Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

UPC wil de betaalzenders van Canal + NL kopen

Canal +, wat al een jaar te koop staat,kampt met financieele problemen.

De publieke omroepen verwachten een enorm machts misbruik.

UPC verklaart wat om zich heen te kijken in de markt.

Bron : De Volkskrant van vandaag ,(Voorpagina)

Topfield 7700 Hsci , Philips 2212

Echostar ap700 , Jaeger 99 G

Triax 78cm , Triax 64cm

• Reacties 47
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatst:

even iets meer service: dit is het verhaal:

UPC wil canal + kopen

Bron: Volkskrant

Datum: 24-07-2003

Kabelmaatschappij UPC wil de Nederlandse tak van betaalkanaal Canal+ kopen. Dat bevestigen insiders. Canal+ staat al een jaar te koop, maar UPC is de enige potentiële koper. Canal+ weigert commentaar; UPC wil alleen kwijt dat het 'altijd kijkt naar opportunities'.

Vivendi

De huidige eigenaar van Canal+, het Franse mediaconcern Vivendi, zit in grote problemen en stoot voor miljarden aan bezittingen af. In Nederland heeft Canal+ tot nu toe alleen maar verliezen geleden. De Nederlandse markt staat bekend als uiterst moeilijk voor betaal-tv, omdat er al zoveel gratis tv is. Betaalkanalen, die het moeten hebben van films, seks en voetbal, slaan nauwelijks aan. Canal+ is nog de succesvolste, met naar schatting iets meer dan driehonderdduizend Nederlandse abonnees.

Canal Digital

UPC lijkt als enige kabelmaatschappij nog steeds te geloven in betaal-tv en de daarbij horende digitale decoders. Begin dit jaar had UPC ruim 49 duizend decoders uitstaan. Insiders vermoeden dat UPC met de aanschaf van Canal+ in één klap zijn betaal-tv op de kaart wil zetten.

Betrokkenen zeggen dat de handtekeningen binnen enkele weken gezet zullen worden. UPC krijgt dan een geduchte concurrent in handen: Canal+' dochter Canal Digital heeft naar schatting vierhonderdduizend klanten die tv kijken via de schotelantenne. Juist UPC heeft last van de groeiende populariteit van de schotel.

Publieke omroep voelt zich bedreigd

Canal Digital is daarnaast ook onmisbaar voor de commerciële stations SBS 6, Net 5, V 8, RTL 4, RTL 5 en Yorin. Die hebben geen eigen zenders. Canal Digital stuurt hun signaal naar de Astra-satelliet, die het terugstuurt naar schotelbezitters en de ontvangers van de kabelnetten.

Alleen de publieke zenders Nederland 1 tot en met 3 hebben eigen zenders. Toch voelt de publieke omroep zich bedreigd door de aanstaande machtspositie van UPC. Joop Daalmeijer, netcoördinator van Nederland 2, heeft geprobeerd een verbond te smeden met de tv-concerns SBS Nederland en Holland Media Groep om samen Canal Digital te kopen. 'SBS had er wel oren naar, maar de Holland Media Groep zit op dit moment zonder directievoorzitter, dus die kan niet besluiten. Daarom is dat niet doorgegaan', zegt Daalmeijer. SBS laat echter weten niet erg bevreesd te zijn voor de machtspositie van UPC.

Daalmeijer ziet de macht van UPC tot angstwekkende proporties toenemen. 'Ik snap niet dat niemand daar iets aan doet. Wat gebeurt er als er iets misgaat? Dan gaat het scherm van alle zenders van SBS en HMG op zwart.' UPC heeft niet alleen bij consumenten een slechte naam (vanwege belabberde service) maar ook in de financiële wereld. Het bedrijf was begin dit jaar zo goed als failliet, en werd slechts gered doordat de schuldeisers hun vorderingen omzetten in aandelen.

Dat het concern toch in staat is Canal+ te kopen, komt door John Malone. Deze Amerikaan, die eerder al vergeefs trachtte kabelmaatschappij Casema over te nemen, is de sterke man achter UPC.

Commentaar: als dat gebeurt is dus alles naar de filistijnen en is ook het satelliet gebeuren wat mij betreft naar de haaien (die UPC heten)

Hopen hopen hopen en nog eens hopen dat de nederlandse omroepen het geheel overnemen.

Ik las trouwens op een duitse site dat UPC Polen failliet is? Da's toch ook geen goed teken!

Geplaatst:

Hier worden we echt niet beter van....

Geef mij maar weer Multichoice.....

Satlux

Topfield 7700 Hsci , Philips 2212

Echostar ap700 , Jaeger 99 G

Triax 78cm , Triax 64cm

Geplaatst:

@All,

Wat is het verschil tussen C+ en UPC ik heb het nog niet kunnen ontdekken. Er is een samenhang en dat is dat het bij beide een ontzettende puinhoop is.

Ik hoop van harte dat het van Daalmeijer doorgaat.

mvg

olav12

Overigens had Daalmeijer vroeger niet iets met C+ te maken????

Geplaatst:

Dat is waar wat je zegt, Olav12 maar daarmee zeg je dus ook gelijk dat het alleen maar fout kan gaan of negatieve gevolgen kan hebben voor omroepen en kijkers, als UPC de boel overneemt!

Geplaatst:

@vsat128,

dat is waar idd bang voor ben. Dat het hele verhaal eindigt in een grote zooi.

olav12

Geplaatst:

ik vraag me af waar upc het geld vandaan wil halen

Groeten Fred.

AZbox premium , AZbox premium+ , AZbox elite

Dreambox 8000 2maal SAB sky 4800 mini , DVB zelfbouw decoder.

Geplaatst:

@Fredo,

het abbo geld bij mensen met de kabel gaat flink omhoog.

Reactie dan van UPC: de kosten die we hebben moeten worden gedekt.

mvg

olav12

Geplaatst:

Het abonnementsgeld voor de kabel is al gigantisch omhoog!

En waarvoor! Ze kunnen hier in Zuid Nederland nog niet eens de Belgen goed doorgeven, dat stelletje prutsers!

En reken maar dat satellietabbo's ook flink duurder zouden worden onder UPC! En reken op slechte kwaliteit, vol storingen, bij UPC letten ze daar nooit op.

Geplaatst:

@Vsat128,

denk je dat dat UPC of C+ iets interesseerd. Ze denken gewoon van we krijgen ons geld toch wel.

mvg

olav12

Geplaatst:

er is nog steeds een groot gedeelte van de admin weg

ook al hebben ze nu nieuwe gegevens achterstand in lopen met innen mag van de rechter maar vier maanden

Groeten Fred.

Geplaatst:
Citaat:
ook al hebben ze nu nieuwe gegevens achterstand in lopen met innen mag van de rechter maar vier maanden

Wat bedoel je hiermee? Ik heb ook nog veel oude rekeningen liggen die ik niet wil betalen.
Geplaatst:
Citaat:
Citaat:

Wat bedoel je hiermee? Ik heb ook nog veel oude rekeningen liggen die ik niet wil betalen.

ik bedoel precies wat er staat ze zijn een stukje administratie kwijt en sommige hebben geluk en veel pech
maar als zij je geen rekening sturen en ze vinden je dan naar een jaar dan heeft de rechter bepaald dat je maar voor vier maanden aansprakelijk bent

Groeten Fred.

Geplaatst:

Da's allemaal bekend, heeft evenwel niets meer met satelliet te maken. We moeten gewoon hopen dat het de nederlandse omroepen lukt om canal Digitaal over te nemen, zoals dit voornemen ook inmiddels is vermeld via www.radio.nl

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen