Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Mijn moeder heeft in 2023 een energiecontract afgesloten bij Energie direct, vast contract met vaste prijzen via Pricewise.

Deze zou in gaan op 6 jan 2024, maandelijkse prijs is ingesteld (door Energie direct zelf), ze kreeg een welkomstbonus van 390 euro en verder niets aan de hand.

Gaandeweg bericht "u moet uw maandelijks prijs verhogen om een hoge bijbetaling te voorkomen" euhh hoezo?  moeder verbruikt precies hetzelfde als voorgaande jaren.

Komt begin 2025 de eindafrekening

Moeder heeft 61 KW meer stroom verbruikt in 168m3 gas meer verbruikt (logisch met al die regen en kou van afgelopen jaar)

Dus bijbetalen is logisch

er is een contractprijs afgesproken van 0,34472 per KW voor stroom dus 61 x 0,34472 = € 21,02

er is een contractprijs afgesproken van 1,29216 perm3 gas dus 168 x 1,29216 = € 217,08

Samen dus € 238,10

Nee zegt Energie direct u moet € 490,95 bij betalen

euuhh leg dat eens uit......

Nou dat uitleggen kan dus alleen maar via de chat want bellen kun je ze niet en e-mailen ook niet.

De uitleg via de chat was "dat verschil zit in gewijzigde tarieven door de overheid"

Dat er wat verandert akkoord maar in 1 jaar plots ruim 250 euro?????

Dus specificatie opgevraagd.

Dan krijg je dus een overzicht wat je maar moet snappen.

Uiteindelijk blijkt dat als je een jaarcontract afsluit dit dus niet voor een jaar is maar van begin levering tot 31 dec en dan van 1 jan tot einde levering.

Ook is het vaste contract wat via Pricewise is afgesloten gewijzigd door Energie direct in een variabel contract met andere prijzen waardoor moeder plots 20 cent per m3 gas extra moet betalen (stroom was iets goedkoper)

Verder waren er vaste leveringskosten opgegeven van 101,88 per jaar voor elektra en 65,88 per jaar voor gas waarin alles verwerkt zou zijn maar volgens Energie direct was dit afgesloten in dec 2023 maar omdat het contract pas ingegaan is op 6 jan 2024 werden de tarieven berekend van 2024 (dat scheelt slechts een paar cent dus doen we niet moeilijk over)

Echter naast deze vaste leveringskosten worden er plots ook nog even extra netbeheerkosten berekend van € 427,65 voor elektra en nog eens € 223,79 voor de levering van gas dus in plaats van € 101,88 wordt er € 529,63 berekend voor de levering van stroom en in plaats van € 65,88 wordt er € 289,67 berekend voor de levering van gas.

Dus een klacht ingediend met de vraag om opheldering en de reeds afgetrokken € 490,95 terug laten boeken maar tot op heden geen reactie, wel aanmaningen met u moet betalen en ook een telefoontje met u moet betalen want anders komen er extra incassokosten.

Dan blijkt wel dat men toch wel per email bereikbaar is alleen naast de standaard overzichten komt men niet met een verklaring waar de kosten vandaan komen.

Zijn er meer die plots dit soort onverklaarbare hoge bedragen moeten bijbetalen?

En zo ja bij welke maatschappij is dat dan?

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Geplaatst:

Ik heb hetzelfde gehad met energie direct. 

In november een variabel contract afgesloten dat 1 februari in zou gaan met afgesproken tarieven. Na een jaar krijg ik een afrekening met veel hogere tarieven. Had ED de tarieven gewijzigd zonder mij daarvan op de hoogte te stellen. Staat natuurlijk in de voorwaarden dat je daar van op de hoogte gesteld moet worden. Ik heb betaald wat ik verschuldigd was maar ze bleven maar zeuren dat ik moest betalen. Heb een zaak aangespannen bij de geschillencommissie. Op het laatste moment wil ED dan wel schikken, moesten ze wel nog mijn leges van de geschillencommissie betalen. Schikken doen ze dan omdat een uitspraak openbaar is en een verloren zaak is natuurlijk negatieve publiciteit oplevert. Achteraf gezien had ik niet naar de geschillencommissie moeten gaan. Levert heel veel werk op. Meent ED recht op meer geld te hebben moeten zij naar de geschillencommissie.

Het gaat er dus om of je op de hoogte gesteld bent van tariefswijzingen voor het verbruik.

Netbeheerderskosten zijn voor iedereen hetzelfde.

clarke-tech HD4100+, gigablue UHD trio 4k, rotor 53grO-45grW, Fuba 85 cm.

Geplaatst: (aangepast)
43 minuten geleden, youriy zei:

Netbeheerderskosten zijn voor iedereen hetzelfde.

Dit zegt Prisewise als ik op dit moment een nieuw contract bij Energie direct af zou willen sluiten met exact dezelfde gegevens als wat mijn moeder had opgegeven. (ze had van Energie direct zelf op 14 jan jl. nog een voorstel gekregen om haar contract te verlengen voor € 255 per maand)

aanvraagenergie2025.thumb.jpg.34feac00886070e9c1e0b21541599c77.jpg

en daar staat toch echt aangegeven

Deze bedragen zijn berekend op basis van de ingevulde gegevens en inclusief alle kosten (zoals netbeheer, btw en energiebelasting) .

Dan zijn de vaste leveringskosten vandaag de dag wel iets hoger  nl. € 119,79 en € 71,87 maar nog steeds bij lange na niet de bedragen die door Energiedirect bij mijn moeder in rekening worden gebracht.

Maar wat je zegt, als je kijkt hoeveel tijd je er in moet steken om iets helder te krijgen of om überhaupt iemand te spreken te krijgen 😲 

Blijkbaar is het een mode geworden om je als bedrijf te verstoppen achter een chatbox en alleen e-mails te versturen via een no reply account en op de site geen enkel telefoonnummer e-mailadres oid. te vermelden zodat die lastige klanten je ook niet kunnen bereiken en het er dan hopelijk maar bij laten zitten.

aangepast door gerrit B
aanvulling

Geplaatst:

Ik spreek het liefst zo weinig mogelijk mensen.

Het belangrijkste is dat je goed de jaarafrekening kunt lezen en begrijpen en controleren of de tarieven kloppen met de overeengekomen tarieven. In mijn geval hadden ze geen bericht gestuurd over tariefswijziging omdat er nog geen levering was. Als ik het zo lees hebben ze nog steeds dezelfde fout in hun systeem zitten.

Geplaatst: (aangepast)
1 uur geleden, gerrit B zei:

Blijkbaar is het een mode geworden om je als bedrijf te verstoppen achter een chatbox en alleen e-mails te versturen via een no reply account en op de site geen enkel telefoonnummer e-mailadres oid. te vermelden zodat die lastige klanten je ook niet kunnen bereiken en het er dan hopelijk maar bij laten zitten.

Dit is geen mode maar puur om kosten te drukken.

Via chat en mail is kosten efficient ipv iemand die je een uur aan de telefoon hebt en waar je ellenlange discussies mee krijgt en uiteindelijk nog geen oplossing hebt maar wel heel veel tijd hebt verspeeld.

Dit heet gewoon kosten/baten.

Heel veel bedrijven doen dit en outsourcen naar het buitenland (Griekenland, Bulgarije, Letland enz)

Er zijn nog weinig bedrijven die telefoon doen. Eneco en BOL doen dat nog wel. Klarna heeft al een tijd geleden geen telefoon service meer. BOL heeft bv: nu besteld, volgende dag in huis. Echter is er een klein vakje met een i van info; als je met de muis daarover gaat, zie je dat er geen garantie is van de volgende dag in huis.

Ook wordt er middels chat en mail gebruik gemaakt van AI, als dat niet lukt krijg je een persoon via chat of mail.

Dit gaat ook ZEKER niet veranderen.

aangepast door Toyota
Geplaatst:

Er bestaat ook nog zoiets als service.

Ik krijg toch het idee dat veel bedrijven dit steeds verder uit het oog verliezen en alleen maar gaan voor het maximale rendement.

Misschien dat wij het daarom juist zo druk hebben, bij ons nog gewoon persoonlijk contact, een telefoniste aan de lijn die al weet waar je het over hebt en snel naar de juiste persoon weet door te verbinden als ze het niet zelf op kan lossen en ook na werktijd in 96% van alle gevallen binnen 2 minuten een deskundige monteur aan de lijn die je verder helpt.

Idd. service kost geld maar er zijn er toch blijkbaar ook genoeg die dit weten te waarderen en dan levert het juist geld op.

Geplaatst:

Jouw core business is anders.

Ga geen appels met peren vergelijken.

Je loopt echt achter in de tijd met je vergelijking.

Jouw vergelijking met LUI zei al genoeg.

Dit gaat niet over monteurs dus daar houdt het al op.

Ik weet niet voor weke toko je werkt maar ik ken alle bedrijven daar.

Je zal wel in moeten zien dat er een verandering plaatsvindt. Ik ben het met je eens dat een persoonlijk contact een betere oplossing kan geven, echter in jouw geval niet.

Geplaatst:

Laat mij dan maar lekker ouderwets zijn.

Bedrijven die geen service verlenen en niet op een normale manier bereikbaar zijn die hebben bij mij snel afgedaan of ze moeten wel een heel bijzonder goede prijs hebben om dit goed te kunnen maken.

Ik zal mijn moeder dan ook adviseren om daar in de toekomst toch beter naar te gaan kijken voordat ze weer voor de goedkoopste aanbieding gaat en waar je achteraf maar moet zien dat je een juiste factuur krijgt en niet telkens met een kluitje het riet in sturen.

Via de chat kreeg mijn moeder nl, eerst te horen dat het veel hogere bedrag aan verhoogde belastingen zou liggen.

De dame die ik aan de telefoon kreeg na een klacht te hebben ingediend verzekerde me dat dit niet het geval kon zijn maar dat de kosten zouden zitten in de welkomst bonus die ze had gekregen. (hierdoor zou het termijnbedrag te laag zijn vastgesteld)

2 dagen later sturen ze een bericht met :

Bij de verwerking van uw contract en de daarbij behorende kosten houden wij rekening met meerdere factoren, waaronder de energieprijzen die via Pricewise zijn overeengekomen. Echter, naast deze tarieven zijn er ook kosten zoals netbeheerkosten en overheidsheffingen, die per jaar kunnen wijzigen en waar wij geen invloed op hebben.

Uw contract is ingegaan op 6 januari 2024, en op dat moment golden de tarieven en belastingen zoals vastgesteld voor 2024. Dit betekent dat bepaalde kosten, zoals netbeheerkosten en overheidsheffingen, anders kunnen zijn dan de bedragen die in uw oorspronkelijke overeenkomst stonden, omdat deze afhankelijk zijn van de jaarlijkse vaststelling door de overheid.

Ja snap het dan nog maar eens.

Kijk je welke aanbieding ze gekregen heeft via Pricewise

leveringskostenvolgenspricewise.thumb.jpg.c617dbf14392bf47655d8cb74729fc14.jpg

en wat ze uiteindelijk berekend gekregen heeft voor het leveren van stroom via Energie direct.

vastekostenleveringstroom.thumb.jpg.a3f36b1e70ec43a8a2d103da8a1d6268.jpg

en welke kosten ze berekend heeft gekregen voor het leveren van gas (de genoemde 1200,51 moet je even niet naar kijken dan zijn de leveringskosten + het gasverbruik)

vastekostenleveringgas.thumb.jpg.71ec3b0f69c28c9d9dd541a3f19193b1.jpg

Dan lijkt me het toch niet zo moeilijk om te zien dat er iets verkeerd is gegaan met de berekening van de vaste kosten.

Zou je iemand kunnen bellen dan is dat in 2 minuten uitgelegd, nu ben je al meer dan een maand aan het proberen dit uit te leggen en geregeld te krijgen.

Geplaatst:
14 uren geleden, gerrit B zei:

Er bestaat ook nog zoiets als service.

9 uren geleden, gerrit B zei:

Zou je iemand kunnen bellen dan is dat in 2 minuten uitgelegd, nu ben je al meer dan een maand aan het proberen dit uit te leggen en geregeld te krijgen.

Dat denk je misschien, maar weet je wie aan de telefoon van die helpdesks zitten?

@gerrit B

Overigens via een intermediair zoals Pricewise zou ik nooit een contract nemen op wat dan ook. 

Die hebben namelijk geen verplichting om jou alle voorwaarden en werkelijke kosten inzichtelijk te maken en krijgen toch hun provisie.

De energie deurventers heb ik hier ook allemaal een stamp onder hun kont gegeven.

Letter From Home

Pat Metheny

Geplaatst:

Vaste leveringskosten E:101,88 is uiteindelijk geworden:101,93

en voor gas is 65,88 uiteindelijk 65,92 geworden.

Voor beide is 5 dagen het nieuwe tarief gerekend.

Niet echt schokkend.

Geplaatst:

Mijn moeder had dus eerst via haar eigen energieleverancier een prijs opgevraagd, die was  heel veel duurder.

Daarna via de site van energie direct maar daar kreeg ze geen welkomstbonus van 390 euro en was ze ook duurder uit.

Daarna via de site van Pricewise kreeg ze die bonus dus wel bij Energie direct en ook betere tarieven.

En als je rond moet komen van een klein pensioentje dan telt elke cent.

• Moderator
Geplaatst:
4 minuten geleden, gerrit B zei:

Daarna via de site van Pricewise kreeg ze die bonus dus wel bij Energie direct en ook betere tarieven.

Aan het einde van de rit betaal je die welkom bonus zelf.

Gerrit, heb jij ooit aan een klant een welkom bonus gegeven?

• Like 2

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:
30 minuten geleden, youriy zei:

Vaste leveringskosten E:101,88 is uiteindelijk geworden:101,93

en voor gas is 65,88 uiteindelijk 65,92 geworden.

Voor beide is 5 dagen het nieuwe tarief gerekend.

Niet echt schokkend.

nee dat geef ik ook aan daar hebben we het niet over.

Maar vervolgens worden wel een keer extra netbeheerkosten berekend van € 427,65 voor stroom en nog eens € 223,79 voor gas terwijl als je nu een nieuwe aanvraag zou doen je dit krijgt.aanvraagenergie2025.thumb.jpg.adcf9f71f8d2355be6749cdda4f2239f.jpg

en dan zijn die netbeheerkosten al opgenomen in de vaste leveringskosten.

Energiedirect berekend dus eerst de vaste leveringskosten en vervolgens nog een keer extra netbeheerkosten terwijl die kosten al in het totaal zijn opgenomen en je dus 2 x voor de levering mag gaan betalen.

Dus ipv. de eerder opgegeven € 167,76 aan vaste leveringskosten voor stroom en gas betaal je 167,76 + 427,65 + 223,79 = € 819,20 aan leveringskosten ofwel maar liefst even 650 euro extra voor iets wat al in de prijs opgenomen zou zijn.

Geplaatst:
40 minuten geleden, ceesv zei:

Gerrit, heb jij ooit aan een klant een welkom bonus gegeven?

Niet op deze manier, maar je schrijft soms wel extra scherp in om een klant binnen te halen.

Soms omdat je gewoon werk nodig hebt (is bij ons de laatste 20 jaar nog niet voorgekomen) maar ook om bij een organisatie binnen te komen en daar later de vruchten van te kunnen plukken.

Ik heb in het verleden bij werkgevers gewerkt die zelfs onder de kostprijs inschreven, dan had ik uitgerekend dat het project ons bijv. € 120.000 ging kosten daar kwam dan 10% winst op dus de aanneemsom zou € 132.000 moeten worden maar de directie besliste dan van "we schrijven in voor € 110.000" en aan ons als projectleiders dan de eer om binnen deze kosten te blijven of zoveel extra werk uit het project te slepen dat het rendabel werd.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen