Ga naar inhoud

hoe lees ik latitude & longitude?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hi,

Via in link in de downloads en links sectie kwam ik op een site waar je de latitude & longitude voor jouw postcode kon berekenen. Voor mijn postcode is dat :

Lat-Long: 51° 51' 28" , 4° 28' 32" || 51,858 , 4,4757

Nu heb ik gezocht (google & search optie) maar het is mij nog niet helemaal duidelijk. Welke expert maakt mij wegwijs in het lezen van breedte en lengtegraden ?

Geplaatst:

Nou daar gaan we, de eerste graden zijn de graden vanaf de evenaar tot aan de pool. Hier in Nederland Noorderbreedte omdat wij tussen de evenaar en de Noorpool inliggen, woon je in Australie dan zou het Zuiderbreedte zijn.

De tweede groepje met graden zijn de lengtegraden. Deze lopen in oostelijke richting vanaf London en in westelijke richting vanaf london. In elke richting heb je er 180 graden bij elkaar opgeteld maakt dat 360 graden en daarom is de aarde rond.

De breedtegraad is voor een schotelboer belangrijk voor het bepalen van de poolhoek(bij een draaibaar systeem) de lengtegraad is van belang welke satelliet je gebruikt voor het uitrichten.

Stel je op 1 satelliet af dan zijn er sites waar je de lengtegraad en de breedtegraad tesamen met de gewenste satelliet invoert en dan krijg je de afstelling voor je schotel geserveerd.

Als het op een kaart wil zien moet je er even de atlas bijpakken en daar zie je breedte en lengtegraden op afgebeeld.

Geplaatst:

Latitude = breedtegraad

Longitude = lengtegraad

Beide worden weergeven in graden, minuten en seconden.

Vermeld dit maar even ivm begrijpen wat wat is.

Avensis

Geplaatst:

goed breedtegraad is de positie tussen oost en west, en lengtegraad de positie tussen noord en zuid.

Ik neem aan dat de wereld verdeelt is in vakjes, en dat de nummering hiervan standaard van zuid naar noord oplopen, en van west naar oost oplopen. (toch ?)

Met name het gedeelte van minuten is nog helemaal niet duidelijk

EDIT: zoals zeeman dus zei..

Geplaatst:

@ Peter Jansen

1 graad (°)­­= 60 minuten (')

1 minuut (') = 60 seconden (")

Als een hoek kleiner is als 1 seconde wordt er gewoon met een decimale breuk gewerkt. Bv 12° 2' 5,63"

Men werkt soms ook met alleen graden. Bv 12,251°

In jouw eerste vraag heb jij een voorbeeld staan van alletwee de noteringen.

Geplaatst:

Citaat:
goed breedtegraad is de positie tussen oost en west, en lengtegraad de positie tussen noord en zuid

Nee, andersom.

Breedtegraad is tussen noord en zuid en lengtegraad tussen oost en west.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen