Gast Geplaatst: 25 december 2002 Geplaatst: 25 december 2002 Dat wordt nog interessant. Ik heb juist mijn dreambox gepeerd... Yep, ik weet het, het staat hier al vol van die berichtjes. Maar hebt ge al gelezen over een flashing LCD display? Enfin, ik krijg dat dus na het opzetten van de box. En ik krijg niets anders. En ik bedoel dan ook *niets* anders, niets serieels, niets LAN-igs. En kom niet af met die flash erase image he:-) Een simpel leeg blauw display dat trouwens niet altijd flitst maar soms na een tijdje begint te flitsen. Hoe is het gebeurd? Als ik dat eens wist. Ik had mn root filesystem via NFS gemount op mn PC. Ik heb gewoon gereboot via die drie knoppen en dat was dat. Ik was *zeker* niet aan het flashen. Ik heb geen zin om hem terug binnen te doen. Het heeft toch geen zin, want waarom zou het niet gewoon opnieuw gebeuren? Ik zal toch willen developpen en prutsen met die box. Enfin, ik ga es zien wat ik zo allemaal kan forceren. Der zit gewoon een 28F640 flash chip op. Ik herinner mij van vroeger dat de meeste embedded CPU's (in dit geval een STB04500) een of andere debug interface hebben. Als ik die kan aanspreken kan ik misschien rechtstreeks de flash opnieuw programmeren. Dat heb ik vroeger gedaan met een oudere Motorola controlled box. Zo een debug interface heeft een naam, maar die ben ik effe kwijt. Iemand toevallig al op zo'n laag niveau met de box geprutst? Greetz
prutsie Geplaatst: 25 december 2002 Geplaatst: 25 december 2002 Via een BDM interface kan je inderdaad Motorola 68000 family processoren in een debug stand zetten waardoor ze zeer simpel van buitenaf benaderbaar zijn. dat was lekker als je je Nokia mm echt overstuur had geholpen door bv. verkeerde dingen via de scsi te sturen en als er daardoor een bitje in de bootloader was "omgevallen". Of dat ook met deze processor kan is nog maar helemaal de vraag. Ik ken eigenlijk geen enkele moderne processor die ook zo'n mogelijkheid heeft, de microchip pic family processoren even buiten beschouwing gelaten. Ik denk dat het handiger is de helpdesk van DreamMultimedia.nl even te raadplegen. er zal vast wel een oplossing zijn die niet al te ingewikkeld is. succes, Peter. Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.
Gast Geplaatst: 25 december 2002 Geplaatst: 25 december 2002 De STB04500 heeft een JTAG interface. Ik heb hem ondertussen gevonden op het moederbord. Ze maken het wel niet gemakkelijk want er zit geen connector ingesoldeerd. Voor de geinteresseerde: het is volgens mij de dubbele rij contactjes gelabeld "J1" (2x8) vlak bij de CPU en de SMSc LAN chip. De pinout is makkelijk te vinden via de IBM website in de documenten over de embedded 405 core. Dan heb ik nog twee dingen nodig: 1) een interface bijv. PC/Parallel <-> JTAG/TAP 2) de goeie software. IBM heeft er software voor nl. RiscWatch. Er is ook wel een open source JTAG project te vinden via www.freshmeat.net . Maar of dat compatibel is... BYe
Xzor Geplaatst: 26 december 2002 Geplaatst: 26 december 2002 volgens mij zijn er progjes met een adapter voor pc-parallel poort naar jtag. Maar dan zal je wel even moeten zoeken. Ik zal ook wel ff voor je kijken. Op zich is het JTag protocol misschien ook wel zelf te programmeren, maar ja heb je toch wat hardware nodig.
Gast Geplaatst: 27 december 2002 Geplaatst: 27 december 2002 Dag Xzor, thanks voor de aangeboden hulp. Ik heb ondertussen ook nog wat onderzoek verricht. Ik kan heel koppig zijn op technisch vlak;-) Ik weet vrij zeker dat men de flash kan programmeren via die JTAG interface. Alleen weet ik nog niet hoe. De hardware interface lijkt me nu geen probleem meer. Ik heb een schema gevonden dat, mits een aantal aanpassingen, kan gebruikt worden om een JTAP <-> parallel interface te maken. De software om dan via parallelle poort met dïe JTAG interface te praten lijkt mij ook niet ingewikkeld. Die schrijf ik desnoods zelf. Ik ben echter gestoten op een veel groter probleem. Iets dat mij pas na het lezen van de JTAG specs duidelijker is geworden. Niet dat ik die specs nu reeds helemaal doorgrond;-) Die JTAG connector wordt ook de TAP genoemd of Test Access Port. Die staat in verbinding met de TAP controller die zich in de CPU bevindt. Die TAP controller bevat een zogenaamd Boundary Scan Register. Elke bit in dat register stelt een I/O pin van de CPU chip voor. De layout of beschrijving van dat register zit in een zogenaamde BSDL file (.bsd of .bsdl). Met bepaalde JTAG instructions kan je elk van die I/O pinnen lezen of schrijven. Wat ben je hier nu mee? Wel, de flash chip is verbonden met de CPU pins op een of andere manier. Dat wil zeggen dat je via bijv. het lezen en zetten van de data en address lijnen van de CPU eigenlijk ook de flash chip kunt addresseren. Van het moment dat je dit kan is het probleem opgelost. De instructies om de 28F640 te programmeren zijn makkelijk te vinden. Dus eigenlijk zie ik nog twee grote problemen: 1) ik heb de BSDL file nodig van de STB04500 chip. Die STB chip bevat een PPC405 CPU. Van deze CPU heb ik wel een BSDL file kunnen vinden. Maar of ik daar iets mee ben... ik betwijfel het ten zeerste aangezien dat boundary scan register sterk hardware gebonden is. 2) Als ik de layout van het boundary scan register eenmaal ken, dan moet ik nog de flash weten te vinden. Dat wordt nog een hoop trial and error. Conclusie: ik weet niet of ik het moet opgeven of niet. Greetz
Xzor Geplaatst: 27 december 2002 Geplaatst: 27 december 2002 Hmm... het klopt dat de JTAG bedoeld is om de output en input pins van de chip te setten en resetten. Ook al lijkt het voor jou nu niet zo nuttig, als je de hardware rondom de chip maakt kan het verrekte handig zijn om alle IO lijnen even te setten of resetten, zodat je je aangesloten hardware kunt testen zonder uitgebreide programmas te hoeven compileren. Dit heeft in het PCB ontwikkel proces veel voordelen. Nu weet ik niet zeker maar ik denk dat de flash extern is geplaatst (dus niet in de ibm405) core. Als dat zo is, dan zou ik van de JTAG afzien en een adapter maken direct voor de flash. Deze kun je dan nattuurlijk programmeren. Is de flash intern, dus aangesloten op de 405 en in de behuizing van de stb geplaatst, dan kan het wel eens anders worden. Misschien wordt er dan een bootloader gebruikt en heb je helemaal niets aan 'simpele' IO pinnen, maar moet het perse met rs232 of ethernet. Maar goed, dit weet ik allemaal nog niet zeker. Ik heb mijn box ook nog niet opengemaakt en naar dit item heb ik eigelijk nog niet goed gekeken --> was nog niet nodig ;-)
Gast Geplaatst: 27 december 2002 Geplaatst: 27 december 2002 Xzor, ik betwijfel zeker niet het nut van de JTAG voor de hardware developers. Ik was alleen aan het speculeren waarvoor die JTAG mij tot nut kan zijn. De flash is wel degelijk extern. Ik ben nu ook even aan het bekijken of ik die flash niet kan vervangen door een adapter. Dan kan ik die flash chip apart programmeren en daarna terug in die adapter steken. Ongeveer zoals hier beschreven staat. Lijkt me alleszins niet simpel;-)
Satori Geplaatst: 3 februari 2003 Geplaatst: 3 februari 2003 @mcduff, Ik weet niet hoever je bent met je jtag projectje, maar ik gebruik al heel lang Pionero van Sa1vad0r voor de Pioneers en die stuurt ook via de parallel poort de jtag aan. Hiervoor wordt in het ram-gebied een trap-routine geladen. De Pioneer heeft natuurlijk een andere processor, maar Sa1vad0r levert de volledige source bij en de trap routine wordt separaat bijgeleverd. Misschien dat dat je kan helpen ? Groeten Satori
Gast Geplaatst: 3 februari 2003 Geplaatst: 3 februari 2003 @Satori Bedankt voor de input. Het probleem is voor mij niet de software of de hardware interface die gemaakt moet worden. Dat zou me nog wel lukken. Ik mis echter essentiele informatie om bijv. de RAM of de flash aan te kunnen spreken via JTAG. Daarom zocht ik de BSDL file voor de STB04500 CPU. Als ik de RAM en/of flash zou kunnen aanspreken, dan was mijn probleem "zo goed als" opgelost. De box gaat binnekort terug binnen. Ik hou van technische uitdagingen maar deze pas ik even. Greetz
Gast Geplaatst: 4 februari 2003 Geplaatst: 4 februari 2003 @ mcduff De Jtag port van de IBM chip volgen de Jtag standaards niet. Bij de ontwikkeling met een STB02100 heb ik die al eens gevraagd aan IBM en dit antwoord gekregen. Of de STB04X series de standaard volgt weet ik niet. Ik heb de BDSL file ook nooit gekregen. Maar deze processor heeft wel een RW_xxx en RT_xxx (RISCWatch en trace output signal) De defecte box zou ik ook maar terugsturen voor reparatie .
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen