Ga naar inhoud


[Pioneer] Zwaardere LNB, ja of nee?


Gast

Aanbevolen berichten

Goedendag, ik heb ergens gelezen dat er verschillende types (sterktes) aan LNB's te koop zijn, 0,3 DB, 0,6 DB noem maar op. Heeft iemand hier ervaring mee en is het raadzaam om zo'n LNB aan te schaffen? Zelf heb ik een 65CM schotel met volgens mij een standaard LNB naar de Astra. In de toekomst wil ik ook nog wel aan de Hotbird.

 

Groetjes,

 

Tim

Link naar reactie
Delen op andere sites


In principe heb je aan 0,6 dB meer dan genoeg. Je hebt meer regenreserve met bijv. een 0,3dB LNB, maar vaak is dit ruisgetal alleen overkill (eigen ervaring, ik had 93% signaalsterkte op Astra met een 0,6dB LNB maar slechts 85% met een 0,3 dB, schotel was niet verdraaid).. Dus, als je nu weinig ontvangst hebt, of je beeld valt weg tijdens regen is het misschien nuttig, maar anders maakt het prijsverschil het zeker niet goed.

Komt nog bij dat de meeste LNB's (zeker als ze er net zijn, zoals die 3dB) de opgegeven waarden niet haalden, ik herinner me nog een test van het eerste 0,6dB waarbij het ruisgetal werd gemeten, dat kwam neer op +/- 0,75dB. Ik denk niet dat dat nu anders zal zijn, en dan heb je dus met zo'n 0,3dB LNB ook maar een effectief ruisgetal van 0,45-0,5dB...

 

Als je ook Hotbird wil, met één schotel is het wel raadzaam om een grotere schotel (vanaf +/- 80cm.) aan te schaffen, vanwege de regenreserve. Een LNB met lager ruisgetal maakt dat waarschijnlijk niet goed, want wat er niet is kun je ook niet ontvangen.

Na jaren zonder, ben ik toch weer van plan een schotel aan te schaffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe komen jullie aan signaalwaarden in "%" ? Bij het + menu krijg ik iets van 140 tot 175 te zien (heb er bijna 100m kabel tussen zitten. En met zo'n satfinder heb je helemaal geen referentie.

 

Gr.

 

Ton

DM 800 HD, Enigma2, OpenPli, 2*Pioneer DBR-S110 NL, 2 wokken 1*HtH.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...