Ga naar inhoud

Terug leveren elektriciteit in 2027 niet meer lonend.

Aanbevolen berichten

• Moderator
Geplaatst:
14 uren geleden, moonchild zei:

Kan iemand dit uitleggen: als je de converter met je thuis net koppelt, maar ook tijden bedrijf, dan kijkt de converter naar het voltage. Te hoog dan gaat hij niet aan.

Maar wat als je je thuisnet, met ,werkende converter, van het buitennet afkoppelt. Dat zou de converter toch niet door moeten hebben

Op het moment dat de overtollige energie niet geleverd kan worden aan het net zou de spanning gaan oplopen, en zoals je zelf schrijft, schakelt de omvormer dan uit.

Ook valt het referentie signaal weg om de generator te synchroniseren, de beveiliging schakelt de generator dan uit.

Er zijn pv convertors die je in eiland gebruik zou kunnen gebruiken, maar je dient dan wel je meterkast ingrijpend te veranderen met de nodige relais en beveiligingen.

Het uitvallen van de netspanning is niet eens het grootste probleem, maar het terugkeren van die spanning vraagt een synchroniciteit, welke zich niet zo maar laat regelen.

Dat vraagt forse investeringen.

Ook zijn er forse veiligheidsmaatregelen nodig, om te voorkomen dat er spanning op toevoerleidingen staat die afgeschakeld zijn door  de elektriciteit leverancier.

Het risico bestaat, dat je dan monteurs die in de grond wroeten elektrocuteert.

• Like 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

De kunst is om de spanning van je converter zo laag mogelijk te houden.

De converter kijkt nl. naar de spanning van het openbare net en gaat daar boven zitten om zo energie te kunnen leveren aan het openbare net.

Deze spanning mag maximaal 253V worden en zodra je omvormer ziet dat er meer dan 253V nodig is om energie aan het openbare net te kunnen leveren dan schakelt deze uit.

Echter hier zit wat speelruimte want je hebt ook te maken met spanningsverliezen in je kabel.

Loopt er een lange kabel van je omvormer naar je meterkast dan zal door de interne weerstand van de kabel daar een spanningsverlies kunnen ontstaan.

Dus is de spanning van het openbare net al 250V en heb je een spanningsverlies van 3V of hoger op je kabel dan zal je omvormer uit gaan omdat deze 250V + je kabel verlies moet leveren en er dus een hogere spanning nodig is dan de toegestane 253V om energie te leveren.

Kun je er voor zorgen dat het spanningsverlies van 3V slechts 1,5 of 2V wordt dan zal hij wel gewoon blijven werken.

Dit kan meestal gerealiseerd worden door een kwalitatief betere aansluitkabel te gebruiken ( kabel van zuiverder koper) een dikkere kabel toe te passen of de kabel zo kort mogelijk te maken.

Bij alle 3 mogelijkheden zal de interne weerstand lager worden waardoor er minder spanningsverlies ontstaat in de aansluitkabel en je omvormer langer zal blijven werken.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

• Moderator
Geplaatst:

In mijn pv installatie is een aansluitkabel tussen meterkast en convertor toegepast van 5 x 10 mm.² koper.

• Like 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Dat zou kunnen als dat nodig is om het spanningsverlies in de kabel zo laag mogelijk te houden.

Maar een kabel van 5 x 10 kost toch snel al 11 euro per meter, ga je naar de betere kabel dan zit je al snel rond de 20 euro per meter

Is het niet nodig en kun je ook met een 6 kwadraat toe dan kost het goed 6 euro per meter en met 4 kwadraat goed 4 euro per meter.

Speelt dit spanningsverlies dan dus even goed uitrekenen welke kabel je precies nodig hebt want heb je een kabel van 20m die 20 euro per m kost terwijl je ook een kabel van 4 euro per meter had kunnen gebruiken dan moet je het prijsverschil van € 320 zien terug te verdienen.

Met een opbrengst van 0,4 cent per KW dan moet je dan wel 80.000 KW extra leveren voordat je dit terug hebt verdient.

Geplaatst:
1 uur geleden, gerrit B zei:

Deze spanning mag maximaal 253V worden en zodra je omvormer ziet dat er meer dan 253V nodig is om energie aan het openbare net te kunnen leveren dan schakelt deze uit.

Das al even voorbij.

Bij installaties van de laatste +/- 8 jaar mag de spanning kortstondig oplopen naar 264V.

De huidige bovengrens is nu vastgelegd op 264,5V en speelt de parameter ‘beveiliging tegen spanningsstijging’ de grootste rol. Deze veiligheidsparameter wordt het vaakst overschreden (de gemiddelde spanning over 10 minuten mag niet hoger dan 253V liggen), met afschakeling tot gevolg.

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Geplaatst:

Dat doet alleen niet af aan het principe, kom je boven de ingestelde waarde dan schakelt de omvormer af en hou je het spanningsverlies in je eigen woning/pand zo laag mogelijk dan zal je omvormer zo lang mogelijk actief blijven.

Geplaatst:
Op 13-3-2025 om 14:34, Con zei:

Ik reed vandaag over de A15 met zijn vele zonneparken.

Ik denk dat zij de hoofd-boosdoeners zijn wat betreft het

overbelasten van het net.

Voor wat ik er over gelezen heb worden dat soort zonneweiden aan het middenspanningsnet gehangen. Die hangen niet rechtstreeks aan het laagspanningsnet waar onze huizen op zitten aangesloten.

Op 13-3-2025 om 14:34, Con zei:

Waarom wij, als consumenten, geldstraf krijgen begrijp ik niet.
Die parken uitzetten kan heel veel consumenten helpen om zo

de geldstraffen te verminderen of nog beter tóch nog iets terug

te geven voor levering en zo zonnepanelen te blijven renderen.

Het is zoals met alles: follow the money en: socialize the losses and privatize the gains.

Ik kan niet anders concluderen dat we al decennia lang door hersenloze psychopaten worden geregeerd.

Geplaatst: (aangepast)

ik heb panelen met micro omvormers per paneel en 3-fasig aangesloten, ik zie dat de spanningen per fase enorm kunnen verschillen, ik weet niet wat er gebeurt als 1 fase de spanning te hoog wordt, of dan alleen die fase afgeschakeld wort of dat alle 3 de fase afgeschakeld worden, is nog nooit gebeurd....volgens mij is dit de meest praktische configuratie...

aangepast door wanderer

Samsung 40D6510WS

Geplaatst: (aangepast)
3 uren geleden, Tonskidutch zei:

ik wist niet wat het betekende @wanderer

dus ik zocht even

Screenshot_24.png.14d0b5424276a3e7b937857e1b5f60b8.png

dat is als er 1 centrale omvormer is, maar ik heb per paneel een micro omvormer, vandaar gaat een 5x2,5 mm naar de meterkast, dmv een 3-fasen relais die de spanning op de 3 fasen via zekeringen en aardlek direct voedt aan de hoofdschakelaar....

20250315_150044.jpg

aangepast door wanderer

Samsung 40D6510WS

• Moderator
Geplaatst:
4 uren geleden, wanderer zei:

ik weet niet wat er gebeurt als 1 fase de spanning te hoog wordt, of dan alleen die fase afgeschakeld wort of dat alle 3 de fase afgeschakeld worden

17 minuten geleden, wanderer zei:

ik heb per paneel een micro omvormer, vandaar gaat een 5x2,5 mm naar de meterkast

Een aantal micro omvormers zal op een van de fasen aangesloten zijn.

Wanneer ze het juist uitgevoerd hebben zullen de panelen en micro omvormers gelijkmatig verdeeld zijn over de 3 fasen.

Wordt de spanning op een fase te hoog, zullen alleen de micro omvormers welke op die fase zijn aangesloten uitgeschakeld worden.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen