RobinHood Geplaatst: 13 januari 2003 Geplaatst: 13 januari 2003 Iedereen die met een MM programmer werkt, moet even kijken of de PC goed geaard is. Kun je controleren met een Voltmetertje. Meet bv op de massa van de F-connector en de massa van de serieele kabel. Wel gewoon los laten hangen. Je meet dan onbelast. Staat er dan nl spanning op, dan heb je kans om je progje te vernielen, of in ergere geval je hele moduul of Ucas receiver. Gebruik dus altijd een geaarde stopcontact voor je PC. Is die niet voorhanden, dan moet je even een nlosse aardedraadje trekken van je PC naar een geaarde stopcontact, of meterkast, etc. Heb hier dus 2 ucasreceivers en twee progjes opgeblazen. Amiko + Philips 8121, Gibertini 1.25 draaibaar en triax 88, A1,2,3..
Gast Geplaatst: 13 januari 2003 Geplaatst: 13 januari 2003 Ligt volgens mij meer aan de "aarde" van je coaxkabel die in de tv zit. Deze lust de overspanning door aan de scartaansluiting die dus weer in je ontvanger gaat. Als jou verhaal klopt, hoe aard ik een laptop dan? Niets hier in huis is geaard, alleen in de keuken. Enne daar ben ik weleens, maar om de computer en de schotel ontvanger er nu neer te gaan zetten?
RobinHood Geplaatst: 13 januari 2003 Auteur Geplaatst: 13 januari 2003 Nee, heb op de werkbank gemeten; zit geen coax vd tv op aangesloten. Alleen schotel en PC en scart op monitor. Na het aarden was de spanning trouwens weg. Een labtop heeft geen statische spanning op de massa en hoeft daardoor niet geaard te worden. Dus zeer verstandig om een labtop te gebruiken ! Er zijn mensen die juist hiervoor er eentje aanschaffen. Amiko + Philips 8121, Gibertini 1.25 draaibaar en triax 88, A1,2,3..
hvdh Geplaatst: 13 januari 2003 Geplaatst: 13 januari 2003 Veel TV's en monitoren veroorzaken flinke spanningen tussen hun aansluitpunten t.o.v. aarde. Vaak te voelen bij het instekkeren van een antennekabel als een lichte schok. Beslist voldoende om een RS232 poort te beschadigen. Om dit risico te vermijden op het moment van aansluiten van bijv. een nullmodem kabel, moeten zowel PC als TV geaard zijn. Voor mijn PC had ik al een geaard stopcontact aangelegd (extra draad vanaf de centraaldoos) vanwege brom t.g.v. de monitor, nu heb ik ook een 3-aderig snoer aan de TV aangesloten. De aarddraad is vastgesoldeerd aan het aardvlak in de buurt van de antenneaansluiting. Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen