Gast Geplaatst: 13 januari 2003 Geplaatst: 13 januari 2003 Hallo allemaal, Wie kan mij opweg helpen om met linux (RH + KDE) Win XP partities te verkennen en de bestanden op een CD te branden. Ben zeker geen Linux exper. Heb toevallig het geluk dat ik een dual boot systeem heb. Ik kan onder geen mogelijkheid meer in mijn XP komen. XP vraagt om usernamen en wachtwoorden die ik naar mijn weten nooit heb ikgevuld. Wie kan mij uit de brand helpen zodat ik alsnog mijn bestanden van de XP partitie veilig kan stellen. Groet Michel
Klubb-head Geplaatst: 14 januari 2003 Geplaatst: 14 januari 2003 Heb je al geprobeerd onder de naam: administrator in te loggen en password leeg laten. Tijdens de installatie van XP wordt gevraagd een password te geven voor de administrator. Vaak wordt deze leeg gelaten. Beter buiten westen dan in het westen!
frozen-sky Geplaatst: 14 januari 2003 Geplaatst: 14 januari 2003 Ik weet niet wat voor linux kennis je hebt, maar ik hoop dat ik je een beetje op weg kan helpen. Eerst moet je weten welke partities win XP zijn en wat voor een partitie formaat gebruikt wordt. Dit kan je zien door `fdisk -l` te typen. Geeft dit even door. Als het goed is krijg je een lijst met alle partities en zit daar een windows patitie tussen. Deze is als het goed is als NTFS of FAT geformateerd. Staat waarschijnlijk ook in deze lijst. Ok. Stel nu dat je windows partitie /dev/hda1 is, dan kan je het volgende doen mkdir /dos (dit maakt een nieuwe directory aan in je root die dos heet. Als deze al bestaat kan je deze gebruiken of een andere directory met een andere naam aanmaken) nu kan je je windows partitie mounten in die directory. Dit commando mount 'm in read-only, je kan dus geen wijzigingen aanmaken op je windows partitie: mount -t vfat -o ro /dev/hda1 /dos of mount -t ntfs -o ro /dev/hda1 /dos (even uitleg -t = partitie type, -o ro = options:readonly, /dev/hda1 de partitie die je wilt mounten /dos de directory waarin je mount) Ik hoop dat dit lukt. zoja, laat 't even weten dan kunnen we met deel twee door: het schrijven van een cd. ps. heb je een ide of een scsi cdwriter? Oja, alle commando's typ je in een console (of onder een kde konsole) en dan wel als root Telepathy is very nice, but in this age of telecommunication, computers are much more efficient. Linux+VDR @ AMD64, PLi + Dreambox 7000, 2x Mutant 200s, Mvision HD300N (all CCCam), test: Linux MythTV
Gast Geplaatst: 17 januari 2003 Geplaatst: 17 januari 2003 Frozen-sky ben voor de moeite voor het uitleggen. Ik ben er inmiddels weer uit. Heb een alles of niets poging gewaagd door xp over de bestaande versie heen te installeren en na veel horten en stoten kon ik waarachtig bij mijn opgeslagen bestanden komen. Heb gauw backup's gemaakt op cd en toen de partitie leeg gegooid en opnieuw alles geinstalleerd. Systeem draait weer als een trein. Gezien het feit dat jij blijkbaar een expert ben op het gebied van linux heb ik nog wel een vraag. Ik heb ooit eens begrepen dat je in linux een shell kunt installeren waarmee je toegang krijgt tot je DOS / NTFS partities. Kun je hier iets meer over zeggen? Groet Michel,
frozen-sky Geplaatst: 18 januari 2003 Geplaatst: 18 januari 2003 Linux werk anders dan windows, windows is een kernel met een grafische interface, bij linux is die scheiding veel groter, je hebt het 'os', das een kernel van ongeveer 1 MB, nadat deze geladen is, is het systeem al werkend. Deze kernel zorgt voor de communicatie met processor/geheugen/pci bus en weet ik veel wat allemaal nog meer. Drivers voor bijvoorbeeld je netwerkkaart kunnen ook in deze kernel zitten, maar is niet noodzakelijk. Ze kunnen ook als apart bestand op je computer staan (modules) en nadat het systeem gestart is, in het geheugen naast de kernel worden geladen. Ok, tot zover linux. linux is eigenlijk dit en niet meer. Maar wat is dan de rest? Nou zodra deze kernel geladen is, kunnen er allerlei applicatie worden geladen. Bijvoorbeeld een shell (ala dos, maar dan uitgebreider), of een login scherm. Goed, vrijwel altijd wordt er getty (get tty) geladen. dit is een inlog scherm op de console (console = tekst interface/meestal zwart met witte letters, ala dos). Bij versies als RedHat wordt er meestal standaard naast deze getty ook een graphische inlog versie gestart. (meestal KDE of Gnome). De graphische interface is dus niets meer of minder dan een gewone applicatie, die toevallig de videokaart goed kan aanspreken. OK. tot zover. Stel je zit nu in een graphische interface, dan moet je voor de gein even op Ctrl+Alt+F1 drukken. Je zult zien dat je dan opeens weer in de 'console' zit. (om weer terug te keren waarschijnlijk even Alt+F7 drukken, maar kan ook een andere F knop zijn) Goed dat even over console en graphisch hoe kom je nu op je windows partitie? linux support FAT32 en NTFS. FAT32 zowel in lezen en schrijven, NTFS alleen in lezen. Het moet wel zo zijn dat je deze drivers hebt geinstalleerd, maar bij een standaard versie als RedHat zal dat vast het geval zijn (het kan ook zijn dat de drivers in de kernel zelf zitten) goed. wat typ je nu, hetzelfde als wat ik mijn vorige posting zei. In een of andere console of console emulator (= soort dos box onder windows) mount -t ntfs /dev/sda1 /mnt /dev/sda1 moet de partitie zijn met windows /mnt moet de directory zijn waar je die partitie in wil mounten linux werkt niet zoals windows met schijven (A, C, D) maar met 1 filesysteem deze begint op / en bevat directories. Je kan in zo'n directory een andere partitie 'mounten', vanaf die directory is de inhoud dan gelijk aan van die partitie. Een voorbeeld: Ik heb in mijn root (/) de volgende directories: /bin /sbin /usr /dev /cdrom /floppy /dos de eerste zijn gewoon dingen die op mijn root systeem staan /dev is een aparte directory met allerlei devices erin. later meer daarover cdrom, floppy & dos zijn lege directories stel dat ik nu een cdrom in mijn cdromspeler stop, dan kan ik het volgende commando intypen mount /dev/cdrom /cdrom als ik nu in de directory /cdrom kijk zal ik zien dat daar de inhoud van mijn cdrom staat. goed. ik hoop dat dit een beetje duidelijk is. wat is /dev? in /dev staan allemaal speciale bestanden. alle bestanden in deze directory zijn verwezingen naar hardware onderdelen (over het algemeen) als je kijkt wat hierin staat, zul je zien dat er erg veel in staat. Het hoeft niet te betekenen dat alles wat er in staat ook daadwerkijk in je computer zit. je zult zien dat er bijvoorbeeld het volgende in voor komt: /dev/hda /dev/hda1 /dev/hda2 etc. /dev/hdb /dev/hdb1 /dev/hdb2 etc. hda = je eerste IDE hardeschijf (of CDROM etc.) hda1 = de eerste partitie van je eerste IDE schijf hda2 = de tweede partitie ven je eerste IDE schijf hdb = je tweede IDE schijf of CDROM enz of bijvoorbeeld /dev/sda /dev/sda1 /dev/sdb2 sda = je eerste SCSI schrijf/cdrom sda1 = eerste partitie op ... etc. linux applicaties gebruiken deze devices om met hardware te communiceren. goed. ik hoop dat je er wat aan hebt. Zoek ook eens op internet, er is erg veel informatie beschikbaar. Alhoewel het voor de beginner vaak nog onduidelijk is. Telepathy is very nice, but in this age of telecommunication, computers are much more efficient. Linux+VDR @ AMD64, PLi + Dreambox 7000, 2x Mutant 200s, Mvision HD300N (all CCCam), test: Linux MythTV
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen