Ga naar inhoud


dbox signaal valt steeds weg


spaghetto

Aanbevolen berichten

hoi satters,

weet iemand hoe dat komt dat ik de latste weken vastlopende beeld krijg met mijn dbox met nonemanit 13h erin.het beeld bevriest en komt dan weer terug.ik gebruik een 60 cm wok dus geen te veel signaal.de cam is ook nog originnel.de box is ook een keer gereset. het gebeurt ook op fta kanalen.

misschien de lnb?de tuner? ????

wie weet een antwoord?

Groetjes Spaghetto

Nokia Dbox1+Amon 5.2 cam + Gregorian Delta Star 90 cm en een nokia Dbox2 erbij.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Heb je het grote tunerblik in je ontvanger zitten en het signaal level veranderd veel in groote dan is het mogelijk dat de referentie spanning op pootje 3 van IC U10A (LF353D) geen 3,6 volt is, dan condensator C59 en C63 van 100 nF vervangen

 

DB 7000 met Moteck SG 2100 / gregorian schotel 90 cm draaibaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem is opgelost.ik heb de wok opnieuw uitgericht en heb nu wel constant signaal.Allen heb ik waarschijnlijk niet goed uitgericht want heb nu geen signaal op de zender ned 1 2 3 etc,wel rtl4 en 5 en zenders op de sirius en hot bird.Als het wat warmer wordt ga weer op het dak met mijn msk 33 en ga weer uitrichten.

Groetjes Spaghetto

Nokia Dbox1+Amon 5.2 cam + Gregorian Delta Star 90 cm en een nokia Dbox2 erbij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het signaal valt niet meer weg.het transponder van c- en ned 1 2 3 komt nogal slecht binnen.ik moet nog op het dak.

vind nu nog te koud voor.

de msk is een super meter.met de mijne kun je qam signalen meten(dvb c), analoog satelliet signalen, alles is instelbaar zowel satelliet als kabel signalen,retour signalen voor internet via de kabel ook,dus echte een super meter,allen een beetje duur voor de hobbyst.

Nokia Dbox1+Amon 5.2 cam + Gregorian Delta Star 90 cm en een nokia Dbox2 erbij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

@swartbroek

Ik heb hier een D-box met een klein tunerblikje, en met geen ontvangst meer bij hoge frequenties. De lage frequenties in de hoge band pakt hij nog wel, maar de hogere frequenties in de hoge band niet meer. Zou dit ook een geval kunnen zijn van een uitgedroogde condensator. Heb jij enig idee?

Groeten ms1200s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als freqenties tot 11,850 a 11,900 GHz kunt ontvangen is waarschijnelijk het 22 KHz signaal niet meer aanwezig voor de LNB te schakelen op de hoge band, zou je kunnen controleren met een externe 22 KHz signaal switch. Verder geen ervaring wat er evt. defect kan zijn. Heb ondertussen gezien dat het freqenties boven de 12188 MHz zijn. Als het signaal level veel in groote veranderd. Misschien toch even de referentie spanning op pootje 3 van IC U5A (LM358) meten deze moet 2,5 volt zijn, anders condensator C16 en C15 van 100 nF vervangen.

 

DB 7000 met Moteck SG 2100 / gregorian schotel 90 cm draaibaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als in menu-8-1 (LNB setup) bij SWT 11700 staat is dat de frequentie waarbij de 22kHz ingeschakeld word .

Ik heb dit gekontroleerd met een 22kHz switch .

In menu-6 (tuner) de freq. op 11699 = switch UIT 11700 = AAN .

Dus als je kanalen met een freq. hoger dan 11700 ontvangt , heb je 22 kHz .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

De hoogste frequentie die ik kan ontvangen is 12188 . Het lijkt er dus wel op dat de 22kHz nog wel werkt. Ik heb zelf ook nog een 9500 waarvan ik de complete tuner print even mee heb omgewisseld. Dan werkt de D-box die ik probeer te repareren wel goed.

Het zit hem dus echt in de tunerprint.

Ik heb al zitten denken om het tunerblikje alleen even om te wisselen, maar dat is z'n gepruts, en de print word er meestal niet mooier van.

Ik gebruik de schema's van http://dbox.a-z-e.de/

Daar kom je al een heel eind mee, maar ik heb nog geen oplossing, hoe ik kan localiseren of het probleem in het tunerblik zit of ergens anders op de tuner-print.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Swartbroek

Ik heb ondertussen de spanning op punt 3 van IC5/a even gemeten en deze is keurig zoals hij wezen moet (2.5 volt).

Verder heb ik nog wat vergelijkingen gedaan met een print die het wel doet in dezelfde ontvanger. Hieruit blijkt dat de AGC de tuner gewoon dicht drukt. Ik moet nu nog uitpluizen waarom dat gebeurd. Het zit waarschijnlijk wel ergens in het circuit om IC5/a, want de sturing van de AGC komt rechtstreeks uit de MAX2101. Tenminsten dat hoop ik maar, want ik heb de datasheet even doorgekekende maar de werking van de MAX2101 is nogal ingewikkeld.

Ik puzzel nog wel even door.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...