Gast Geplaatst: 30 januari 2003 Geplaatst: 30 januari 2003 Hallo beste schotelkenners, Ik heb het een en ander gelezen over een phased array antenne. Dit schijnt een platte antenne te zijn die een elektronishc gestuurde beam heeft, je hoeft hem dus niet mechanisch te richten! Dan vervallen dus alle problemen met het vinden van de satelliet!! Tevens kan hij dan ook zappen van de ene satelliet naar de andere. Dit systeem is volgens mij nog niet verkrijgbaar in Nederland? Weet iemand hier meer van? Hoe duur is zo'n schotel? MuadDiB
Gast Geplaatst: 30 januari 2003 Geplaatst: 30 januari 2003 Kathrein heeft zoiets. Heb ik gezien op de satbeurs van Harelbeke.
Gast Geplaatst: 30 januari 2003 Geplaatst: 30 januari 2003 Ik heb even gekeken op de site van kathrein maar die hebben volgens mij alleen een vlakke schotel die ook mechanisch gestuurd kan worden. Ik bedoel een schotel die gewoon vlak is maar onder hoek de hemel kan afscannen. De schotel blijft dus vlak terwijl de ontvangst richting alle kanten op kan. Dit is natuurlijk perfect voor mensen die hun signaal van meerdere satellieten willen ontvangen omdat je binnen een microseconde kunt zappen naar elke andere willekeurige satelliet.
Gast Geplaatst: 30 januari 2003 Geplaatst: 30 januari 2003 Is in theorie wel mogelijk, een echotoestel werkt tegewoordig op dezelfde manier. Er zitten een paar flinke maren aan: Ten eerste wordt het schotel oppervlak vanaf de zijkant snel kleiner, dus de af te scannen hoek is beperkt. Ten tweede het kostenplaatje, het maar de vraag of zoiets te maken is tegen concurerende prijzen. Er komt een flink stuk sturende electronica in de schotel die ook nog eens op een zeer hoge frequentie moet werken. Dat maakt het allemaal extra duur.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen