Ga naar inhoud

begrijp er niks van...

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allemaal,

Ik ben echt een newbee wat betreft sataliettv...

ik heb de volgende vraag. Ik heb een digitale ontvanger van comag FTA 2ci (gekocht bij **$*@*%*&^*#**)met cislots, welke niet zijn gevuld.

Maar de FTA zenders moet ik toch krijgen lijkt mij, staat wel in de beschrijving. Het signaal voor Astra krijg ik niet hoog, dus geen beeld. Ik kan mijn schotel draaien wat ik wil, alleen het signaal blijft hetzelfde..hij blijft zoeken naar het signaal...moet ik nu een ci kopen om beeld te krijgen of ligt het aan het richten van de schotel?

Geplaatst:

Je haalt diverse zaken door elkaar.

1/je schotel staat niet goed. als je de Astra of Hotbird satelliet gevonden hebt moet je signaalmeter behoorlijk uitslaan. Dit doen met de signaalmeter die op de ontvanger zit is wel mogelijk, maar donders lastig. schaf jezelf een satfindertje aan voor een paar knaken.

2/de ongecodeerde kanalen kan je inderdaad zien zonder gebruik te maken van een decoder (CI) met bijbehorende kaart. Voor de Nederlandse kanalen (uitgezonderd BVN) heb je een Common Interface (CI) decodermodule nodig, EN een smartcard van Canaal plus met bijbehorend abo.

Voor informatie hoe je schotel uit te richten kan je het beste in het schotelforum kijken, en eens een paar zoekopdrachten geven. Staan er schotels bij jou in de buurt die op de Astra satelliet zijn uitgericht dan heb je hier natuurlijk ook een prima richtpunt aan. Is dat niet het geval dan zal je met een compas aan het stoeien moeten gaan.

Succes,

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Geplaatst:

bedankt peter voor je uitleg...

maar ik heb mijn schotel al gericht op die van de buren, alleen hoe ik hem ook draai het signaal blijft hetzelde...geen betere uitslag heb ik gezien. Nu is het een testopstelling en de schotel staat nu vrij laag bij de grond, en op het zuiden gericht en een kleinbeetje naar links (dus meer richting oosten). Toen ik deze digi-ontvanger kocht zat er geen PCMCIAkaart bij is dit een probleem?

Geplaatst:

Beste freewilly134 ten eerste welkom in het sat gebeuren!

Wat je het beste kan doen, denk ik, om een goedkope analoge ontvanger te lenen, mocht je dit niet hebben. Ook kopen kan je dit voor zo’n 20 a 40 euro. De meeste zijn al voor geprogrammeerd op de Astra of hotbird. Met dit word de zaak zeer eenvoudiger om je schotel uit te richten. Let wel op dat niet alleen de richting wat uitmaakt maar ook de hoogte. Ook zeer belangrijk is de hoek van je LNB! Die moet je ook goed draaien zodat je een goed signaal krijgt.

Wellicht zijn hier vele leden die je wel een grote stap verder kunnen helpen en indien nodig even bij je langs kunnen komen. Wel moet je dan je regio vermelden.

Ik wens je namens een iedereen veel suc6 toe met deze mooie hobby.

Geld maakt niet gelukkig maar geluk is onbetaalbaar

Geplaatst:

Tsja, dan zou ik eens aan de buren vragen of ze hun schoteltje op Astra hebben gericht, of misschien op een andere satelliet.

Controleer ook of je de F-connectortjes op de coaxkabel goed hebt aangesloten zodat ze geen kortsluiting maken. In dat geval zal je nooit en te nimmer signaal krijgen.

Dat er geen CI module bijzit lijkt me duidelijk, je koopt een FTA (Free To Air) ontvanger waarbij de mogelijkheid bestaat ook gecodeerde kanalen te bekijken. Omdat er nogal wat verschillende coderingen zijn heb je dus ook nogal wat verschillende typen modules. Je zal dus de module moeten aanschaffen die in staat zal zijn (met geldige smartcard) de door jou gewenste kanalen te decoderen. Hiervoor zal je toch naar de satspeciaalzaak moeten ben ik bang.

groeten,

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Geplaatst:

Aan de uren van de berichten te zien zijn er wel mensen echt dag en nacht bezig.

Wat niet veel wordt gevraagt is of je zicht naar de satelliet wel goed vrij is,en kan je bij het uitrichten van de schotel je tv beeld zijn?

Als je vertrekt van juist het zuiden moet je de astra of hotbird iets naar het oosten zoeken wel langzaam draaien en telkens even wachten om je signaal telaten doorkomen

Geplaatst:

Ik adviseer je om even naar de sektie schotelpark te gaan daar staan genoeg postings die je verder helpen. Ook kun je daar de instellingen vinden voor je schotel. Aantal in te stellen graden etc etc.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen