Ga naar inhoud


XSAT DTVA scanopties/LNB osc. specificatie


Seca3

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik heb sinds kort een XSAT DTVA receiver in gebruik.

Ik heb gemerkt dat wanneer je een volledige satellietscan selecteert voor het opbouwen van een frequentielijst voor bv. de Astra dat de ingelezen frequenties in stappen van 5 MHz worden vastgelegd. Dit kan resulteren in een maximale afwijking van 5 MHz (bv. NED1 op transponder 12515 GHz komt in mijn geval terecht op 12510 GHz).

Wanneer ik de NIT scanoptie gebruik komen de stations op de exacte frequentie in de tabel terecht zoals die ook in de diverse satellietbladen staan gepubliceerd.

Is er iemand met dezelfde ervaring, en is dit een normaal verschijnsel?? Behoort de stapgrootte geen 1 MHz te zijn?

Ik heb de meest recente firmware versie (1.9.42 jan 9 2003).

 

Alvast bedankt voor je antwoord,

 

Groet,

 

Seca3

Dreambox 800HD PVR, 2 x SAB Sky 4800 Mini, Philips Pace DSR 7141 (voor noodgevallen...)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Zo, hier een reactie op mijn eigen bericht.

Ik heb inmiddels 2 verschillende LNB's aangesloten gehad op mijn DTVA ontvanger, en geconstateerd dat het verschijnsel te maken heeft met de tolerantie in de exacte LO frequentie van de betreffende LNB.

Ik heb dit verschil kunnen waarnemen door de scanoptie 'frequency' te selecteren, en daar een op de Astra beschikbare transponderfrequentie in te voeren (bv. 12515 MHz).

Door nu deze frequentie iets te laten afwijken (bv. 12510 MHz of 12520 MHz) kun je na het activeren van de scan bekijken of de betreffende carrier 'gevonden' wordt door de DTVA. Hij geeft dan alle stations aan die op die transponder zitten, of als hij niets vindt 'geen signaal'. Bij de ene LNB (universele Samsung LNB die bij de DTVA werd geleverd) kon ik frequenties invoeren tussen 12514 en 12520 MHz voor een goed resultaat. Bij de andere LNB (monoblock Astra/Hotbird) is dat nagenoeg tegengesteld (12510 t/m 12515 MHz).

Naar mijn idee kan dit alleen veroorzaakt worden door een afwijking van die LO frequentie in de LNB.

Nu ben ik benieuwd wat de feitelijke frequentieafwijking mag zijn voor een gemiddelde LNB: ik kan me voorstellen dat als die meer dan 5 MHz afwijkt er problemen kunnen ontstaan, afhankelijk van het vangbereik van de DTVA (of andere ontvanger natuurlijk).

Ik kan nergens informatie vinden over dit onderwerp maar misschien heb ik nog onvoldoende gezocht.

Enig iemand die hier wat meer info over kan verstrekken??

 

Seca3

Dreambox 800HD PVR, 2 x SAB Sky 4800 Mini, Philips Pace DSR 7141 (voor noodgevallen...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb onderstaand berichtje in de rubriek 'DIVERSEN' geplaatst als reactie op een soortgelijke opmerking van het af kunnen wijken van de LO frequentie van een LNB:

 

--------

Mijn LNB wijkt vermoedelijk zo'n 4 tot 5 MHz af, en dit resulteert in het probleem dat ik heb dat bij het aanzetten van de ontvanger (en dus ook de LNB) geen ontvangst heb op de ASTRA 1 transponder op 12.515 GHz.

Pas na enige minuten lockt de ontvanger en heb ik beeld. Wel vreemd dat het alleen optreedt bij deze transponder maar misschien komt het door de Canal+ codering van het signaal waardoor e.e.a. wat kritischer wordt voor de AFC.

Ik heb die offset kunnen simuleren door de ontvanger een afwijkende frequentie in te geven (ca. 3 MHz hoger!) en dan heb ik wel ontvangst. Tevens een andere LNB geprobeerd die het probleem niet heeft.

Ik ga de LNB (nog) niet demonteren om die schroefjes te zoeken, als het alleen blijft optreden bij 1 frequentie kan ik daar mee leven. Als de zaak echter (bv. in de winter bij lagere temperaturen) slechter wordt zal ik deze afregeling eens wagen.

Ik heb een Samsung universele LNB die bij de ontvanger (een XSAT DTVA) wordt geleverd. Ik heb er nog garantie op (aangeschaft in juni) dus ik wacht er nog even mee om het ding open te maken.

 

Dit verklaart precies de situatie dat je afwijkingen in de frequentielijst kan krijgen wanneer je met de DTVA een uitgebreide satellietscan uitvoert. Wanneer je de snelle scan doet (met de NIT parameters) krijg je de lijst van de satelliet, en heb je die afwijkingen niet.

 

Wat mij betreft is de oplossing duidelijk en betreft het geen probleem met de XSAT DTVA (wat ik eerst dacht), maar een afwijkende LO frequentie in mijn LNB,

-----

 

Groetjes,

 

SECA3

Dreambox 800HD PVR, 2 x SAB Sky 4800 Mini, Philips Pace DSR 7141 (voor noodgevallen...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik ook altijd de NIT scanmethode. Hierdoor blijft de gevonden kanalenlijst bruikbaar op alle LNB's.

 

Met een lege ontvanger ga ik als volgt te werk.

 

1.Scan methode NIT, aanpassen NIT parameters, 12515 Horiz 22000.

2.Laat nu de ontvanger zoeken.

3.Hierna zet ik alle Nederlandse kanalen in een eigen TV lijst.

4.Terug naar satelliet scan, aanpassen NIT parameters, 12552 Vert 22000.

5.Laat de rest van de zenders zoeken.

 

Waarom laten zoeken in twee stappen: hierdoor kun je makkelijk een favorietlijst maken met alle nederlandse kanalen zonder tussen 400 andere kanalen te moeten zoeken.

 

M_Z

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo M_Z,

 

Deze NIT scan methode heb ik ook onlangs toegepast en na de scan op 12515 GHz meteen een favorietenlijst aangemaakt. Dat gaat inderdaad een stuk sneller dan dat je die achteraf maakt na ook die 2e scan op 12552 GHz te hebben uitgevoerd, vooral als je daarbij een scan op de Hotbird uitvoert!

Ik heb nu 2 nieuwe Archsat universele LNBF's (nu met goede LO's!) en een Diseqc schakelaar in gebruik. Beide LNBF's geplaatst in een 78 cm TRIAX schotel met een bijbehorende houder voor de Hotbird en de Astra.

Uitstekende ontvangst nu en geen problemen meer met een 'wachttijd' voor de Astra Canal+ transponder,

 

Seca3

 

 

Dreambox 800HD PVR, 2 x SAB Sky 4800 Mini, Philips Pace DSR 7141 (voor noodgevallen...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...