Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Wellicht een domme vraag, dus zet ik hem maar bij de beginnersvragen. Het lijkt alsof niet alle satellieten automatisch de transponderlijsten doorgeven aan je tuner. Bijvoorbeeld ASTRA doet dat wel, maar bijvoorbeeld Arabsat lijkt dat niet te doen. Hoe zit dat? En wat is het verschil tussen network search en zoeken op 1 SAT?

Receiver: Xoro HRS 8520, Diseqc switch

Schotel op 28,2 graden Oost en 19,2 graden Oost (BVN)

Geplaatst:

Hangt er en beetje van af HOE bepaalde termen in bepaalde receivers geïnterpreteerd worden...

Als je "automatisch" laat zoeken op een bepaalde satelliet moet de ontvanger in principe alle transponders en alle zenders van deze satelliet binnenhalen. Bij bepaalde receivers kun je dan nog kiezen tussen "snel" of "uitgebreid" en bij bepaalde kun je symbolrates uitschakelen of er in tegendeel bijvoegen...

Als je een manual search doet, dan heb je de keuze tussen network search ja of neen; bij neen zal hij alleen die zenders binnenhalen die overeenstemmen met de ingevoerde transponder; bij ja riskeer je van de ganse satelliet binnen te krijgen (en soms is dat zéker de bedoeling niet wanneer je alleen maar één ontbrekende zender aan een bestaande lijst wil toevoegen)...

Bij bepaalde heb je ook nog de mogelijkheid om te kiezen tussen "alle" of "alle niet gecodeerde" of "enkel de gecodeerde die door de in de receiver ingebouwde decoder ondersteund worden"...

Zo zie je maar!

Maar, je hebt toch ook een handleiding voor jouw ontvanger waar dit uitgelegd wortdt???

Gerdy

Geplaatst:

hi,

Nu heb ik het anders begrepen.

Er zijn receivers die een z.g. NIT search kunnen doen.

Dat betekent dat via de datastream van een transponder gewezen wordt naar een of meerdere transponders op dezelfde satelliet of satellietcluster. Nu moet dit systeem op die satelliet gehanteerd worden. De astra´s, eurobird, telstar12, hotbird, hispasat en telecoms doen dat bij mij.

Soms gaat dit fout vanwege zwakke transponderontvangst waarbij het network hoppen onderbroken wordt. De oudere eutelsats hebben deze faciliteit niet, dus 16east, 10 east en 7east doen dit niet. Daarnaast zijn er machines die via de sat proggie en settinglijst updates ontvangen.

Fout gaat het ook als de transponderdatabase in jouw receiver te klein is voor nog meer transponders. Kom je erachter dat die 2000 of 4000 vrije kanalen toch niet kloppen maar dat je aan een max. aantal transponders vastzit voor jouw receiver. En soms komt er gewoon foute data afgezeild waardoor jouw receiver het bos in gaat.

Astra2 heeft daar nogal eens last van. Krijg je spooktransponders toegewezen.

Dan moet je dus manueel inkloppen en zonodig transponderruimte vrij maken.

In theorie zijn op de nieuwe satelieten z.g. NIT transponders toegewezen en geeft niet elke transponder een link. Al gemerkt dat buiten de toezeggingen ik toch links van andere transponders op mijn receiver krijg.

Nu spreek ik alleen voor mijn digibox Daewoo DSD-9230E.

Hoe dat op die Hummie´s en nokia´s,etc. gaat weet ik niet

Mooi systeem trouwens, voor die sats die het doen hoef je dus maar een goede begintransponder in te voeren en de rest loopt auto onder beperkingen zoals gezegd.

Groeten,

Rudolf

Retired, when I get the Urge to Work, I lay Down until the Urge passes.

Geplaatst:

@Rudolf

Dat verhaal komt mij wel bekend voor, als je een andere begintransponder invult, krijg je wel dezelfde volgorde in transponders, alleen allemaal opgeschoven. Dit geeft aan dat iedere transponder weer een link naar een andere transponder heeft of geeft, zodat ze in feite aaneengeschakeld binnenkomen. Als er een transponder met een slecht ontvangst is, dan heb je dus kans dat daar je "search" eindigt. Erg betrouwbaar mechanisme is het blijkbaar niet. Dat ik dat niet met Arabsat heb, komt overeen met jouw verhaal dat enkel de astra's, telecom's en nog wat anderen dit doen. Bedankt voor je uitleg...

Receiver: Xoro HRS 8520, Diseqc switch

Schotel op 28,2 graden Oost en 19,2 graden Oost (BVN)

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen