Gast Geplaatst: 26 april 2003 Geplaatst: 26 april 2003 er is nog steeds een discussie gaande over de universele lnb en de flens lnb. de flens lnb zou niet goed zijn in de lage banden nu weet ik ook dat de feedhorn bij een schotel hoort en dat de feedhorn van een flens lmb vlak is aan de voorkant en de ``normale lnb`` schuin ,en je daarom altijd de feedhorn moet gebruiken die bij de schotel hoort, omdat er anders signaal dat bij een polarmount (groter dat 120cm) van de zijkant komt verliest en (als je een normale lmb zou gebruiken) de schotel zich gaat gedragen als een 120cm schotel ``zonde van de overige 70cm in mijn geval`` nu de vraag : is het zo dat de flens lmb slechter/beter zijn dan de normale lnb`s in de lage banden gaan we uit van een schotel van 120cm wie van de mensen kan mij dit uitleggen is weer is wat anders dan ;hoe maak ik een seca kaart
Gast Geplaatst: 26 april 2003 Geplaatst: 26 april 2003 Het enige verschil tussen een flens en een gewone lnbf is de verpakking. Bij een lnbf zit de feed er al op, bij een flens moet je hem er zelf op schroeven.
locutus Geplaatst: 26 april 2003 Geplaatst: 26 april 2003 wat gebruik je dan best voor bvb een channelmaster 1.2m polarmount? Thanx DM920UHD Yupsikidee, t'is weer zwart op tevee.
Gast Geplaatst: 26 april 2003 Geplaatst: 26 april 2003 volgens mij als de voorkant van de feedhorn evenveel van de schotel afstaan kun je denk ik ook een normale lmb gebruiken
Gast Geplaatst: 26 april 2003 Geplaatst: 26 april 2003 De feed is inderdaad voor de schotel gemaakt. Ik heb ook eens een klein schoteltje gehad die ovaal overdwars was. Hier zat een lnbf bij waarvan de feed hier speciaal voor gemaakt was. Daar hoef je dus echt niet een standaard lnbf op te zetten. Zelf heb ik ook een 1,2m channelmaster, vroeger (in analoge tiijdperk) gebruikte ik hem met de orginele feed, nu heb ik er een sharp lnbf op. Ik heb voor deze lnbf gekozen omdat de feed dezelfde f/d waarde heeft als de schotel, namelijk 0,6. Binnenkort gaat de orginele feed er weer op, of het wat uit maakt hoor je nog wel. Let op 1 ding, bij een flens lnb heb je nog een polarizer nodig en een ontvanger die dat kan aansturen! Zo'n polarizer geeft extra verliezen, of van de winst die de eigen feed oplevert nog iets overblijft is dus afwachten.
Gast Geplaatst: 26 april 2003 Geplaatst: 26 april 2003 ik geloof dat de invacom dit in zich heeft maar ga ik even achteraan laat ik weten
Gast Geplaatst: 27 april 2003 Geplaatst: 27 april 2003 is het niet zo dat lnb`s die een polarizer nodig hebben een ovaal gat hebben(was temminste bij de orginele lnb die bij de schotel zat) en de universele een rond gat ?? ik bedoel dus niet het gat van de feedhorn maar van de lnb zelf
Ron Geplaatst: 27 april 2003 Geplaatst: 27 april 2003 Wat wordt hier een hoop onzin verteld zeg. omai omai. Tox.
Gast Geplaatst: 27 april 2003 Geplaatst: 27 april 2003 leg jij dit dan is uit aan een simpele ziel zoals ik?"?
prutsie Geplaatst: 27 april 2003 Geplaatst: 27 april 2003 Een lnb voor flensmontage is in principe niets anders dan een lnbf zonder de F (low noise block converter / feedhorn). De flensmontage lnb's worden gemaakt voor mensen die een dusdanig speciale schotel hebben dat er een meestal door de fabrikant meegeleverde feedhorn opzit. Je kan hierbij denken aan bv. gregoriaanse schotels die een afwijkende f/d hebben, of bv. een cassegrain schotel. Sommige oudere modellen schotels hebben een vaste feedhorn omdat er een aantal jaren geleden nogal wat verschillende lnb's in omloop waren met verschillende manieren van polariseren. Ik heb zelf nog wel een paar verschillende feedhorns liggen die ik nog wel eens wil gebruiken voor tests. Omdat tegenwoordig de overgrote meerderheid schotels van het offset type is met een min of meer gestandariseerde f/d verhouding is het dus kul om hier een dure feedhorn met bijbehorende dure flensmontage lnb bij aan te schaffen. Alleen als je een "exotische" schotel hebt zoals een dikke prime focus of gregorian moet je gebruik maken van een speciale feedhorn. Heb je een "standaard" offsetbordje van 101000 in een dozijn dan zou ik gewoon een goede low cost lnbf nemen. Een cassegrain ben ik eigenlijk nog nooit tegengekomen voor ontvangst, dus ik denk niet dat veel mensen die zullen hebben, of je moet er eentje bij een uplinkstation hebben weggesleept :-) Verschil in betere karakteristieken is er doorgaans niet. Alle consumentenlnb's zijn meer of min gelijk. wil je echt iets goeds dan zal je een (onbetaalbare) professionele lnb aan moeten schaffen. Je zal er dan gelijk een heel handje aan moeten schaffen omdat professionele lnb's vaak maar singleband zijn, en meestal een vaste polarisatie hebben. je zit dan dus automatisch vast aan een hele dure golfpijpconstructie voor 2*horizontaal en 2*vertikaal, of een nog veel duurder revolving systeem met bijbehorende stuurunit welke ik ooit eens bij een kabelkopstation heb weggesleept. Het enige wat trouwens vaak beter is aan die proff. lnb's is de frequentiestabiliteit. Dit omdat er een hele goede pll wordt gebruikt. Voor ons hobbyboeren absoluut niet interessant omdat onze ontvangers een afwijking van + of - 3Mhz. vaak fluitend oplossen zonder dat we hier iets van merken. resumerend: -heb je een "standaard" offsetschotel, neem een "standaard" universele lnbf. Geen knakending, maar wel een merk lnbf. meer dan 35 euro hoef je echt niet kwijt te zijn voor een redelijk ding. -heb je een "exotische" schotel, een gregorian of prime focus, maak dan zoveel mogelijk gebruik van de door de fabrikant meegeleverde feedhorn, en zet hier een lnb voor flensmontage op. Ook hier geld dat dat echt niet een superduur type hoeft te zijn al zijn flensmontage lnb's doorgaans prijziger dan de lnbf'jes die je overal ziet. Dit komt puur door de lagere productieaantallen want verschil in electronica of kwaliteit is er verder niet. That's all. succes, Peter. Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.
Gast Geplaatst: 27 april 2003 Geplaatst: 27 april 2003 @ Toxic(Q) Het is toch de bedoeling dat we allemaal wijzer worden van dit board? Waarom zeg je er dan niet bij wat wel juist is. @ Sjaakk Jou verhaal over de feedhoorn raakt kant nog wal. Een schotel heeft een f/d verhouding, de feed ook en die moeten met elkaar overeen komen. Deze verhouding bepaald of de schotel wel helemaal “belicht” wordt. Daarom kan iemand met een betere lnb er toch op achteruit gaan, omdat de feed niet bij de schotel hoort. @ musli Golfpijpen voor de KU band hebben een rond of rechthoekig gat.
mojo-jojo Geplaatst: 27 april 2003 Geplaatst: 27 april 2003 @startdust vraag. kun jij niet wat van het internet jpg plaatjes hier neer zetten met wat test er bij is het voor iedereen wat duidelijker van hoe en wat wil het ook wel doen maar snap er zelf ook nog niet zo veel van daar zit er ook aan te denken om iets met de c/ku band te gaan doen maar het spoor is mij ook nog steeds bijster zo als de Corotor II Plus Wideband daar moet dan toch weer zo,n c-band lnb op toch en een ku-band lnb of zit ik nu helemaal verkeert enzo. Dreambox 800 PVR Dreambox 8000 PVR met dvd en 500 gig hdd Full abbo op Canaldigitaal met Eredivisie Live-pakket en Thema-pakket en een 2de en 3de kaart **Groetjes mojo-jojo**
Gast Geplaatst: 27 april 2003 Geplaatst: 27 april 2003 dit is nu duidelijk ik heb dus een prime focus van de firma hirschmann 190cm groot als ik het verhaal goed begrijp is de feedhorn(golfpijp) gemaakt voor een bepaalde freq die van de lmb dus lnb +feedhorn+ polariesatie+schotel is dus een geheel maar als de feedhorn gemaakt is voor een bepaalde freq en je schroeft deze op een universele lnb ( invacom 0,3 db)klopt dit dan of maakt het niks uit
Gast Geplaatst: 27 april 2003 Geplaatst: 27 april 2003 @ mojo mojo Ik zal eens kijken wat voor plaatjes ik kan vinden. @ musli Ik denk dat je toch aan iets andersdenkt dan wat ik bedoel. De golfpijp is inderdaad voor een bepaalde fequentie gemaakt, dus is het van 10 to 12 ghz altijd een beetje schipperen. Maar met f/d bedoel ik niet de frequentie maar de focus/diameter verhouding. Ik ken de invacom niet, maar ik neem aan dat de lnb en feed een geheel zijn. Je kunt dan beter een flens type kopen.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen