Koen B Geplaatst: 11 uren geleden Geplaatst: 11 uren geleden Ik heb een PC met Windows 11 en een VUDUO+4KSE met VTi. Op mijn PC is iets van 'Samba share' of zo aangevinkt zodat ik met een snelkoppeling op het bureaublad van de PC naar de map kan gaan van de opnames op de HDD die aan de ontvanger hangt. Dat is voor mij met grote voorsprong de snelste manier om opnames efficiënt te verwerken (via de Webif gaat dat zeer traag, o.a. omdat ik niet rechtstreeks kan slepen van Webif naar videobewerkingsprogramma maar eerst het hele bestand naar de PC moet kopiëren). Afijn. Er was gisteren een Windows-update en nu wordt mij gevraagd om Windows-credentials. Gebruikersnaam is ingevuld en komt bekend voor. Het wachtwoord, dat zijn bolletjes en voor zover ik zie geen makkelijke manier om het wachtwoord zichtbaar te maken. En ik heb geen idee, ik gebruik dit nooit. Zijn die credentials iets van Windows of van de ontvanger? Helpt het als ik de 'password manager'-plugin op de ontvanger installeer en het wachtwoord verwijder? Dat is een suggestie die ik las. Dingen die ik gebrobeerd heb: -Invullen van mijn vermoedelijke Windows-wachtwoord (ook dat gebruik ik nooit, ik haal het ook maar uit een oude lijst dus niet 100% zeker). -Invullen 'root', volgens mij standaard VU+-wachtwoord -Invullen alle mij bekende wachtwoorden -Het programma 'VaultPasswordView' i.c.m. MadPassExt. Ik krijg een foutmelding maar ik weet dan ook maar half wat ik doe. -Bekijken netwerk-opties op VU+, maar ik denk niet dat daar iets wachtwoord-gerelateerds is wat ik kan uitzetten dat zou helpen? -'Turn off password protected sharing' op mijn PC geselecteerd, maar ik vermoed dat dat gaat over verbinden mijn computer met andere apparaten, terwijl ik het omgekeerde probeer. Suggesties zijn zeer welkom, ik ken er allemaal zeer weinig van en het is een beetje frustrerend dat de zoveelste update ervoor zorgt dat iets wat anders zeer vlot loopt nu weer veel van mijn tijd vraagt. Ondertussen blijft ander werk weer liggen. Ik sta open voor eender welke workaround die ervoor zorgt dat ik gewoon weer bij die map kan (maar ik zie het nog gebeuren dat ik weer heel Windows moet herinstalleren of zo). VU+ Duo2 + Wave Frontier T90 + Draaibaar 45 oost tot 15 west + hele zooi achterhaalde ontvangers 🙂
Koen B Geplaatst: 10 uren geleden Auteur Geplaatst: 10 uren geleden Oef, toch nog opgelost. Voor het geval iemand er nog eens iets aan heeft, zet ik hier neer wat voor mij werkte. De oplossing vond ik hier: https://answers.microsoft.com/en-us/windowsclient/forum/all/im-receiving-an-error-when-trying-to-connect-to-a/8650bc9f-bf25-4dde-99cd-25e617f1ae67 ...maar ik deed ook wat hier staat, misschien had ook dat invloed. https://learn.microsoft.com/en-us/windows-server/storage/file-server/smb-signing?tabs=group-policy Samenvatting: Start -> gpedit.msc openen. Local Group Policy Editor -> Computer Configuration\Windows Settings\Security Settings\Local Policies\Security Options. Open Microsoft network client: Digitally sign communications (always): Disabled; OK. Start -> gpedit.msc openen. Computer Configuration > Administrative Templates > Network > Lanman Workstation. Enable Insecure Guest Logons: Ga naar "Enable insecure guest logons." Dubbelklik om te openen. Selecteer "Enabled." Apply, daarna OK. En hop, we kunnen weer verder. Oef. VU+ Duo2 + Wave Frontier T90 + Draaibaar 45 oost tot 15 west + hele zooi achterhaalde ontvangers 🙂
Oplossing Spotvogel Geplaatst: 4 uren geleden Oplossing Geplaatst: 4 uren geleden Bekend probleem. Dit had je ook kunnen proberen.: Zo zet je het heel makkelijk aan en uit, gewoon false en true wisselen... Wat is er veranderd met de 24H2-update? Met de 24H2-update heeft Microsoft strengere beveiligingsmaatregelen ingevoerd voor het verbinden met netwerkschijven, waaronder NAS-apparaten. Dit is gedaan om de gegevensintegriteit en privacy van gebruikers te beschermen. Echter, deze wijziging heeft geleid tot frustratie bij veel gebruikers die afhankelijk zijn van NAS-systemen voor opslag en gegevensbeheer. Bij het proberen om verbinding te maken met bepaalde NAS-apparaten kunnen gebruikers foutmeldingen tegenkomen die aangeven dat de toegang is geweigerd. De reden achter de beperkingen De beperkingen zijn voornamelijk gericht op het gebruik van onveilige gastinlogmethoden, die kunnen leiden tot ongeoorloofde toegang tot gevoelige gegevens. Door deze functie standaard uit te schakelen, hoopt Microsoft dat gebruikers hun netwerken beter beveiligen tegen potentiële aanvallen en datalekken. Hoe om te gaan met de beperkingen Gelukkig kunnen gebruikers de beperkingen ongedaan maken door twee eenvoudige PowerShell-commando's uit te voeren. Hier zijn de stappen: Open PowerShell als Administrator: Zoek naar "PowerShell" in het Startmenu, klik met de rechtermuisknop en selecteer "Als administrator uitvoeren". Voer de volgende commando's in: Set-SmbClientConfiguration -RequireSecuritySignature $false -Force Set-SmbClientConfiguration -EnableInsecureGuestLogons $true -Force Het eerste commando schakelt de vereiste beveiligingshandtekening uit, wat toegang tot sommige NAS-apparaten mogelijk maakt. Het tweede commando staat onveilige gastinlogmethoden toe, zodat gebruikers opnieuw verbinding kunnen maken met hun NAS-systemen. Bevestig de wijzigingen: Controleer na het uitvoeren van de commando's of je weer toegang hebt tot je NAS. Conclusie De Windows 11 24H2-update heeft enkele belangrijke wijzigingen met zich meegebracht op het gebied van netwerkbeveiliging, die tijdelijk de toegang tot bepaalde NAS-systemen kunnen beperken. Door echter de hierboven beschreven PowerShell-commando's uit te voeren, kunnen gebruikers deze beperkingen gemakkelijk omzeilen. Het is belangrijk om je bewust te zijn van de beveiligingsrisico's bij het inschakelen van onveilige gastinlogmethoden en om deze instellingen alleen te gebruiken als dat nodig is. Blijf veilig en bescherm je gegevens! 1
Tonskidutch Geplaatst: 4 uren geleden Geplaatst: 4 uren geleden Er zijn meerdere mensen die dat probleem hebben gehad of hebben. Dat blijkt uit het lezen van meerdere fora. Hier op sat4all en bij OpenPli en bij vuplus-support, beslist ook bij andere gebruikelijke images. Het geld niet alleen voor de Vu+ ook andere enigma2 receivers. Terwijl ik dit schrijf reageerde @Spotvogel ook al. Dus ik laat die reactie even voor zich staan, zonder mijn two cents. Ik gebruik echter niet de netwerkomgeving van Windows 11 (nu 24H2) maar had een eigen netwerkdrive aangemaakt voor de NAS en voor de Vu+. En er werd niets geblokkeerd door de netwerkbeveiliging. Ik kan via de explorer gewoon aan die netwerk drive en heb niets hoeven doen betreffende punt 1 en 2. En dat al sinds er Windows 11 op de pC staat en natuurlijk ook onder Windows 10. Punt 3 is belangrijk, want 7 minuten geleden, Spotvogel zei: Het is belangrijk om je bewust te zijn van de beveiligingsrisico's bij het inschakelen van onveilige gastinlogmethoden en om deze instellingen alleen te gebruiken als dat nodig is. Blijf veilig en bescherm je gegevens! is je eigen risico 1 Thunderstruck AC~DC
Tonskidutch Geplaatst: 4 uren geleden Geplaatst: 4 uren geleden ik plaats ook deze link nog even voor een uitgebreide uitleg van een ander team / forum: https://forums.openpli.org/topic/100707-kan-harde-schijf-vu-niet-openen-windows-11-pro-weigert-toestemming/?view=findpost&p=1672904 waarin WanWizard het nog eens uitlegt ik kopieer niet maar geef alleen de link naar uitleg en oplossing En dat verduidelijkt ook waarom ik al jaren dat ongewenste gebruik van guestlogin / everybody en SMB 1.0 hier op sat4all heb getracht als zijnde zeer onveilig onder de aandacht te brengen, ondanks dat er andere waren die dat propageerden. Zoals het forumlid @Penthe. De images kunnen voldoen aan de nieuwe samba vereisten als ook de NAS. Dus gebruik die beveiliging dan ook. 1 Thunderstruck AC~DC
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen