Sprietje Geplaatst: maandag om 13:20 Geplaatst: maandag om 13:20 (aangepast) Op 9-2-2025 om 12:15, RikDC zei: Goedemiddag allemaal , Voor mijn caravan heb ik een losse schotel en een driepikkel gekocht.(foto) Bleek uiteindelijk niet echt praktisch . Bijgevolg heb ik achteraf regelpootjes en een waterpas ingebouwd. Ik kan nu de poot mooi waterpas zetten. De meeste camping statieven zijn gemaakt om een schotel op een mooie vlakke ondergrond te plaatsen. Zodra de grond schuin loopt, heb je een probleem dat de mast niet verticaal staat. Daar hebben ze bij Eiss (Easy Install Satellite System) over nagedacht. De elevatie van de schotel kan met een draaiknop met planetair tandwielstelsel uiterst nauwkeurig afgesteld worden. Een paar keer op de afbeelding klikken voor een grotere afbeelding. maandag om 13:22 aangepast door Sprietje
trust Geplaatst: maandag om 15:17 Geplaatst: maandag om 15:17 Op 9-2-2025 om 15:15, Mojo zei: Vandaar deze ring. Die moet,zoals aangegeven, bij de onderste bout gebruikt worden met de punt naar beneden. Volgende keer wel de tekening goed lezen!😁 Ik twijfel of die ring met punt wel bestaat vandaar de aanpassing van mijn posting . Het kan ook de schaduw zijn van de uitgeperste bolling ter plekke Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging . Octagon SF8008 4K Edision Primo IP S2 Dr.HD F16 1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ 1.2 m Echostar Offset aan schuur 53º E 34.5 W Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka
a33 Geplaatst: 10 uren geleden Geplaatst: 10 uren geleden Op 9-2-2025 om 22:45, Sprietje zei: Even logisch beredeneren: ... Er is een uitsparing C gemaakt. Dit heeft natuurlijk een doel. Als het midden van moer C de referentie zou zijn, wat heeft uitsparing C dan voor nut? Uitsparing C heeft pas nut als de referentie niet zichtbaar is als de elevatie beneden de 10 graden is ingesteld. Het referentiepunt moet dus zijde E zijn. Dit dacht ik eerst ook. En de streepjes staan naar beneden toe, dan zou "het afleespunt" ook naar beneden toe moeten zijn, dacht ik. Maar als bij de huidige elevatie-stand de schotel nog licht achterover helt (en daar lijkt het op, al is er geen foto van), dan zou de schaalaanduiding bij vertikaal staande schotel bij dit "afleespunt" nog onder de 15 graden uitkomen. Dat lijkt me als offsethoek voor een schotel van ongeveer 60x66 cm wel erg laag. (Schaalaanduiding bij precies vertikaal staande schotel zou gelijk moeten zijn (ongeveer) aan de offsethoek, zoals ook hierboven al aangegeven.) En dan hebben we ook nog de X-zijde en de Y-zijde van de schotel-beugels. Maar we hebben van de mastbeugel alleen de X-zijde gezien ('X' staat rechts van de aanduiding 0 graden). Wat is er aan de andere kant van de mastbeugel te zien? Staat daar een Y op? Waarom loopt de elevatieschaal van 0 tot 60, maar staat in de specs dat de range loopt van 15 tot 70? Of gaat dat over montage met het 'derde' gat? Kortom, hoe de schaalverdeling bedoeld is bij deze schotel, en waar het afleespunt te zoeken is, is voor mij vooralsnog niet duidelijk. Groet, A33 Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.
Sprietje Geplaatst: 7 uren geleden Geplaatst: 7 uren geleden Er zijn fabrikanten die dezelfde mastklemmen gebruiken voor meerdere modellen schotels. Zo heeft Visiosat (Cahors) een en dezelfde mastklem voor 3 verschillende schotels waar verschillende schaalverdelingen op staan en meerdere gaten in zitten waar je de bouten in kunt steken. Om te voorkomen dat de bouten in de verkeerde gaten gestoken kunnen worden, gebruiken ze vierkante gaten of gaten in een andere vorm. Al met al wordt het er niet duidelijk op. Ik heb de indruk dat Meclean een handels firma is die zelf niets maakt maar alles inkoopt bij andere fabrieken en zelf weinig verstand van zaken heeft. Het lijkt er in ieder geval op dat er niet eens een fatsoenlijke gebruiksaanwijzing bij de schotel zit. En dan die belachelijk grote lnb-arm. Niet erg handig als je zo'n schotel met een camper of caravan mee moet nemen. Ik zou hem maar gewoon met de voorzijde van de schotel precies verticaal waterpas zetten en dan op de schaalverdeling kijken hoe je dan ergens 26 graden kunt aflezen want de meeste schotels hebben een offset van 26 graden. Ook super slordig dat de offset niet in de specificaties is aangegeven.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen