezen helaas. Vouw even de historie uit, er staan nog meer antwoorden. 6 uren geleden aangepast door Con Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen.. Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst). Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4) PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11. Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.
Big fellow Geplaatst: 5 uren geleden Geplaatst: 5 uren geleden 31 minuten geleden, Con zei: Ik kan de slimme meter niet per fase uitlezen helaas. Waarom niet? Dat is standaard in het DSMR telegram? Als je daar hulp mee nodig hebt, stuur mij maar een PM. In je grafiek begrijp ik de laatste piek van L2 en L3 niet. L1 blijft nagenoeg constant, nog sterker als L2 en L3 omhoog gaan gaat L1 naar beneden... Misschien dat de fan een 400V exemplaar is welke tussen L2 en L3 is aangesloten. Ook zit er een offset in de uitlezing van L2 & L3. Ze gaan negatief. Is er een manier om dat te kalibreren? Als ik naar de grafiek kijk, dan kom ik uit op ongeveer 500W per fase gemiddeld tussen 17:30 en 17:40. In de 3 fase wereld is dat dus 500W x wortel van 3, dus pak hem beet 850W. Is dat hetgeen wat je verwacht? (Het is trouwens niet geheel correct wat ik hier doe, maar "goed genoeg" 😉 ) Is het een variabele snelheid compressor in de unit? “Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill
Moderator ceesv Geplaatst: 5 uren geleden Moderator Geplaatst: 5 uren geleden Vaak worden vanuit de WP ook de binnen units gevoed. Daarin is de belasting hoofdzakelijk de ventilator. In sommige gevallen zit er in de binnen units nog een extra verwarming ingebouwd. Een laatste verklaring kan zijn dat de Shelly opneem spoelen niet alleen de belasting van de warmtepomp meten, maar dat er nog meer verbruikers achter die aansluiting verscholen zitten. Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
Con Geplaatst: 2 uren geleden Auteur Geplaatst: 2 uren geleden 3 uren geleden, Big fellow zei: Waarom niet? Dat is standaard in het DSMR telegram? Als je daar hulp mee nodig hebt, stuur mij maar een PM. Dat kan maar het is niet bij mij en ze gebruiken daar de integratie in HA Homewizard Energy. In je grafiek begrijp ik de laatste piek van L2 en L3 niet. L1 blijft nagenoeg constant, nog sterker als L2 en L3 omhoog gaan gaat L1 naar beneden... Daar ging de compressor even van 39 naar 57 Hz, Inderdaad vreemd dat L1 erg laag. Misschien dat de fan een 400V exemplaar is welke tussen L2 en L3 is aangesloten. Kan, dat weet ik niet zeker dan zou de scheve verhoudingen tussen de fasen zijn verklaard. Ook zit er een offset in de uitlezing van L2 & L3. Ze gaan negatief. Is er een manier om dat te kalibreren? Dat weet ik niet, zal dat is nakijken, heb zelf ook een zelfde Shelly, goeie tip! Ik zeg er wel bij dat zo'n Shelly natuurlijk geen wereldwonder is maar ingezet als indicatief. Als ik naar de grafiek kijk, dan kom ik uit op ongeveer 500W per fase gemiddeld tussen 17:30 en 17:40. In de 3 fase wereld is dat dus 500W x wortel van 3, dus pak hem beet 850W. Is dat hetgeen wat je verwacht? (Het is trouwens niet geheel correct wat ik hier doe, maar "goed genoeg" 😉 ) Dat kan ik niet zeggen de kiloWattjes zijn integers die ik uit kan lezen maar zou ongeveer 1 kW kunnen zijn. Is het een variabele snelheid compressor in de unit? Inderdaad, van 27 tot 80 Hz. Zie alle antwoorden, niet allen even bevredigend... Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen.. Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst). Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4) PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11. Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.
Con Geplaatst: 2 uren geleden Auteur Geplaatst: 2 uren geleden 2 uren geleden, ceesv zei: Vaak worden vanuit de WP ook de binnen units gevoed. Daarin is de belasting hoofdzakelijk de ventilator. In sommige gevallen zit er in de binnen units nog een extra verwarming ingebouwd. Een laatste verklaring kan zijn dat de Shelly opneem spoelen niet alleen de belasting van de warmtepomp meten, maar dat er nog meer verbruikers achter die aansluiting verscholen zitten. Het betreft een monoblok, dus zonder binnenunit. Maar in de buitenunit daar zitten in; - uiteraard de compressor, - de fan, - de pomp, - 2 heaters en - en een stuk besturing. Die elektrische verwarmers als back-up en bijstand bij vorst. De Shelly zit om de 3 fasen van de buitenunit. Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen.. Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst). Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4) PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11. Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.
Moderator ceesv Geplaatst: 2 uren geleden Moderator Geplaatst: 2 uren geleden Zit de N wel goed aangesloten? Of de spanning sense draden van de Shelly? Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
Big fellow Geplaatst: 2 uren geleden Geplaatst: 2 uren geleden 5 minuten geleden, Con zei: Is het een variabele snelheid compressor in de unit? Inderdaad, van 27 tot 80 Hz. Zijn je Shelly's in staat true rms te meten? “Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill
Con Geplaatst: 2 uren geleden Auteur Geplaatst: 2 uren geleden 4 minuten geleden, Big fellow zei: Zijn je Shelly's in staat true rms te meten? Dat weet ik niet. Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen.. Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst). Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4) PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11. Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen