Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb in huis op 5 kamers  coaxkabels gelegd en heb op 4 ervan 2 coaxkabels voorzien om de mogelijkheid te hebben om satelliet TV te kijken en eventueel op te nemen.

De coaxkabels komen bijeen op een centrale plaats waar ook de coaxkabels van de schotelantenne toekomen.

Ik heb een triax schotel van 110cm en een Stab HH120 rotor .

Ik dacht een Quattro LNB te voorzien en op de centrale plaats een switch .

Maar is dit mogelijk met een draaibare motor en hoe moet ik dit dan aansluiten ?

Welke zijn de beste merken LNB en switchen hiervoor ?

Of heeft iemand andere voorstellen ?

Omdat ik graag zelf experimenteer met signalen uit de ether te halen , een beetje "spielerei" , wil ik zelf de installatie doen.

Alvast dank voor jullie antwoorden !

Tekening ligging coaxkabels Vandermast.pdf

• Moderator
Geplaatst:

Een draaibare installatie voor 5 kamers lijkt mij een onwerkbare situatie.

Slechts een ontvanger kan gebruikt worden voor het besturen van de rotor, de andere ontvangers moeten maar afwachten op welke satelliet de schotel is uitgericht.

Welke satelliet posities wil je doorgaans naar kijken?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst: (aangepast)

Je zult een vaste schotelopstelling moeten nemen met een rail en 4 lnb's en diseqc-switches of een multiswitch.

aangepast door Sprietje
Geplaatst:
Op 3-3-2025 om 11:02, pevedeme zei:

Ik heb in huis op 5 kamers  coaxkabels gelegd en heb op 4 ervan 2 coaxkabels voorzien om de mogelijkheid te hebben om satelliet TV te kijken en eventueel op te nemen.

De coaxkabels komen bijeen op een centrale plaats waar ook de coaxkabels van de schotelantenne toekomen.

Ik heb een triax schotel van 110cm en een Stab HH120 rotor .

Ik dacht een Quattro LNB te voorzien en op de centrale plaats een switch .

Maar is dit mogelijk met een draaibare motor en hoe moet ik dit dan aansluiten ?

Welke zijn de beste merken LNB en switchen hiervoor ?

Of heeft iemand andere voorstellen ?

Omdat ik graag zelf experimenteer met signalen uit de ether te halen , een beetje "spielerei" , wil ik zelf de installatie doen.

Alvast dank voor jullie antwoorden !

Tekening ligging coaxkabels Vandermast.pdf 422.11 kB · 30 downloads

Wie wordt de baas van de rotor? En waar ik me vragen bij stel is zijn alle ontvangers voorzien van een kaart voorzien met abonnement om de kijkers " hun ding " te kunnen laten bekijken? Hier waren er bv op een bepaald moment 6 onafhankelijke ontvangers die hun signaal kregen van een Big Bisat. (Toe we nog in België woonden ) Nu kijken we nog enkel PT en ES via schotel en af en toe Duitse zenders. De rest gaat ( sorry schotelaars ) via internet. 1GB no limite glasvezel hier pure luxe voor 34 Euro/maand.

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Geplaatst:

Sorry mensen , dat ik laat reageer op jullie berichten ! 

Omdat men echtgenote en ik nog de énige bewoners zijn in ons huis , en ikzelf op verschillende kamers de mogelijkheid wou hebben om satelliet TV te kijken , maakt het niet veel uit dat de schotel uitgericht staat op 1 satelliet .

Ik dacht misschien te werken met een LNB met acht aansluitingen .

De motor kan inderdaad maar bestuurd worden door 1 ontvanger .

Een vaste opstelling met verschillende LNB's gecombineerd met een switch , zie ikzelf nog niet zitten omdat ik dan méér coaxkabels zal moeten voorzien.

Er zouden ook 4 in 1 coaxkabels bestaan , maar hoe dik zijn die dan weer en welke moet je daarvoor nemen?

Kan ik hier op het forum een kant en klare uitleg vinden voor het afstellen van een schotel met rotor en afstellen van LNB ?

Wij wonen in Essen België .

Geplaatst:

Nog een vraagje ?

Stel dat ik 1 quattro lnb zou plaatsen op de schotel , waarvoor dan 4 coax aansluitingen nodig zijn van lnb tot een switch in huis , maar ik wil wel de rotor behouden . Hoe moet de rotor dan aangesloten worden in het hele verhaal ? Of is dit technisch niet mogelijk met een quattro lnb en een switch ?

Geplaatst:

doe het simpel zoals ik : 1 master box met 4 tuners en de rest gaat over ethernet naar de slave boxen.Dan bestuurd de masterbox steeds de rotor op 1 uitgang (tuner).Of mss kan je wel werken met een GSO dan alhoewel dat overdaad zal zijn

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Geplaatst:

hoeft geen tekeningetje.Masterbox met 4 tuners.Op tuner 1 zet je de rotor ertussen maar ga je al waarschuwen dat een schotel met een quad lnb en dus ook 4 draden een groot gewicht is voor de rotor.

Ik heb hier gewoon een vaste schotel gibertini 1 meter met 19.2E , 23.5E en 28.2E quad LNB's staan met switch 1/4 en kan daar dus 3 mogelijkheden (boxen) tegelijk hebben op de sats.Op pos 2 (tuner 2 maar kan zelfs 1 zijn) is dan een rotor aangesloten die alles sats opvangt als de andere 3 bezet zijn (bv 13E kanalen).Heb ik het voordeel dat op de rotor maar 1 single LNB staat die op de switch (2)  is aangesloten en ingesteld in de tunerconfiguratie.Werkt prima en ik neem zelfs tegelijk minstens 4 kanalen op of je kan met 4 boxen tegelijk kijken (wat hier nooit gebeurd vermits enkel beneden of boven wordt gekeken en tegelijk beneden opgenomen (masterbox is gedeelde HDD voor iedereen).Heb een 4x samengestelde coax kabel van aan de ingebouwde switchen tot in huis en die heeft verschillende kleuren intern wat makkelijk is.

satbox.jpg

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Geplaatst: (aangepast)
11 uren geleden, pevedeme zei:

Hoe moet de rotor dan aangesloten worden in het hele verhaal ?

Met een parallel "motor-pad", naast het "signaal-pad".

Dus met splitter (geplaatst tussen ontvanger en multiswitch); en een extra kabel naar de motor. (Of wat wou je met die schuur-kabel doen, eigenlijk?)

Zie voor het principe:

https://www.sat4all.com/forums/topic/369102-rotor-installeren/#findComment-2571729

en de post https://www.sat4all.com/forums/topic/369102-rotor-installeren/page/2/#findComment-2572886 , voor meerdere ontvangers met motor-controle.

NB Ik adviseer inmiddels geen UniTap meer! Kan mogelijk problemen veroorzaken in zo'n setup.

Groet,

A33

aangepast door a33
iets aangepast/verduidelijkt.

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen