Ga naar inhoud

Sleeswijk-Holstein schakelt over van FM naar digitale radio DAB+

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Gezamenlijk persbericht van NDR, Deutschlandradio, Regiocast, de Staatsautoriteit voor de Media en de deelstaatregering van Sleeswijk-Holstein

De radio in Sleeswijk-Holstein gaat digitaal. Particuliere en publieke radiostations zijn met de deelstaatregering en de staatsmedia-autoriteit overeengekomen om de programmadistributie via de FM-antenne in de meest noordelijke staat van 2025 tot 2031 geleidelijk om te zetten naar digitale radio DAB+.

Geleidelijke omschakeling

In 2025 wordt een belangrijke mijlpaal bereikt in de digitalisering van de radio. Voor RADIO BOB! rockt Schleswig-Holstein, delta radio en Antenne Sylt, zal een volledige migratie van FM naar DAB+ en IP-webradio plaatsvinden.

NDR zal de DAB+-dekking in 2025 en 2026 verbeteren met de ingebruikname van meer zenders om tegelijkertijd het elektriciteitsverbruik van de resterende FM-zenders te kunnen verminderen in het belang van duurzaamheid. In de regio's Niebüll (2025), Garding (2027) en Husum (2027) en op Helgoland (2026) vertrouwt NDR voor het N-JOY-programma uitsluitend op digitale radiodiensten, wat gepaard gaat met een betere dekking. Andere regio's zullen volgen. Van de kant van NDR zijn vanaf 2028 verdere stappen gepland om de omschakeling in 2031 te hebben voltooid.

Vanaf medio 2025 schakelt Deutschlandradio over op een puur digitale DAB+-voorziening voor 16 FM-zenders.

Het Open Channel Sleeswijk-Holstein zal voor het einde van dit jaar in simulcast gaan en is van plan om op een geschikt moment volledig over te schakelen op DAB+. In 2026 wordt de overstap gemaakt naar Klassikradio en naar Freies Radio Neumünster en Freie Radio Flensburg, gevolgd door Radio Lübeck in 2027.

Met de R.SH zender is eind juni 2031 de overstap van FM naar DAB+ voor alle betrokken partijen afgerond.

Op 9 april worden 19 frequenties uitgeschakeld

Maar nu is het duidelijk: het einde van analoge frequenties komt eraan - al volgende maand. Het begin van het einde van FM-radio in het noorden is 9 april 2025 met de uitschakeling van 19 FM-kanalen. Op deze dag worden de 18 frequenties van de FM-keten van Radio Bob! niet werkt. Het rockprogramma is nog steeds te beluisteren met de landelijke versie en de regionale versie voor Sleeswijk-Holstein via DAB+ en internet. Op een informatiepagina bevestigt de programma-aanbieder het FM-einde en de exit-datum. Het gaat ook om een frequentie met een zenderlocatie in Hamburg, maar deze wordt voornamelijk gebruikt om Sleeswijk-Holstein te bevoorraden.

Op dezelfde dag schakelt de Norddeutscher Rundfunk (NDR) de FM-frequentie 91,5 MHz van N-Joy in Niebüll uit. Het jongerenprogramma blijft beschikbaar via digitale radio DAB+, op internet en via kabel en satelliet.

Verdere sluitingen vanaf de zomer
Het zal doorgaan in de zomer. Dan worden de twee FM-zenders van de particuliere omroep Antenne Sylt en talrijke frequenties van Deutschlandfunk en Deutschlandfunk Kultur (16 in totaal) uitgeschakeld. Later in het jaar wordt de private FM-keten van Delta Radio uitgeschakeld. NDR wil ook het zendvermogen naar FM verminderen voordat verdere FM-frequenties vanaf volgend jaar volledig worden uitgeschakeld. In 2026 wordt de overstap gemaakt naar Klassik Radio en naar Freie Radio Neumünster en Freie Radio Flensburg, en in 2027 is het de beurt aan de particuliere omroep Radio Lübeck.

De radiostations in de meest noordelijke deelstaat zijn met de deelstaatregering en de media-autoriteit Hamburg/Sleeswijk-Holstein overeengekomen om de klassieke antenneradio tegen 2031 in verschillende stappen volledig om te zetten van FM naar DAB+. 

De omschakeling zorgt voor een betere geluidskwaliteit, een grotere verscheidenheid aan programma's en is ecologisch en economisch zinvoller. Onder de hashtag #SHhörtdigital is er een marketingcampagne die de FM-uitfasering begeleidt.

groeten uit het vrije friesland

deskundigheid door ervaring

Geplaatst:

Dat zouden ze in Nederland ook moeten doen. Hogere vermogens en meer zendmasten voor DAB+ en de FM binnen een paar jaar helemaal uit. Inmiddels loopt de transitie al een flink aantal jaar, het kan best wat sneller dan ergens in 2035 wat nu gepland is....

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Geplaatst:

Menigeen bereidt zich voor op de Russen/3e wereldoorlog...

Er zijn al lang van die noodradio's. Met een slinger, of met een zonnepaneeltje. Ontvangen FM en AM, maar geen DAB.

Die DAB-'vooruitgang' kan je ondergang worden.

Geplaatst:
3 uren geleden, Noordzee zei:

Dat zouden ze in Nederland ook moeten doen. Hogere vermogens en meer zendmasten voor DAB+ en de FM binnen een paar jaar helemaal uit. Inmiddels loopt de transitie al een flink aantal jaar, het kan best wat sneller dan ergens in 2035 wat nu gepland is....

Ik zit daar volstrekt niet op te wachten. Ik heb sinds een jaar een Denon doos in de huiskamer. Gekocht voor de internet radio. Er zit ook DAB op maar in mijn nieuwe huis 0,0 ontvangst. Ook niet met binnen antenne. Ik ga echt niet terug naar de jaren 80 met een buiten antenne. Leuk bedacht dat DAB maar alleen in de auto.

• Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

Geplaatst:
13 uren geleden, de vrije fries zei:

Sleeswijk-Holstein

of

13 uren geleden, de vrije fries zei:

Schleswig-Holstein

het laatste is voor mij duidelijker maar oké.

Tijdschema's en planningen veranderen, dus sneller FM uitschakelen beste @Noordzee kost altijd meer geld.

@Psychosammie , ik had voor de gein een klein Dab+ transistorradio aangeschaft voor mijn moeder en die heb ik eerst eens getest met spriet antenne. Op de eerste verdieping kreeg ik ontvangst van 75% van de beschikbare zenders op zolder had ik alle zenders dus 100%. (2017)

Op nieuwe locatie, had ik een Dab+ usb stick met lossen Koenig sprietantenne en daar kreeg ik maar net 50% van de beschikbare zenders, in het dal gelegen van Maastricht. (2018~2019)

Op weer een nieuwere locatie vang ik alle zenders 100% met spriet antenne als ik die dichtbij het grote raam hang. Echter nu is die Dab+ usb stick stuk. (heden)

Bij nieuwbouw kan het verkeren... hetgeen meestal ligt aan de gebruikte materialen zoals aluminium gecacheerde spouwisolatie en ook metaaloxiden bedampt dubbel glas. En niet te vergeten aan stoorzenders van kapotte sensoren waar je het al eens over had in een andere vraag.

Dab+ is best aardig om naar te luisteren ook in de leefruimte van je woning. @wortellica kan dat zeker bevestigen met z'n nieuwe aanschaffing van Teufel.

Het grote verschil is naar wat je luistert mbt Dab+ , FM of internet radio. Ik luister nu een tijdje alleen nog Tidal in hifi kwaliteit zonder nieuws en of reclames.

Heel veel hangt af van de juiste dekkingsgraad in je regio en op locatie.

@de vrije fries thanks ;)

Meditarranean Sundance

Al Di Meola

Geplaatst:

Mijn nieuwe mening: DAB+ Hier is prima , ik gebruik FM enkel nog in noodgeval !!

Maar ok , dat men FM gaat uitschakelen zit & zat er aan te komen !!

Digitaal via FM , ook nog mogelijke toekomst ??

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Geplaatst:
14 uren geleden, Zunigkyk zei:

Menigeen bereidt zich voor op de Russen/3e wereldoorlog...

Er zijn al lang van die noodradio's. Met een slinger, of met een zonnepaneeltje. Ontvangen FM en AM, maar geen DAB.

Die DAB-'vooruitgang' kan je ondergang worden.

DAB+ zal ook nooit blijven werken in geval van een calamiteit. DAB+ is een netwerk van 50-70 relatief kleine zenders die op basis van GPS gesynchroniseerd worden, GPS zal het eerste zijn wat gejammed wordt tijdens een oorlogssituatie.  Tevens hoe houd je 50-70 locaties in de lucht bij landelijke stroom uitval. 

Ik zei het al eerder,  NPO Radio 1 moet gewoon terug op de middengolf met een sterke zender met alle noodfaciliteiten er bij.   

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV KPN plus+ TV box  / Android 4K IPTV box / Kodi & Plex / 100+ TB Storage

• Moderator
Geplaatst:

Het laatste wat je in een oorlog nodig hebt is NPO Radio 1, dat is mijn mening.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:
31 minuten geleden, Codx zei:

DAB+ zal ook nooit blijven werken in geval van een calamiteit. DAB+ is een netwerk van 50-70 relatief kleine zenders die op basis van GPS gesynchroniseerd worden, GPS zal het eerste zijn wat gejammed wordt tijdens een oorlogssituatie.  Tevens hoe houd je 50-70 locaties in de lucht bij landelijke stroom uitval. 

Ik zei het al eerder,  NPO Radio 1 moet gewoon terug op de middengolf met een sterke zender met alle noodfaciliteiten er bij.   

Die achilleshiel zit mij ook al langer dwars voor wat betreft DVB-T2. In beide gevallen heb je een mooi terrestrisch zendernetwerk maar dat blijkt afhankelijk gemaakt van GPS omdat het goedkoper danwel gemakkelijker is. Inmiddels is duidelijk geworden dat GPS jamming qua bereik enorme vormen heeft aangenomen tot aan een vliegtuig(en) dat (die) ergens anders heeft (hebben) moeten landen.

Een tijd geleden las ik een interessant artikel over energie centrales in Oekraïne die ze uit moesten zetten omdat de lichtnet synchronisatie uitvalt bij jamming actie (door henzelf) om Russische drones te misleiden. Dat veroorzaakte dus onnodige uitval van elektriciteit. Daar had een bedrijf iets nieuws voor ontwikkeld dat via Internet in staat was om de synchronisatie lang genoeg in stand te houden om het verlies van GPS te overbruggen. Het kan dus wel maar de noodzaak moet er eerst zijn. Geldt ook voor de afhankelijkheid van de VS als het gaat om de cloud en software.

Weet iemand of de DAB zenders noodstroom hebben? De FM in elk geval niet meer, die plaats was door een piraat ingenomen met 3FM in de RDS. Net als in de 2e wereldoorlog moest je het van de zendamateurs hebben als het erop aankomt lijkt het wel.

Geplaatst:
40 minuten geleden, ceesv zei:

Het laatste wat je in een oorlog nodig hebt is NPO Radio 1, dat is mijn mening.

Maar als de ontvangst via DAB slecht is, wat ben je dan met NPO Radio1 of hier VRT Radio 1?

• Moderator
Geplaatst:

Het eerste wat in een oorlog sneuvelt is de waarheid.

(Hiram Johnson, 1929)

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Als je het mij vraagt, weet ik het ook niet 100%.

Maar wat ik weet, is dat je zo'n radio natuurlijk zou moeten hebben die meerdere golflengten kan ontvangen ten tijde van NOOD

Als de bom valt (met desbetreffende EMP) zal er niet veel meer functioneren, ofwel je hebt die apparaten in een kooi van Faraday bewaard en nadien pas in gebruik genomen. Een Koelkast is zo een kooi. niet wegens de koeling maar wegens de metalen behuizing rondom.

Daarom ook mijn posting:

https://www.sat4all.com/forums/topic/382515-powerpack-aansluiting-voor-ham-radio-enof-transistor-radio/

En wellicht dat die uitzendende partij (die ons goedgezind is) ook een EMP proof zendinstallatie heeft om ons te informeren wat en waar het snode gevaar gaande is.

Meditarranean Sundance

Al Di Meola

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen