Gast Geplaatst: 26 januari 2003 Geplaatst: 26 januari 2003 Een beetje een suffe vraag, maar medewerker in Pr*x*s wist er geen antwoord op. Hoe gebruik je een chemisch anker? Gewoon gat boren capsule er in en draadstang er in slaan?
Ibby Geplaatst: 26 januari 2003 Geplaatst: 26 januari 2003 wat voor soort chemische anker hebje (glazen pijpje)zo ja. boor een gat blaas deze goed schoon met behulp van een dun pijpje . chemische anker erin de draadstang met accuboor er langzaam in draaien het glaasje breekt dan draai net zolang tot er wat glas uit het gat komt. laten drogen en niet aankomen tot alles is uitgehard is. succes ibby
Gast Geplaatst: 26 januari 2003 Geplaatst: 26 januari 2003 Bedankt tot zover, ik heb inderdaad glazen pijpjes. Aanvullend vraagje mijn draadstang is M8 en het chemisch anker ook echter op het pijpje staat aangegeven dat je dan een gat van 10 mm moet boren. Creert dit niet te veel speling voor de draadstang?
Gast Geplaatst: 26 januari 2003 Geplaatst: 26 januari 2003 neehoor, het spul moet ook ergens blijven kun je gerust boren met 10 mm groeten Henk
Gast Geplaatst: 26 januari 2003 Geplaatst: 26 januari 2003 Om en nabij een uur,volledig belastbaar na 12 uur,dan kun je de bouten goed aandraaien,,,,Doe dat niet te snel,want dan draai je de tap-enden er weer uit. Suc6,Ray.
Gast Geplaatst: 5 februari 2003 Geplaatst: 5 februari 2003 LET HEEL GOED OP Moderne stenen zijn goedkoop en zijn vaak hol of hebben sparingen deze anker komen dan erg snel los onder belasting. Gewoon keilbouten ???
Gast Geplaatst: 7 februari 2003 Geplaatst: 7 februari 2003 het is eigenlijk niet voor gewone metselstenen maar voor ankers in de beton te verankeren. henk
Gast Geplaatst: 7 februari 2003 Geplaatst: 7 februari 2003 gewoon de gaten in de voeg boren, dan is er niks aan de hand een paar draadeinde en wat hiltihit erin en laat maar waaien gr primeevil
Gast Geplaatst: 7 februari 2003 Geplaatst: 7 februari 2003 Houtdraadbout 8*80mm in plug van 10mm vol in de steen (niet de bovenste steenlagen van de muur want anders breken die uit) of houtdraadbout 10x80 of desnoods 10x100mm in plug van 14mm de plug iets of wat in de steen slaan dus niet buitenkant plug buitenkant muur maar de plug er +/- 8mm verder in slaan. als er voldoende stenen boven het gat zitten (+/- 70cm) dan de plug naar boven uit laten zetten anders wellicht diagonaal, zit je op een hoek, dus dicht langs de kant dan nooit de plug naar de zijkant uit laten zetten!!!! Dit is de beste verbinding in een voldoende draagkrachtige muur, hiermede heb ik al duizenden knikarmschermen opgehangen waar dus ook de wind mee gaat spelen en dit zit gewoon moervast. Pak gegalvaniseerde bouten en geen RVS daar deze hard en dus bros zijn en vlug afbreken, een goed gegalvaniseerde bout zal niet snel oxideren en anders vet je ze in na montage!!! Een chemisch anker is daarvoor ontwikkeld om in muren welke onvoldoende draagkrachtig zijn of in de bovenste steenlagen een verbinding te maken. Indien men chemische ankers gebruikt zorg er dan voor dat je niet tot in de spouw boort aangezien dan je glazen buisje daar ook in verdwijnt, dus zorg dat er achter in je gat nog wat steen zit en niet helemaal erdoor boren. gr. Shimai
Gast Geplaatst: 7 februari 2003 Geplaatst: 7 februari 2003 En belangrijker, stuk goedkoper en geen geklooi. vind ik dan bedoel ik. gr. Shimai
Gast Geplaatst: 7 februari 2003 Geplaatst: 7 februari 2003 Het lijkt mij dat hij met een beetje storm losgerukt wordt uit de muur,als je plastic pluggen gebruikt,beste oplossing in metselsteen is keilbouten zet zich alleen maar vaster als er krachten opkomen(tot op zekere hoogte natuurlijk er is altijd een grens) gegroet henk.
Gast Geplaatst: 8 februari 2003 Geplaatst: 8 februari 2003 Is nergens op gebaseerd, het principe van plug en keilbout is gewoon gelijk, beiden zijn gebaseerd op het klemzetten in de steen. gr. Shimai
Gast Geplaatst: 8 februari 2003 Geplaatst: 8 februari 2003 en waarom is er bij een kennis van mij dan de beugel van de muur los gekomen,nu met de keilbouten en de laatste storm niks aan de hand blijft prima zitten. bij een plug snijd de draad door de plug en als er aan de draad van een keibout krachten komen zet hij verder uit. gegroet henk.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen