Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Ik ben nu al 2-3 jaren in conclaaf met de e - netbeheerder om de huidige draaispoelmeter te laten vervangen door een slimme meter. Dit is volgens netbeheerder makkelijker uit te lezen is, en de terug geleverde energie in kaart te brengen (dus terugleverkosten te bepalen.)

Op dit moment zie ik de oude draaispoelmeter soms vrolijk met een behoorlijke snelheid terugdraaien op een zonnige dag, en de zonnepanelen levert dan volle bak als ik overdag niet zo veel gebruik...(koelkast, vriezer).

Volgens mij kunnen ze nu niet de hoeveelheid terug geleverde energie bepalen, de teller loopt terug, en aan het eind van het jaar zie je dat ik over het volledige jaar maar 25 - 30 kWh verbruikt heb.  (heb ook een e-auto met bijbehorende laadstation op de oprit). De3 laatste jaarrekening gaf dus ook niets aan qua terug leverkosten ( € 0,00)

De mensen van de netbeheerder hebben mij al 2-3 brieven gestuurd voor vervanging, en zijn zelfs al meerder keren langs geweest met een meter in zijn hand om deze te vervangen (wel gratis, dat weer wel), tot nu toe kan ik ze nog wegsturen. 

Kunnen zij mij wel een keer verplichten om de slimme meter te installeren?  Hoe zit dat wettelijk?

aangepast door joker55
type fouten
  • Haha 1

HUMAX iCord is vervangen door de VU+  4k SOLO,

Geplaatst: (aangepast)

ja, dat is van Essent......een energie leverancier.  Volgens mij is de kWh meter in huis de verantwoording van de netbeheerder, toch?

Bij mijn kwamen de brieven steeds van de netbeheerder "Stedin Netbeheer". 

En eigenlijk bedoel ik of de digitale meter verplicht is.  Een slimme meter is een digitale meter (met 4 telwerken) die op afstand uit te lezen is. En ik heb (nog) een ouderwetse 3 fase draaispoelmeter.

aangepast door joker55

HUMAX iCord is vervangen door de VU+  4k SOLO,

Geplaatst:

Als je deze pagina leest lijkt het of het al verplicht is om een digitale meter te hebben bij stroomteruglevering.

https://www.autoriteitpersoonsgegevens.nl/themas/internet-slimme-apparaten/internet-of-things/slimme-energiemeter#:~:text=voor uw privacy.-,Slimme meter is niet verplicht,op afstand uitgelezen kan worden.

Als ik deze pagina lees moet iig iedereen een digitale meter vanaf 1 januari 2026

https://www.rdi.nl/onderwerpen/wettelijke-plicht-slimme-of-digitale-meter#:~:text=De definitieve datum is bekend,worden vervangen door digitale energiemeters.

Zolang mogelijk tegenhouden is wel het voordeligst.

clarke-tech HD4100+, gigablue UHD trio 4k, rotor 53grO-45grW, Fuba 85 cm.

Geplaatst:

Als het nationaal en internationaal managen van het energie aanbod en verbruik ons belangrijk leek om black-outs te voorkomen alsmede om nieuwe aansluitingen mogelijk te maken zouden we beter die EU wetgeving gewoon volgen.

Gratis terugleveren en nivelleren zal dus niet meer gaan in de toekomst.

T.N.T.

AC/DC

• Moderator
Geplaatst:

Internationaal ziet de wereld er anders uit als in Nederland.

Ik heb een paar weken geleden een contract afgesloten voor teruglevering a 13,01 Cent per kWh.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

• Moderator
Geplaatst:

Ja, maar ook elders in Europa krijg je gewoon geld voor terug geleverde energie.

Alleen in Nederland kost het je geld.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

in belgie ook door netkosten.Die slimme meters dienen enkel om energie bedrijven rijk te maken en politici hun bonussen (vroeger smeergeld genaamd) te betalen in de beheerraden.

• Like 1
  • Bedankt 1

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Geplaatst:

:grin:

Sinds 2004 is de Nederlandse energiemarkt geliberaliseerd: de markt wordt gereguleerd door vraag en aanbod en niet door de overheid. Het idee achter deze liberalisatie was dat energiebedrijven met elkaar concurreren en daardoor betere diensten tegen lagere prijzen leveren aan consumenten.

:grin:

echter tennet is de overheid (Ministerie van Financiën)

als we jou niet een keer kunnen pakken, dan liefst twee keer

• Like 1

T.N.T.

AC/DC

Geplaatst:
Op 1-4-2025 om 11:59, joker55 zei:

Ik ben nu al 2-3 jaren in conclaaf met de e - netbeheerder om de huidige draaispoelmeter te laten vervangen door een slimme meter. Dit is volgens netbeheerder makkelijker uit te lezen is, en de terug geleverde energie in kaart te brengen (dus terugleverkosten te bepalen.)

Op dit moment zie ik de oude draaispoelmeter soms vrolijk met een behoorlijke snelheid terugdraaien op een zonnige dag, en de zonnepanelen levert dan volle bak als ik overdag niet zo veel gebruik...(koelkast, vriezer).

Volgens mij kunnen ze nu niet de hoeveelheid terug geleverde energie bepalen, de teller loopt terug, en aan het eind van het jaar zie je dat ik over het volledige jaar maar 25 - 30 kWh verbruikt heb.  (heb ook een e-auto met bijbehorende laadstation op de oprit). De3 laatste jaarrekening gaf dus ook niets aan qua terug leverkosten ( € 0,00)

De mensen van de netbeheerder hebben mij al 2-3 brieven gestuurd voor vervanging, en zijn zelfs al meerder keren langs geweest met een meter in zijn hand om deze te vervangen (wel gratis, dat weer wel), tot nu toe kan ik ze nog wegsturen. 

Kunnen zij mij wel een keer verplichten om de slimme meter te installeren?  Hoe zit dat wettelijk?

Het ziet er naar uit dat het verplicht wordt.

Maar hou dat zolang mogelijk tegen als je zonnepanelen hebt!!!

En dat heb jij.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2024 gelukkig weer glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11 met 24H2.

Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.

Geplaatst:

Vorig jaar is mijn analoge meter nog uitgebreid doorgemeten door monteur van Stedin. Volgens hem zat er een gat in, en dat was zeker niet goed. Maar niets meer van gehoord.

Op een Fatbike zit je lekker als je last van aambeien en/of vaginale schimmel hebt ;)

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen