Ga naar inhoud

Mijn ervaringen Arcon Sweety

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Voor het nageslacht (ik vind zelf ook altijd antwoorden die ik kan gebruiken in de search) even mijn ervaring op de ARcon Sweety 57 cm schotel.

Het probleem zal bekend zijn. Weinig ruimte..en de buurt en je naaste omgeving zijn nou niet bepaald enthouiast te krijgen als je ze verteld een 80cm schotel te plaatsen.

Ik had vooral met ruimtegebrek te maken en ben een jaar geleden gaan kijken voor de kleinste (normale) schotel waarmee ik toch het 1 en ander mee kon ontvangen. Ik heb toen een 54cm triaxje gekocht die altijd goed heeft gefunctioneerd. Dan lees je een verhaal over de Arcon Sweety (in twee varianten 44 cm en 57cm) Deze zouden garant staan (de 57cm) voor een oppervlak van 80cm door de andere manier van "belichten" het zogenaamde cassegrain principe.

DE oplossing voor mij leek me..want ik gebruikte al een rotor en merkte dat ik bij sommige sats NET niet die transponder kon pakken die ik wilde....maaaar de prijs..149 euro was/is behoorlijk!

Toch maar gedaan en gekocht. De schotel komt in een enorme doos en ziet er erg compleet uit. Wat meteen opvalt zijn de betere kwaliteit bevestigingsmaterialen (mag ook wel voor dat geld :-) ) en het materiaal wat in vergelijking met mijn triax ligt overkomt.

Het installeren ging vrij gemakkelijk en ondanks dat er geen schaalverdeling voor de elev angel op is gedrukt heb je de verschillende sats zo gevonden met een satvindertje.

En nu het belangrijkste..de resultaten..ik kan het natuurlijk niet technisch meten maar als ik het vergelijk met mijn 54 cm traix (57% sign op rtl4) heb ik nu gemiddeld zo'n 78 %. Ook zie ik in eens veel meer transponders dus JA hij ontvangt in iedergeval meer dan een 54cm (gewone) schotel of dat ook 80cm zal zal zijn is misschien iets overdreven zijn maar het kan aardig in de richting komen.

Overigens gebruik ik hem op een disc 1.2 rotortje wat perfect werkt. Je moet hem uiteraard wel ERG goed vastzetten want je sat is eerder "weg" dan bij een 1 meter schotel uiteraard.

Het enige nadeel is dat hij wel erg gevoelig is voor wind. Ik merk signaal verschil als er een flink windvlaagje tegenaan sjeest. Hij gaat dan een klein beetje trillen. Op de satvinder is dat te horen in een razendsnel pulserend geluid maar als je kijkt (tv) zie je daar uiteraard niets van en is het meestal maar 1 of 2 % verschil.

Nou het is misschien wel niet zo'n technische maar hopenlijk wel bruikbare review voor deze schotel.

Ik ben er vrij positief over maar heb uiteraard geen enkel commercieel belang bij dit stukje kunstof laat ik dat voorop stellen. Ik hoop alleen maar mensen te helpen als ze overwegen iets aan te schaffen wegens ruimtegebrek.

Er staat overigens ook nog een pdf file online wat een kopie is van een test van het veronica magazine die vind je hier:test

Succes met de hobby!

Rene

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen