Gast Geplaatst: 9 mei 2003 Geplaatst: 9 mei 2003 Satvrienden, Mijn Jaeger SG99 heeft na 3/4 jaar zeer trouwe dienst kuren gekregen. Ik moet de satellietposities de laatste tijd regelmatig handmatig corrigeren. Het lijkt erop dat er iets met het reedcontact van de actuator aan de hand is. Met het blote oog is er niets te zien, alles onder het plastic kapje ziet er nog keurig uit (geen vocht-indringing o.i.d). Is zo'n reedcontact eigenlijk aan slijtage onderhevig (actuator is 1 jaar oud)? Of kan er nog iets anders aan de hand zijn? Reedcontactje vervangen, of . . . . ???? Groet, Nico
Marinus van de Bor Geplaatst: 9 mei 2003 Geplaatst: 9 mei 2003 Controleer of de draaden van het reedcontact en de draaden van de besturingskabel naar de ontvanger nog goed onder de klemmenstrook in de motor zitten. Heb dit euvel ook een keer gehad kwestie van de schroefjes goed aandraaien. Groeten, Marinus. Xtreme Hornet / Manhattan Plaza ST 550 / Technomate 5500 DAPCI (36 volt positioner en elevatie sturing doormiddel van diseqc 1.2) SMR 1224 EL met Channelmaster 1,20
Gast Geplaatst: 9 mei 2003 Geplaatst: 9 mei 2003 Marinus, Ik dacht ook dat dit aanvankelijk het probleem was. De schroefjes in het kroonsteentje van de actuator zaten niet al te vast. Maarrrrr, helaas pindakaas, dit was niet de oorzaak van het probleem. Zou het dan toch dat stomme reedschakelaartje in de actuator zijn? Wat kan er nu eigenlijk kapot aan zo'n ding? Groet, Nico
prutsie Geplaatst: 9 mei 2003 Geplaatst: 9 mei 2003 Even meten. Meten = weten. Verder heb ikzelf nogal slechte ervaringen met jaeger motoren. Op de een of andere manier gaan bij deze motoren altijd de reedcontactjes tebarsten. Of de afstand tussen het reedrelais en het magneetje te groot is, of het reedcontactje niet goed gepositioneerd is weet ik niet, maar het is de enige motor waar ik vaak ruzie mee heb gehad. succes ermee, Peter. Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.
Gast Geplaatst: 9 mei 2003 Geplaatst: 9 mei 2003 Prutsie, Bedankt voor je reactie. Meten=weten, hier ben ik het helemaal mee eens. Alleen is dit lastig, omdat de fout sporadisch optreed (intermittend failure). Het is net die ene keer (dat er blijkbaar te veel of te weinig pulsjes door het reedcontact afgegeven worden) waardoor de sat-ontvanger 'denkt' dat de schotel in de juiste positie staat. Hierna is natuurlijk de ergenis groot en heb ik geen beeld meer op alle kanalen. Dus, even handmatig corrigeren op bijv. de Sirius en hierna 'recalculate all positions' en het gaat weer een tijdje goed. Overigens, een pikant detail is dat je op de Jeager website reedcontactjes (als enige servicepart!!) kan bestellen voor (geloof ik) USD 1,37. Jouw ervaringen met Jaeger motoren kunnen dus wel eens kloppen. . . . . Morgen maar eens met de soldeerbout het dak op om dat kloterige reedcontactje te vervangen. Gelukkig is het een plat dak en kan ik er gemakkelijk bij. Groetjes, Nico
prutsie Geplaatst: 10 mei 2003 Geplaatst: 10 mei 2003 Of het vervangen van de reedcontactjes soelaas bied weet ik niet. Na 3 keer de reedcontacten te hebben vervangen heb ik de motor vervangen voor een strong. nooit meer problemen gehad. Oh, ik heb zelfs een reedrelais met N.C. (normallyclosed) contact geprobeerd, maar het wilde niet goed werken. Ook kan ik er helaas niet goed bij, ik moet elke keer een complete steiger bouwen. Dat was ik dus na 3 keer goed zat. succes, Peter. Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen