locutus Geplaatst: 26 april 2003 Geplaatst: 26 april 2003 Als ik het goed voorheb zijn de meeste actuele actuators 36v. Wat gebeurt er als men een 36v actuator aanstuurt met 12v? Draait hij enkel trager, of vraagt hij teveel stroom voor een positioner? Thanx DM920UHD Yupsikidee, t'is weer zwart op tevee.
prutsie Geplaatst: 26 april 2003 Geplaatst: 26 april 2003 De motortjes die doorgaans gebruikt worden zijn DC motoren met koolborstels. die zou je dus ook op lagere spanningen moeten kunnen laten draaien, alleen gaat het natuurlijk wel langzamer, en wat veel belangrijker is, het koppel neemt drastisch af. Je zal dus een hele dikke actuatormotor moeten gaan gebruiken voor een belachelijk klein schoteltje. Let er verder op dat je wel een GELIJKSPANNING moet gebruiken voor een actuatormotor, dus niet bruut een trafo erop, maar wel even gelijkrichten ! Zet je er een wisselspanning op dan gaat het motortje een beetje staan brommen en brand hij zeker door. Gebruik verder geen 12 volt gelijkspanning die uit je ontvanger komt. 36 volt actuators lusten een beetje en je ontvanger kan dat nooit leveren. Je krijgt gegarandeerd rookwolken uit je ontvanger. Het beste kan je even proberen met een acculader oid. Ikzelf gebruik voor testdoeleinden een 24vac trafo die met een brugcel en een dikke elco zijn gelijkgericht. twee knoppen (oost en west) op het kastje, dat is alles en werkt uitstekend. succes, Peter. Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen