Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Nee, gewoon rechtstreeks op de accu, net zoals magnetrons voor caravans/ vrachtauto's.

En waarom ook niet. Inductiekookplaten, magnetrons en nog meer apparaten zetten de 230V wisselstroom om in gelijkstroom om er vervolgens weer hoogfrequent wisselstoom van te maken die dan gebruikt word. Als je al gelijkstroom hebt kan je die eerste stap (gelijkrichten) overslaan.

Geplaatst:
15 uren geleden, Con zei:

Hier in een deel van Medel 2 (industrieterrein) worden nieuwe gebouwen verplicht om zonnepanelen te nemen.

Daarnaast hebben ze een kaveltje opgeofferd voor een enorm accupakket en een joekel van een gasgenerator en zijn daarmee energie-onafhankelijk. 

En zijn dan ook niet aangesloten op het externe infra-net.

Op zich geen slecht initiatief. Nadeel is dat je alles redundant moet maken. Want als je generator set in onderhoud is, dan moet je nog wel beschikbaarheid behouden.

Uit nieuwsgierigheid; Wat voor gasgenerator set gaat er komen? Weet je dat toevallig?

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Geplaatst: (aangepast)
3 uren geleden, Big fellow zei:

Op zich geen slecht initiatief. Nadeel is dat je alles redundant moet maken. Want als je generator set in onderhoud is, dan moet je nog wel beschikbaarheid behouden.

Uit nieuwsgierigheid; Wat voor gasgenerator set gaat er komen? Weet je dat toevallig?

Geen notie, zal eens kijken of ik dat kan achterhalen.

Ze hebben iig een back-up generator...

Wel een linkje naar een artikel: https://stadszaken.nl/artikel/6226/mijlpaal-voor-bedrijvenpark-in-tiel-met-zelfvoorzienende-energiehub

Deze hebben ze eerder toegepast: https://www.voetverhuur.nl/nieuws/aggregaat-op-maat-voor-joulz

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2024 gelukkig weer glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11 met 24H2.

Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.

Geplaatst:

Ah, een gasturbine. Slechte keuze want die gaat alleen een goed rendement geven op 100% vermogen. Een gasmotor kan op lagere vermogens veel beter rendement halen. Een oplossing kan wezen om het "zero-diesel", of in dit geval "zero-gas" systeem te gebruiken, wat betekend dat de generator wordt opgestart zodra de batterijen onder een bepaalde lading (SOC) komen. Dan kan je de, in dit geval, gasturbine opstarten, op vol vermogen laten draaien om de batterijen op te laden en de gebruikers te voorzien van energie, en dan afschakelen als de batterijen vol (boven een SOC) zijn.

Grote nadeel is dat je de kans loopt dat de gasturbine meerdere keren per dag wordt gestart / gestopt....

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Gelijkstroom is wel leuk maar als je afhankelijk bent van het net, zal je 230 naar gelijkstroom moeten omzetten om aan jouw installatie te koppelen.

Dit wordt gewoon heel duur.

Kabels met gelijkstroom worden sneller warm en hebben dus daardoor ook verlies.

Als je een backup wilt bouw je een systeem zoals ik heb gedaan.

Want puur op zonnepanelen draaien, is na 2 a 3 dagen bewolking echt wel einde oefening.

Dan komt er een generator aan te pas.

Het blijft een rekensom.

Veel mensen denken: ik zet dan meer accu's in met hetzelfde aantal zonnepanelen maar dat werkt dus niet.

Want er moet genoeg vermogen in gaan om een lading van de accu's te garanderen.

Ik zou het zeker niet te moeilijk maken, dit wordt een enorme kostenpost dan.

Ik heb een nieuwe generator 3.2kW generator (4 takt) voor 200 euro kunnen kopen. Die wordt natuurlijk niet vaak gebruikt en zal je wel eens in de zoveel tijd moeten starten en onderhouden. Net als bij een kettingzaag gaat bij langdurig niet gebruiken de carberateur dicht zitten.

Bij de dierenopvang projecten wordt de generator bij bewolkt weer gebruikt om de accu's op te laden overdag, om dan 's avonds de koelkast en de verlichting te kunnen gebruiken. 

De hybride omvormer van mij heeft 2 AC uitgangen; 1 prioriteit en 1 overige. Zo kun je kiezen welke apparatuur je er op aansluit die je belangrijk vindt.

Tevens kun je programmeren wanneer wat afvalt bij welke accuspanning, dus in mijn geval het overige deel (oven, wasmachine, droger, warm water boiler enz).

Het prioriteitsdeel levert ook het minste vermogen. In mijn geval zitten er deze apparaten op:

-koelkast

-internet modem

-pc (micro atx met 12 volt voeding)

-verlichting

-alarmsysteem (heeft ook een 12 volt accu als backup)

-paar stopcontacten; voor TV en laders (nou heeft de generator ook een extra 230 volt en 12 volt DC uitgang)

aangepast door Toyota
Geplaatst:
2 uren geleden, Toyota zei:

Kabels met gelijkstroom worden sneller warm en hebben dus daardoor ook verlies.

Je moet natuurlijk geen onwaarheden gaan vertellen hier....

Waar bij AC het z.g.n. "Skin effect" van toepassing is, waardoor de impedantie van de  kabels omhoog gaat, heeft DC daar geen last van. En dan praat ik nog niet over de reactieve stromen waar je mee te maken hebt bij een AC net, wat voor meer verliezen zorgt.

Veel mensen denken: ik zet dan meer accu's in met hetzelfde aantal zonnepanelen maar dat werkt dus niet.

Want er moet genoeg vermogen in gaan om een lading van de accu's te garanderen.

Het probleem zit hem in de aanname dat de panelen het geadverteerde vermogen leveren onder alle "zonnige" omstandigheden. Dat is niet correct. De panelen worden getest volgens IEC61215, welke als meet standaard 1000W/m2 gebruikt. Dit bij een cel temperatuur van 25C. Wat gebeurt er nu als de panelen in de volle zon liggen? Juist! Ze worden warmer....

Daar begint het hele probleem.

Ik heb een nieuwe generator 3.2kW generator (4 takt) voor 200 euro kunnen kopen. Die wordt natuurlijk niet vaak gebruikt en zal je wel eens in de zoveel tijd moeten starten en onderhouden.

Hoe goed is de snelheidsregelaar van die unit? Is het een 1 cylinder unit? Als hij zo goedkoop is, dan verwacht ik niet dat de snelheidsregelaar erg goed is, en de spanningsregelaar zal ook niet de beste wezen. Erg oppassen met deze goedkope / eenvoudige generators met gevoelige apparatuur. 

Ook moet je even kijken naar de efficientie van de unit, die zal zo ergens tussen de 75% en 85% belasting maximaal wezen.

De hybride omvormer van mij heeft 2 AC uitgangen; 1 prioriteit en 1 overige.

Mag ik vragen welke omvormer je in gebruik hebt?

Geplaatst:
12 uren geleden, Toyota zei:

Dit wordt gewoon heel duur.

In eerste instantie ging het immers om een blackout zoals @ceesv het schreef

en dan kun je een minimale installatie voor essentiële apparatuur wegzetten en @Toyota .

Net zo als je ook een noodrantsoen aan conserven en water wegzet voor als de supermarkt dicht is bij een blackout.

Letter From Home

Pat Metheny

Op 4-2-2025 om 18:48, Big fellow zei:

Ah, een gasturbine. Slechte keuze want die gaat alleen een goed rendement geven op 100% vermogen. Een gasmotor kan op lagere vermogens veel beter rendement halen. Een oplossing kan wezen om het "zero-diesel", of in dit geval "zero-gas" systeem te gebruiken, wat betekend dat de generator wordt opgestart zodra de batterijen onder een bepaalde lading (SOC) komen. Dan kan je de, in dit geval, gasturbine opstarten, op vol vermogen laten draaien om de batterijen op te laden en de gebruikers te voorzien van energie, en dan afschakelen als de batterijen vol (boven een SOC) zijn.

Grote nadeel is dat je de kans loopt dat de gasturbine meerdere keren per dag wordt gestart / gestopt....

Eerlijk? Ik weet niet of het een gasmotor of gasturbine wordt.

Ik denk dat vaak opstarten zal meevallen, de opwekker heeft

als buffer het enorme accupakket. Toch?

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2024 gelukkig weer glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11 met 24H2.

Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.

Geplaatst:

Dat las ik:

Screenshot_20250208-083622.thumb.png.4785b162b2b871e5d6210bf0fec20737.png

Als de energie profielen correct zijn, de capaciteit van de batterijen ruim voldoende zijn en de panelen genoeg zijn over gedimensioneerd (en goed schoon worden gehouden!!!) dan kan het aantal starts meevallen. Echter op een winterse dag met de panelen bedekt met sneeuw, en alles verwarmen met warmtepompen, dan kan het snel anders wezen. Ga je dan de gasturbine op een lager, minder efficiënt, vermogen laten draaien, of toch de turbine max vermogen, dus max rendement, laten maken om de batterijen bij te laden en dan weer afschakelen...?

Geplaatst:

In Duitsland waar ik woningbouw projecten ontworpen, gepland en uitgevoerd heb kent men de Warmtekrachtkoppeling (WKK) is een manier om huishoudens te voorzien van een combinatie van elektriciteit en warmte. Deze systemen staan ook bekend als warmtekrachtcentrales. Voor 6 a 12 zeer goed geïsoleerde woningen geschikt is het eigenlijk een biodiesel automotor met warmte opslag en generator voor stroom. Plus een CO2 en roet filter installatie. Deze zogenaamde Blockheizkraftwerke waren erg populair in uitbreidingsgebieden, hoe dat nu is met de Olie stop uit Rusland en de prijzen kan ik niet zeggen.

Indien je geen automotor maar brandstofcellen gebruikt krijg je ook nog eens dikke subsidie van de Staat.

De mogelijkheid met Biogas en WKK bestaat ook indien je in de buurt van de stront koeien of varkens woont.

Aanvullende seizoensopslag voor warmte mede gevoed door vacuümbuis of vlakke collectoren houden ook nog eens de zon instraling op de daken tegen en daarmee is die zomerse warmte last ook geringer, ergo minder koeling noodzakelijk.

Letter From Home

Pat Metheny

Geplaatst:
3 uren geleden, Tonskidutch zei:

....mogelijkheid met Biogas....

Het grote nadeel van biogas is dat de kwaliteit erg wisselend is. Als de kwaliteit, de energie inhoud dus, niet constant is, dan wordt het onbetrouwbaar kwa opbrengst.

Bij mijn werkgever maken wij daarom ook controle systemen die biogas en aardgas kunnen mengen, en daardoor de opbrengst dus wel betrouwbaar is. 

Maar wil je het echt efficiënt doen, dan wil je dus geen kleine warmte kracht units per blok neerzetten, maar een grotere per wijk. Dan kan je eventueel naar units gaan die gas en diesel gemixed gebruiken, waardoor je dus "groener" wordt.

Trouwens, de roet uitstoot is niet het enige product wat gefilterd zou moeten worden, ook de NOx en SOx uitstoot moet je goed filteren, helemaal als je dicht bij een woonwijk staat.....

Heb jij weer gelijk inzake de efficiëntie. Maar ik dacht daarbij aan dat groepje woningeigenaren die dat op kleine schaal zelf regelen als VVE zonder energie leverancier z'n overhead.

Terwijl het blackout probleem in veel gevallen, zoals gisteren in Breda, ook enkel door een paar of één woningbezitter opgelost kan worden die zich hebben / heeft voorbereid.

aangepast door Tonskidutch

Letter From Home

Pat Metheny

Geplaatst:
57 minuten geleden, Big fellow zei:

Trouwens, de roet uitstoot is niet het enige product wat gefilterd zou moeten worden, ook de NOx en SOx uitstoot moet je goed filteren,

is duidelijk en alle overige giftgassen kon ik niet in een eenvoudige reactie opsommen https://kader-academy.nl/veelgestelde-vragen/gezondheid/wat-zijn-dieselmotor-emissies-(dme)-en-fijnstof

Letter From Home

Pat Metheny

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen