Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

En toch is de elevatieschaal op de schotel maar een indicatie en geen absolute waarde. Die kan makkelijk 2 graden afwijken. De lnb-arm hoeft maar iets anders t.o.v. de schotel te staan en je hebt al een afwijking van de elevatieschaal.
Ik zou zeggen, richt de schotel uit met behulp van de zon. Dan weet je in ieder geval zeker dat hij precies in de richting van de 45 of 46 graden oost staat. Dan hoef je alleen nog maar de elevatie iets bij te stellen.
De zon staat vandaag en morgen om 11:13:30 uur waar ze 46  oost satelliet staat.
De zon staat vandaag en morgen om 11:17 uur waar ze 45  oost satelliet staat.
Span een touwtje of schilderstape van precies bovenzijde schotel tot midden over de lnb in de klem. Zorg dat op het bewuste tijdstip de schaduw precies midden over de lnb-arm loopt. Dan hoef je alleen de elevatie van de schotel nog maar iets te veranderen om de satelliet te ontvangen.

schotel met de zon uitrichten.jpg

• Moderator
Geplaatst:

Maar weet je zeker dat er geen obstakel in zicht staat.

Een boom van 20 meter hoog op 50 meter afstand van je schotel blokkeert al het signaal.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:
14 uren geleden, Gökhan Tasgin zei:

Foto1: Zo ontvang ik Türksat (42 graden oost) 

Foto2: Zo ontvang ik TurkmenAlem (52 °E)

Dat gat tussen de twee moeren zou het scharnierpunt voor de elevatie-instelling moeten zijn. Bij constructies als deze heb ik het meegemaakt, dat het scharnierpunt moeilijk te fixeren was op dat punt. En dan kloppen de schaalwaarden natuurlijk niet meer.

Wellicht is dat aan de hand bij jouw pogingen om de goede elevatiehoek te vinden?

Je fotoos geven daarover geen duidelijkheid, en het is sowieso vaak lastig te zien.

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

Geplaatst:

Cees jij moet echt beter mijn berichten lezen. Al vanaf het begin zeg ik dat er bomen dicht bij mijn zuidelijke balkon zijn die ervoor dat ik matige ontvangsten heb op satalieten en vooral veel signaal eisende dvb-s2 8psk tp's maken het nog moeilijker om die tp te ontvangen bijvoorbeeld de tp 12265 V 27500 van Türksat 4A Westbeam die krijg ik totaal niet binnen!!! 

Met dit plaatje moet ik het doen om satalieten te kunnen ontvangen (foto1)

En dit kan ik ontvangen (foto2) en nee niks is gesjoemeld!!! Alles heb ik handmatig ingesteld en ontvangen! 1,9 3 en 4,8 graden oost heb ik perongeluk gewist mijn Satontvanger Octagon SF 8008 crashde en ik had geen backup gemaakt daarvoor omdat ik niet vanuit ging dat mijn beestje ging Crashen maar deze zal ik weer proberen te ontvangen wanneer ik mijn schotel ga uitrichten naar het zuiden maar dat op dit moment niet mijn grootste zorg. 

Sprietje en A33 ga nou niet tegen mij zeggen dat ik geen schotel kan monteren en instellen want maak je mij wel boos!! İk doe dit al meer dan 20 jaar en al meer dan 10 jaar gebruik ik zelf deze Sab 120cm schotel en ondertussen weet ik echt wel hoe je dat ding goed Monteert en instelt !! En trouwens ik ben op dit forum niet de enige die een Sab 120cm schotel gebruikt, vraag maar aan op welke positie hun 42 45 46 50 en 52 graden oost ontvangen! İk weet wel zeker dat hun jullie de zelfde waardes zullen laten zien als bij mij. Dishpointer klopt voor geen malemoer en dat zeggen meer leden van hier en dat herhinger ik mij heel goed ! Net als iedereen lees ik vaak berichten van anderen! 

Maar goed ondertussen heb weer geprobeerd om 45 en 46 graden oost te ontvangen maar wat ik ook deed het is mij niet gelukt! İk ben nou zeker van dat ik door de beperkingen van bomen ik deze satalieten niet kan ontvangen.... İk ga niet meer met dit pielen ik wil nu alleen nog 42 graden en 52 graden oost vanuit mijn Locatie in Enschede, Deppenbroek samen ontvangen!

Dus ik wil iedereen en vooral @Sprietje het volgende vragen; 

Hoe kan ik 42 graden en 52 graden oost samen ontvangen? Hoe schuin moet mijn multi lnb rail worden gezet om deze twee satalieten samen te ontvangen 

Gr. Gökhan Tasgin 

20250412_102057.JPG

20250412_101846.JPG

Geplaatst: (aangepast)

Op welke satelliet wil je de schotel uit richten, op 42e, op 52e of op 46e?

Met andere woorden, moet de lnb van de 42e in het midden staan of de lnb van de 52e of moeten ze beide links en rechts van de lnb-arm staan?

aangepast door Sprietje

Sprietje Aangezien 46 en 45 totaal niet lukt dan maar de schotel uitrichten naar 42 en dan proberen om 52 erbij te ontvangen. Wil jij dan Bereken hoe schuin ik de rail moet doen om deze twee samen te ontvangen?? De afstand tussen deze twee lnb's van hart tot hart is +/- 17 cm toch? 

Groetjes Gökhan Tasgin 

aangepast door Gökhan Tasgin
Geplaatst:

Beste Gökhan Tasgin

Hoewel 45 en 46e niet lukt, wil dan nog niet zeggen dat je dan de lnb van de 42e of 52e in het midden moet zetten. Om er voor te zorgen dat je zo min mogelijk verlies krijgt, is het verstandig de lnb's zoveel mogelijk bij het midden te houden. Je kunt dus de schotel uitrichten op de denkbeeldige 46 of 47 oost en beide lnb's links en rechts van de lnb-arm zetten op de maat die ik voor je uitreken en dan de schotel werkelijk uitrichten op de 42 of 52 oost.
Je hebt dus 3 mogelijkheden:
- je zet de lnb van de 42e boven de lnb-arm als die satelliet het zwakste is
- je zet de lnb van de 52e boven de lnb-arm als die satelliet het zwakste is
- je zet beide lnb's even ver links als rechts van de lnb-arm als ze beide ongeveer even sterk zijn en je het minste verlies wilt hebben.
In alle 3 de gevallen zal de rail in een iets andere schuinte gezet moeten worden.

Tja, als die bomen vol in het blad zitten, zul je niet veel signaal meer over houden.

Geplaatst:
16 uren geleden, Gökhan Tasgin zei:

...  A33 ga nou niet tegen mij zeggen dat ik geen schotel kan monteren en instellen want maak je mij wel boos!!

Ik maak jou niet boos, hoor.

Je boosmaken, dat doe je helemaal zelf. 🙂

16 uren geleden, Gökhan Tasgin zei:

Dishpointer klopt voor geen malemoer en dat zeggen meer leden van hier en dat herhinger ik mij heel goed ! Net als iedereen lees ik vaak berichten van anderen! 

Nou lees ik ook wel eens wat hier op dit forum, maar hier heb ik geen actieve herinnering aan. 

Ik weet dat een aantal multifeed-skews niet correct zijn bij dishpointer.com, maar van elevatie of azimuth herinner ik me geen geval dat dat er echt naast zat. Dus kun je aangeven wat er mis is met dishpointer.com, en op welke posts/topics je herinneringen zijn gebaseerd?

(Anders maak je dishpointer vast heel boos!  ;) )

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

Die bomen lijken inderdaad veel te hoog te staan. Ga eens naar een boerenveld, zet daar de schotel op, en kijk wat je ontvangt. Dan kan je zien of het aan de schotel ligt.

Wat je ook kan doen is een app zoals SatFinder (iOS) gebruiken. Die kan via augmented reality en de camera de positie van de satelliet weergeven op basis van je locatie en hoe je je telefoon vasthoudt. Dan kan je zien of er iets voor staat. 

image.png.4ce5565540e2ec8ff0852a551538533d.png

aangepast door reindeerw5m

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen