Ga naar inhoud

Flexibele coaxkabel, 75 Ohm.

Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik ben opzoek naar een flexibele coaxkabel, 75 Ohm. En omdat het gebruikt wordt op hogere frequenties met een lage demping.

Voor de beeldvorming, ik gebruik het in een 15 meter kokermast waarin een schotelantenne zit. Niet voor satellieten maar voor tropo ontvangst op 10 GHz. De ontvanger is een websdr. Ik gebruik nu een gewone witte coaxkabel en dat werkte heel goed, lage demping en prima ontvangst. Maar doordat de mast bij storm of onweer omlaag gezet wordt vermoed ik dat de kern van de coax breuken heeft gekregen. Vrij normaal gezien het feit dat de kabel ook niet hiervoor is ontwikkeld.

De kabel wordt dus vervangen met een zo goed mogelijk coax met flexibele kern. De RG59x is hiervoor niet geschikt, die heeft een flinke demping en de lengte tussen antenne en ontvanger is ongeveer 20 meter. Op 700 MHz heb ik gelezen dat RG59 25 dB demping heeft, dat zou betekenen dat ik met 20 meter lengte 5 dB verlies heb, dat is een flinke aderlating en zodoende wil ik het nu gelijk goed oplossen.

Wie kan mij een goede kabel tip geven?

• Moderator
Geplaatst:

De specificaties voor RG59Xdie ik kan vinden spreken over 25 dB demping bij 400 MHz.

Maar kan je niet een goede verliesvrije kabel voor het vaste gedeelte gebruiken en voor het beweegbare deel een korte flexibele kabel?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Een normale witte coax kabel met 10 Ghz?  Dat moet je me even uitleggen....  Die hebben een idioot hoge demping op die frequentie.  Zit er een feed met downconverter in die schotel of hoe moet ik dat zien ?

Goede kabel met lage demping is Aircell 7 of nog beter maar ook duurder is Ecoflex 15.

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV KPN plus+ TV box  / Android 4K IPTV box / Kodi & Plex / 100+ TB Storage

• Moderator
Geplaatst:

Jammer dat het geen 75 Ohm kabel is.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:
9 minuten geleden, Sprietje zei:

Daar heb ik ook over nagedacht. Wat zou het zijn om 50 Ohm te gebruiken met een Ecoflex 10/15 of dergelijke kabel. Er is dan wel een misaanpassing maar weinig verliezen qua signaal. Het gaat immers om ontvangst en niet over een zender die graag een goede aanpassing nodig heeft.

• Moderator
Geplaatst:

Je zal de vraag moeten beantwoorden of je verlies door mis aanpassing kan accepteren.

Omdat het om een mf signaal gaat, en je daar voldoende voorversterking hebt, zal je niet veel van die verliezen merken.

• Bedankt 1

Geplaatst:

De kern kan met wat soldeer net genoeg stijf gemaakt worden, dit heb ik al eens eerder geprobeerd. Maar de door jou genoemde kabel is een prachtige oplossing!

Geplaatst:
18 minuten geleden, view zei:

De kern kan met wat soldeer net genoeg stijf gemaakt worden, dit heb ik al eens eerder geprobeerd. Maar de door jou genoemde kabel is een prachtige oplossing!

Nee dat bedoeld hij niet, je kunt die kern niet voor een F connector gebruiken omdat het fysiek niet past. Je moet dus bijv. een N connector gebruiken met een verloop naar een F connector.

En die aircell 7 heeft ook zo'n kern trouwens.

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV KPN plus+ TV box  / Android 4K IPTV box / Kodi & Plex / 100+ TB Storage

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen