Gast Geplaatst: 5 april 2003 Geplaatst: 5 april 2003 Ik heb zojuist een nieuwe 0,3dB lnb geinstalleerd, werkt verder prima, maar ik heb een vraagje. Op deze lnb, (maar ook op anderen) staat een gradenverdeling. Wat is precies de bedoeling hiervan? Ik heb hiermee wat ge-experimenteerd, maar zie geen verschil in signaalsterkte. Dit geldt zowel voor de V en H transponders. Verder kun je de lnb in de houder nog iets naar voren of naar achteren schuifen, maar ook hierbij zie ik geen verschil. Is er iemand die het nut van de gradenverdeling uit kan leggen? satbas
Gast Geplaatst: 5 april 2003 Geplaatst: 5 april 2003 Als je een proffessionele meter gebruikt, waar je bijvoorbeeld bit error rate direct kan aflezen zie je weldegelijk verschil!, voor astra maakt het niet zoveel uit, maar als je bijvoorbeeld hispasat gaat "pakken" moet je de lnb-f draaien, naar rechts als je achter de schotel staat. Je draait de lnb-f als het ware mee met de horizon. Wat je eigenlijk doet is de kruispolarisatie optimaal afstellen, (zoveel mogelijk demping tussen horizontaal en vertikaal).
Gast Geplaatst: 5 april 2003 Geplaatst: 5 april 2003 Ok, Bedankt voor het antwoord. Het is mij nu duidelijk
Theo50 Geplaatst: 9 april 2003 Geplaatst: 9 april 2003 Is ook van belang als je dichter bij de evenaar zit, want dan moet hij wel in een rare draai staan. Gr. Theo50
Gast Geplaatst: 9 april 2003 Geplaatst: 9 april 2003 Satbas, teken eens een halve boog(je schotel), bepaal het midden van de boog. Trek nu een rechte lijn vanuit dat midden weg vd schotel. Trek daarna op div punten een lijn vd kromming vd schotel naar het uiteinde vd lijn die je vanuit het midden hebt getrokken. Wat gebeurd er nu als je LNB op het uiteinde van die lijn staat en je deze wat meer naar je schotel brengt? Stukje wiskunde: hoek van inval is hoek van uitval Bij een perfekte opstelling zullen dus alle gereflekteerde signalen van de schotel direkt op het hart van je LNB komen(bundeling). Is dat echter niet zo perfekt biedt het schuiven een mogelijkheid een korrektie toe te passen. Avensis
Gast Geplaatst: 10 april 2003 Geplaatst: 10 april 2003 Avensis, Ik neem aan dat je dan wel meetapparatuur moet hebben om het verschil waar te nemen. Op de signaalsterktemeter / signaalruisverhouding meter is dit niet waar te nemen. Ik heb overigens een Echostar 2200 2CI, Stab H100 en Triax 88cm. Wat mij ook opvalt is dat de schotel schuin naar rechts wegdraait als ik bijv. naar Hispasat ga. De LNB staat dan automatisch ook schuin. Het lijkt mij dat de hoek dan automatisch gecorrigeerd wordt. gr. satbas
Gast Geplaatst: 11 april 2003 Geplaatst: 11 april 2003 Dat klopt, het is ook maar minimaal wat je kan schuiven. Avensis
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen