Ga naar inhoud


Dolby digital : Dolby pro logic


Tonskidutch

Aanbevolen berichten

Hoi,,,,

 

ik ben nu wel heel gelukkig met het surround/dts/pro logic en zo voort maar er zijn toch enkele haken en ogen die mij niet bepaald logisch lijken of duidelijk zijn.

 

Misschien kan iemand toch nog even een duidelijk verhaal doen wat er wel en niet kan/is komt?

 

1) DTS dolby digital formaat zenden maar zeer weinig zenders uit.... de datastream die daarvoor nodig is blijkt erg gevoelig voor storing/signaalverlies/uitzendvermogen

 

vraag: we kunnen het verwerken maar geen hond (bijna) wil ermee zenden, waarom?

 

2) pro logic is in het stereo signaal versleuteld (van niet dolby digital zenders) is dus ook aanwezig in het opgenomen signaal op een video recorder.

 

vraag: klopt dat?

 

3) DTS dolby digital is daarmee niet op een stereo video recorder op te nemen...

 

vraag: wat blijft er dan over dolby pro logic of normaal stereo?

 

4) Alle winkels verkopen mega omzet aan die surround setjes..., krijgen we nu ooit eens het volle spectrum van de tv zenders of blijft het te duur die aparte geluidstream erbij te voegen?

 

graag jullie mening..

 

cheerski

Shewolve

Intergalactic Lovers

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dolby Pro Logic zit idd gewoon "versleuteld" in het stereo signaal. Zolang je dit stereo signaal heen en weer kopieert blijft het gewoon prologic. Een Dolby Digital signaal wordt gedownmixed naar stereo als je dit opneemt en zal dus als stereo (prologic) weergegeven worden. Als je een DVD afspeelt op een Prologic versterker, dan wordt het immers ook in prologic weergegeven.

 

Dolby Digital gebruikt discrete kanalen. De surround channels, centre channel en subwoofer worden apart opgenomen (en dus verstuurd). Dolby Digital heeft vor de "effect channels" ook een veel grotere bandbreedte.

 

Dolby Pro Logic wordt dus in het stereo signaal gecodeerd en Dolby Digital wordt als zes "losse" kanalen verstuurd. Hier heb je dus meer bandbreedte voor nodig en daarom zullen er waarschijnlijk zo weinig uitzendingen zijn (duurder). En met een gewone stereo zender kan je natuurlijk ook geen Dolby Digital uitzenden.

 

Ik herinner me trouwens ook nog wel, dat een jaar of 15 geleden er bijna geen enkele omroep in stereo uitzond. Zat ik daar met mijn prologic versterker. Op de aftiteling stond keurig netjes Dolby sound in selected theaters, maar ik kon het niet horen. Bij navraag bleek, dat de omroepen de films in mono kochten, omdat dit goedkoper was.

 

Groeten Twel12.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat is heel duidelijk... Twel12..

 

dan liever voor opname de receiver op het normale stereo geluidkanaal zetten en liefst de engelse taal...

 

bij PW kun je er drie kiezen middels de taalkeuzeknop (enkele zenders wel te verstaan) deutsch / engels / DD.... voor het kijken en luistergenot zet ik hem natuurlijk op DD maar als ik die film voor de toekomst opneem wil ik eigenlijk liefst engelstalig.

 

stom dat DD bij die PW gasten op het duits ingesteld is... wellicht weer die licenties en rechten betalen... kwestie.

 

cheers en bedankt.

Shewolve

Intergalactic Lovers

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...