Gast Geplaatst: 17 december 2002 Geplaatst: 17 december 2002 Ik woon op de latidude van 53.25 graden en longitude van 6,867 graden. Ik stel mijn rotor voor het zuiden af op eutelsat 7 graden oost. Met de huidige evaluatie instelling van ca 53 graden, kan ik niet alle satelieten ontvangen. Ik kom niet verder dan 28 graden oost en 18 graad west. Het instruktie boekje geeft aan dat ik de evaluatie op ca 53 graden moet afstellen, maar ik heb hier geen goed gevoel over, metname door de kromming van de bovenste gedeelte van de rotor. Wie kan helpen?
Gast Geplaatst: 21 december 2002 Geplaatst: 21 december 2002 Wie kan me vertellen of de evalutie graden instelling volgens het instruktie boekje correct is of niet. Bedankt Ronnus
spaghetto Geplaatst: 21 december 2002 Geplaatst: 21 december 2002 Ik had de mijne op 38 staan in den haag ipv 52(geloof ik) en kon heel veel satellieten ontvangen van 42 oost tot 27.5 west,op een 1 meter wok.Of nog meer satellieten ontvangen kon weet ik niet want na die 42 op zo n schotel kan je bijn aniets vangen en na 27,5 west was er een groot gebouw in de weg. Groetjes Spaghetto Nokia Dbox1+Amon 5.2 cam + Gregorian Delta Star 90 cm en een nokia Dbox2 erbij.
Antenne Jantje Geplaatst: 21 december 2002 Geplaatst: 21 december 2002 de exacte instelling is afhankelijk van de locatie opstelling, om dus maar domweg het boekje te volgen zou ik niet doen. je zit al aardig goed en je stelling/redenering is ook ok maar je zit er nog een iets naast. voor mijn locatie was ook de 7oost de sat om als hoogste punt te zien maar exact was het 6.5 graden dus moest ik eerst de mount een halve graad draaien en daarna op de 7oost richten, maximaal eleveren en dan krijg je de oost west maximalen welke eventueel met de deinclenatie bijgesteld moeten worden. je gaat al van 28 oost tot 18 west, aannemelijk is dat je schotel op de mast iets (1/2 graad) naar het westen moet en je dan wel verder komt door dan op de uiteinden elke keer een iets bij te stellen. dit doe je door de schotel op je huidige max west iets omhoog of omlaag te halen zodat je weet of je bij moet stellen (deinclenatie) zo ja kan je dat een iets doen(niet direct naar max zetten) en dan weer terug naar het oost uiteinde en de procedure herhalen tot je het maximale krijgt wat je kan bereiken. dit is wel afhankelijk van je formaat schotel. op de verre oost sats red je het niet echt met een 80-90 cm dish. hou er wel rekening mee dat als je posities opgeslagen hebt in je ontvanger of positener dat deze instellingen niet meer gelden als je de schotel iets verdraaid doordat de baan iets aangepast wordt zal bv. de positie van een sat ook iets verschuiven ofwel de motor moet nog bv. 4 slagen verder. om het echt goed te doen ben je even bezig, maar heb je het goed dan draai je wel de maximale baan en optimaal. veelal wordt er gezegd ik kom niet verder maar dit is wel afhankelijk van je afstelling en nartuurlijk de schotel groote met mijn 100cm dish kwam ik mechanisch van 42 oost tot 58 west de motor wil niet verder in of uit. met de tweede opstelling ga ik van 72oost / 58west maar je moet nartuurlijk wel een vrij zicht hebben omdat je zicht steeds dichter bij de horizon komt. dus: je zit goed alleen langzaam aan fijn regelen en je komt er wel. sucses jan,
Gast Geplaatst: 23 december 2002 Geplaatst: 23 december 2002 Jan, Bedankt voor je uitleg en antwoord. Zo gauw het weer wat aangenamer wordt zal ik er nog wat tijd voor vrij maken om de afstelling te optimaliseren. Ik heb zelf een Gibertini 105 cm schotel, dus ik zal ook de zwakkere satelitieten hopelijk kunnen ontvangen. Ronnus
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen