Gast Geplaatst: 20 december 2002 Geplaatst: 20 december 2002 Klopt het volgende: ik wil booten vanaf de harddisk. Kan ik dan tijdens het opstarten de volgende regel aanpassen? Linux/PPC load: console=none root=/hdd/scoot/beta06 of moet er nog wat achter, alvast bedankt.
Ronaldd Geplaatst: 20 december 2002 Geplaatst: 20 december 2002 Ik heb nog geen dreambox. Maar dit zal niet werken. met de kernel optie root= moet je een geldig device opgeven. IDE devices hebben onder linux normaal de naam /dev/hda? met op de plaats van het vraagteken een partitie nummer. Als je dus van disk wil booten dan moet je een geldig root filesysteem hebben op de disk. Deze moet je zelf maken met bijf. de CDK. of copieren van het root filesysteem van de flash eprom. Met de optie root= boot je niet echt van de disk. De kernel wordt gewoon uit de flash geladen. Je heb dan wel de ruimte om programma's bij het root filesysteem te plaatsen. Dat zal weinig zin hebben je kan ze ook gewoon instaleren in /hdd Ronald My DM(800|7025) is Ronaldd powered
Gast Geplaatst: 21 december 2002 Geplaatst: 21 december 2002 Ik ga akkoord met Ronaldd. Alleen rest mij enkel de vraag: booten van welke harddisk? Die van je dreambox of die van je PC waar hij evt. aanhangt. Voor de geinteresseerde zal ik hier even beschrijven hoe dat je tijdens de boot van de dreambox ervoor kunt zorgen dat hij de bestanden van zijn root file system vanaf je PC gaat halen i.p.v. de flash. Let op: de kernel wordt nog steeds uit de flash geladen, enkel het root filesystem komt van je PC. 1) pak zo'n image bestand uit met uncramfs of maak een eigen root filesytem met CDK (= niet triviaal) 2) doet dit in een directory bijv. [d:]/dreambox en deel die via NFS (exacte linux of windows procedure verschilt, zie andere topics in dit forum) 3) zie dat je dreambox via serieel en ethernet verbonden is met je PC. Start een serial terminal programma op je PC met params 115200 baud 8N1 Xon/Xoff. Voor windows is Hyperterminal goed. Onder linux gebruik ik microcom. 4) Voer een hard reboot uit op je dreambox door bijv. de stekker uit te trekken of de 3 knopjes tegelijk in te drukken. Houdt het terminal programma in de gaten. 5) Wanneer je het terminal venster dit ziet staan: blabla PPC boot: console=none root=/dev/mtbblock/0 Dan heb je heel even de tijd om de boot parameters aan te passen. Druk dan een hoop backspaces om de regel te wissen en vervang hem door deze regel: console=115200,ttyS0 root=/dev/nfs nfsroot=192.168.16.250:/dreambox ip=192.168.16.252:192.168.16.250:192.168.16.250:255.255.240.0::: Voila;-) Een woordje uitleg: 1) De aanpassing aan de console param is niet echt nodig maar wel handig om de ouput tijdens booten te kunnen volgen. De ttyS0 duidt de seriele COM poort 1 aan. Indien jezelf COM 2 gebruikt moet je ttyS1 nemen etc... 2) met de aanpassing aan de root param geef je aan dat hij zijn root file system via nfs moet gaan zoeken. Uiteraard moet hij weten waar, vandaar de volgende parameter. 4) 192.168.16.250: IP ADDRESS van je PC. Daar wilt hij dus de nfs gedeelde directory /dreambox gaan vinden. Dit IP address moet je dus aanpassen naar gelang je config. En dat geldt ook voor de volgende params. 4) Goed, de kernel weet nu dat hij zijn root file system moet mounten via nfs en ook waar hij dat moet vinden, maar hij heeft zelf nog geen ip address en configuratie. Vandaar nog de laatste boot param: 192.168.16.250: IP ADDRESS van je PC 192.168.16.252: IP ADDRESS van je dreambox 255.255.240.0: ip subnet mask voor je dreambox Bon, ik heb dit hier snel ingetikt allemaal. Hoop dat het toch beetje duidelijk is;-) Waarom doe je nu al die moeite? Wel het kan handig zijn om een image te testen zonder je dreambox te moeten programmeren of om andere leuke developer dingskes te doen. Greetz
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen