TangoBravo Geplaatst: 7 uren geleden Geplaatst: 7 uren geleden In Delfzijl staat een museum. het MuzeeAquarium. In dit museum is de hut nagebouwd van een marconist rond het begin van 1900. Zie bijgaande foto. Bovenin hangen 3 "spoelen" , met daarin opgerold metaalband, tenminste zo ziet het er voor mij uit. Weet iemand wat het doel van deze spoelen was? T B
Tonskidutch Geplaatst: 6 uren geleden Geplaatst: 6 uren geleden (aangepast) om te vissen? 🤣 neen serieus ik vind het een spannende vraag en zou dat ook willen weten... ooit was ik in het Postmuseum Duitsland en daar heb ik ook zo een Marconi spoel - oscilatorspoel gezien. 6 uren geleden aangepast door Tonskidutch Carnaval iedereen onbereikbaar in Maastricht
Tonskidutch Geplaatst: 6 uren geleden Geplaatst: 6 uren geleden Uh o ja Tesla had er ook een ontworpen dacht ik. niet Musk maar Tesla. Carnaval iedereen onbereikbaar in Maastricht
Moderator ceesv Geplaatst: 5 uren geleden Moderator Geplaatst: 5 uren geleden Klik., uitleg 1 Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
Beheerder Michel Geplaatst: 5 uren geleden Beheerder Geplaatst: 5 uren geleden Variabele vermogens-weerstanden? Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.
Tonskidutch Geplaatst: 4 uren geleden Geplaatst: 4 uren geleden Ja en als je dan aan die raderen draait wisselt het vermogen dan? Ik ben geen elektrotechnicus laat staan radiotechnicus. leer wel weer erbij Carnaval iedereen onbereikbaar in Maastricht
JoeC Geplaatst: 4 uren geleden Geplaatst: 4 uren geleden Ik zou zeggen: als uit 1900 onderdeel van een lang golf antenne, waarschijnlijk onderdeel van de afstemming (gezien het handvat een variable) spoel. Maar ik laat me graag corrigeren. 1
Moderator ceesv Geplaatst: 4 uren geleden Moderator Geplaatst: 4 uren geleden De spoelen vormden samen met de afstem condensatoren een afgestemde kring. Een afgestemde kring resoneert op een bepaalde frequentie en zorgt voor de afstemming van het toestel op een bepaalde frequentie. De spoelen konden ten opzichte van elkaar bewogen worden waardoor er een koppeling of terugkoppeling ontstond tussen de signalen op de spoelen. Voor verschillende frequenties diende je verschillende spoelen te gebruiken. Een spoel zat meestal in de antennekring om die op de gewenste ontvangst frequentie af te stemmen, een tweede spoel werd geschakeld als oscillator spoel en tenslotte was er nog een detector kring. Een variabele vermogensweerstand is een weerstand die bijvoorbeeld in de gloeistroom keten van de detector lamp was opgenomen. daarmee kon de groeispanning ingesteld worden op de gewenste waarde. de weerstand was gedimensioneerd om grotere vermogens te kunnen dissiperen. 1 Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
Tonskidutch Geplaatst: 4 uren geleden Geplaatst: 4 uren geleden wow Carnaval iedereen onbereikbaar in Maastricht
Con Geplaatst: 4 uren geleden Geplaatst: 4 uren geleden Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen.. Sinds november 2024 gelukkig weer glasvezel via KPN. Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4) PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11 met 24H2. Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.
Tonskidutch Geplaatst: 3 uren geleden Geplaatst: 3 uren geleden Interessant @Con https://en.wikipedia.org/wiki/Spark-gap_transmitter Carnaval iedereen onbereikbaar in Maastricht
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen