Ga naar inhoud


Geeft optische geluidkabel Extreme iets extra's ?


Theo50

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik heb van de week een nieuwe TV aangeshaft met een optische kabel ingang.(JVC 28Z25S)

Op mijn Xtreme zit een optische uitgang.

Heeft het zin om een kabel van 39 Euro aan te schaffen voor beter geluid of kan ik voor dat geld beter een krat pils kopen?

Als het zinvol is geld dat dan voor alle kanalen of alleen voor de Duitse Premiere kanalen?

Graag zou ik het antwoord horen van iemand die met een optische kabel werkt!

Groet Theo50

Link naar reactie
Delen op andere sites


Voordeel:

Dolby Digital surround is mogelijk.

 

Nadeel:

Weinig zenders zenden de dolby standaard uit.

Volume regeling van de reciever heeft geen functie meer, dus moet je het geluid met de ab van de tv regelen.(alleen bij dolby uitzendingen)

 

Ik hoop dat het in de toekomst, met nieuwe soft, mogelijk is ook het dolby geluidsniveau met de reciever te regelen, al dat gehussel met die ab vindt ik maar niks.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Niet alleen Dolby Digital is mogelijk maar de algehele geluidskwaliteit via SPDIF is hoger t.o.v. de analaoge audio uitgang op de Xtreme. Zeker wanneer je sat-radio gaat luisteren zul je hier snel verschil opmerken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan dit bevestigen. De analoge audio uitgang van de u-cas machines is echt w-aar-de-loos. Het geluid klinkt erg dof, net alsof de treble veel te laag staat afgesteld.

 

De spdif uitgang van de u-cas machines heeft overigens ook een nadeel, het geluid wordt nl vrij zacht doorgegeven. Met PCM is het nog een beetje te verhelpen, dmv de receiver+volume slider, maar niet erg veel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En ik heb in het begin zelfs nog even gedacht (als beginnende satter) dat de radiosignalen die dof klonken, kwamen door een te kleine symbolrate op de transponder (net zoals bij de TV signalen de beeldkwaliteit afhankelijk is van de bandbreedte. Totdat m'n TOS link kabel arriveerde... een wereld van verschil!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry hoor,maar ik ben het hier ff niet mee eens.

Ik heb mijn extreme met een optische kabel aangesloten op mijn Dolby Digital Surround Receiver(Pioneer 600 wat incl. alle dikke speakers5x en 2 sub woofers)en ik kan een echte bioscoop sound horen op alle zenders,waarbij je echt zit te schudden op je stoel.

Ja..als je die kabel achter op je tv kan aansluiten zal het geluid wel niet zo veel verbeteren,maar op zo'n dikke versterker is het andere shit he....

Hoeft het programma nog niet eens in Dolby Digital te worden uitgezonden.

Ik heb er Prologic 2 op zitten,is net of je een dvd'tje zit te luisteren.

Maar inderdaad,achter op de tv zou ik maar achterwege laten.....beter haal je die krat bier !

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik moet het verhaal van Dexter bevestigen

alleen vind ik de prijs van dat kabeltje wel duur ik kreeg hem er bij

Groeten Fred.

 

AZbox premium , AZbox premium+ , AZbox elite

Dreambox 8000 2maal SAB sky 4800 mini , DVB zelfbouw decoder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

He sat vrienden,

 

er bestaan echt t.v.'s die wel een goed geluid kunnen produceren. Met zware bas en mooie midden en hoge tonen. Krat bier is natuurlijk nooit weg maar het kan dus wel. Kijk voor een scherpe prijs een bij die markt die vaak in de media is of wacht op de HCC dagen. Ik heb weer een ander probleempje. sat heeft opisch uit en versterker/tv coax. Moet dus een converter tussen. Zelf bouwen of kopen ?

 

cya

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bonte Koe, dit is wat jij nodig hebt !

conv-optcoax.jpg

20 EURO

Optische kabel van Xtreme naar ingang Converter en op de uitgang van de Converter een Coax die vervolgens naar Dolby Digital Receiver of TV gaat.

Wist je dat je dan dat Dolby Digital probleem(haperen geluid)ook hebt opgelost.

Alleen op Astra dan,op de andere satellieten blijft die wel haperen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dexter

Misschien typen we langselkaar heen; ik heb eerst het geluid via de TV geprobeerd, dat klonk wat dof. Toen de Xtreme tulpaansluitingen naar m'n Sony DTS/AC3 versterker (totaal 700W) wat mij niet onder de indruk maakte en mij duidelijk maakte dat het analoge deel van de Xtreme het "leuk" doet wanneer alleen op 'n TV aangesloten.

Toen m'n TOSlinkkabeltje binnenkwam en ik 'm via de SPDIF aansloot was het geluid prima. En AC3/DD uitzendingen van de Duitsres denderen hardstikke mooi door de kamer.

Mijn conclusie is: analoge audio van de Xtreme is matig, de SPDIF klinkt prima!

 

Volgens mij liggen onze meningen en ervaringen dus niet zo ver uitelkaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt,maar het analoge geluid vind ik over mijn versterker toch heel aardig klinken tijdens een film.

Dat komt door de optie Prologic 2,deze simuleert een Dolby Digital geluid.

Als het een echte Dolby Digital uitzending is(bv Premiere)dan hoor ik natuurlijk wel het verschil,maar ik wilde in dit onderwerp alleen maar aangeven dat ik het uitgaande geluid van de Xtreme goed vind.

Het aansluiten van een Optische kabel op je tv of DD Receiver is appels met peren vergelijken.

Op je tv aangesloten gaat de geluids kwalitijd wel omhoog,maar de belevenis blijft achterwege.

Geluid voegt zoveel toe tijdens een film kijken.

Het is maar net waar je tevreden mee bent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan wordt het voor mij tijd om een hogere kwaliteit kabel met tulpstekkers tussen m'n Xtreme en m'n versterker te hangen om tekijken of dat nog enige verbetering brengt gezien het feit dat jouw ervaring niet zo slecht is als de mijne.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ligt er maar aan waar je prioriteiten liggen.

Iig is mijn mening dat, en ik heb er een hoge kwaliteitskabel met vergulde pluggen aanhangen, de analoge audio uitgang w-aar-de-loos is en iedereen die anders beweerd zijn oren moet laten nakijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...