aneco Geplaatst: 22 mei 2003 Geplaatst: 22 mei 2003 Sinds een maand ben ik de eigenaar van een dreambox. Door dagelijks dit forum af te struinen heb ik inmiddels veel geleerd :bthumb:. Waarvoor allen dank. De volgende begrippen kan ik echter niet geheel plaatsen: - Tuxbox - Enigma - Cvs-tree - Busybox Wie kan deze begrippen toelichten en ook de samenhang ervan aangeven.
Gast Geplaatst: 22 mei 2003 Geplaatst: 22 mei 2003 Ik begrijp ook niet alles, maar ik kan een poging doen: Tuxbox: Hier ben ik niet geheel zeker van, maar volgens mij is dit project initieel geinitieerd voor de dbox-2 van Nokia, om Linux op de ontvanger te laten lopen. Draait ook op de Dreambox. Enigma: de schil eromheen (zeg maar een soort van Windows). Op de dbox-2 is er ook Neutrino, een variant hierop. Dit is wat je ziet als je in de menu's zit te rommelen of als je zit te zappen. CVS-Tree: Een tree waarin de source code van een (groot) programma wordt bewaard. Hierdoor kunnen meerdere mensen gelijktijdig aan de software werken. Als er iets veranderd moet worden moet je een stukje code uitchecken en na de verandering weer inchecken in de CVS-tree. CVS staat voor Concurrent Versions System en zorgt ook voor versiebeheer (je kunt zien welke wijzigingen er zijn gedaan sinds bijv. de laatste versie). In de CVS-tree zit dus ook altijd de laatste versie van de software. Eens in de zoveel tijd wordt er een checkout van alle software gedaan en wordt er een nieuwe versie uitgebracht. In de tussentijd kun je de (vaak wat instabielere) CVS-versie pakken voor de laatste features. Busybox: Een executable op de Dreambox (maar ook voor andere mini Linux-distributies) die een aantal standaard Unix-commando's vervangt in één executable. Met iets minder (maar nog genoeg) functionaliteit. De verschillende commando's (df, free, gunzip, grep etc) worden via symlinks aan de executable gelinkt. Grote voordeel: door minder functionaliteit kleiner dan alle volledige tools apart. Kost minder geheugen en minder opslagcapaciteit.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen