Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Schotelexperts,

Ik heb gelezen op het board, dat het mogelijk is thor en sirius op een monoblock te vangen. Nu wil ik dat van het weekend gaan proberen.

Het enige wat ik niet heb kunnen vinden, zijn de schotelinstellingen zoals ik die in de deco kan invoeren.

Ik gebruik nu voor hotbird:

LNB LO Low - 9750

LNB LO High - 10600

Sat - other

Freq - 12034

pol - vert

symb - 27500

fec - 3/4

22khz - yes

Pid - 206

Tid1 - 199

Tid2 - 198

Wie kan mij dus de instellingen voor Thor vertellen.

Ik ben er vanuit gegaan dat Thor op diseqc A en Sirius op diseqc B komt.

Alvast bedankt voor de info.

Groeten Sander

Octagon SF 1018 HD - V1.11.70 - CD/TVV/SRG - Wavefrontier T55 W 5/1 - 5/9/10/13/16/19/23/28 O
Octagon SF 1008 HD - V1.11.70 - CD/TVV Archsat 19/23 O

Rebox RE 9000 HD - V1.11.70 - CD/TVV Archsat 19/23 O

Geplaatst:

Wat je hier schrijft heeft weinig te maken met een bepaalde sateliet. Je moet een sateliet zien als een hoge antennemast waar verschillende zenders in hangen. Deze zenders zenden uit op verschillende kanalen tussen de ruwweg 10.000 Mhz en 12.000 Mhz. Al deze frequenties (transponders) zijn niet sateliet gebonden, ze mogen ze allemaal gebruiken. Om het ingewikkeld te maken kunnen er in 1 zendfrequentie verschillende omroepen tegelijk uitzenden dankzij de digitale techniek, ze worden dan uit elkaar gehouden door een unieke identificatie nummer (pid) Verder zal ik hierover niet gaan anders wordt het erg ingewikkeld.

Dat verschillende satelieten dezelfde frequentie kunnen gebruiken is makkelijker te vergelijken met je autoradio. Als je in nederland rijdt zit op 96.8 bijvoorbeeld Radio 3 in Duitsland bijv WDR en in Belgie de BRT. Ze hebben geen last van elkaar omdat ze buiten bereik van elkaar zitten. Als satelietbekijker heb je daar ook geen last van omdat je immers met de schotel steeds maar 1 (of meerdere in een cluster) sateliet tegelijkertijd kan ontvangen.

Kortom er zijn geen instellingen per sateliet!!!

Je schrijft:

Ik gebruik nu voor hotbird:

LNB LO Low - 9750

LNB LO High - 10600

Sat - other

Freq - 12034

pol - vert

symb - 27500

fec - 3/4

22khz - yes

Pid - 206

Tid1 - 199

Tid2 - 198

De eerste 2 getallen hebben puur te maken met instellingen van je tuner in combinatie met je LNB. De rest heeft te maken met 1 bepaalde zender op een sateliet. Door juist die gegevens te veranderen ontvang je een andere zender.

Er zijn sites met overzichten van transponders van satelieten. Het enige wat je vaak hoeft in te voeren zijn de transponderfreqentie, symbolrate, fec en polarisatie Als die zijn ingevoerd kan een zogenaamde transponderscan worden uitgevoerd; de ontvanger zal kijken welke zenders hij allemaal kan ontvangen op die ene transponder. Ik neem aan dat er al standaard veel transponders verdeeld over een aantal satelieten in je ontvangers staan. Je kunt dan een satelietscan doen die alle transponders op een sateliet afzoekt naar zenders.

Zorg in ieder geval eerst maar even dat je goed gericht staat. En inderdaad kun je Sirius en Thor ook ontvangen met een monoblock daar ze ook 6 graden uit elkaar staan, hetzelfde als Astra en Hotbird

Deze lijsten staan bijvoorbeeld op'

http://www.satcodx.com/eng/

http://www.lyngsat.com/

http://www.kingofsat.net/

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Geplaatst:

Hoi Winwiz,

Tof dat je de tijd hebt genomen, mij op zo'n uitgebreide manier e.e.a. uit te leggen. Daar leer ik weer wat van.

Kan ik hieruit het volgende concluderen.

De schotelinstellingen zijn instellingen voor een bepaalde zender op een specifieke transponder op de desbetreffende satelliet. Aan de hand van deze gegevens kijkt mijn deco of ik signaal heb op deze zender, om vervolgens de signaalmeter voor deze satelliet uit te doen slaan.

Dus als ik Thor wens uit te richten kijk ik bij de bekende sites en zoek een willekeurige transponder op Thor. Het liefst natuurlijk een transponder die niet op andere satellieten gebruikt wordt om verwarring te voorkomen.

Ik wil het van het weekend uit gaan proberen.

Alvast bedankt.

Groeten Sander

Octagon SF 1018 HD - V1.11.70 - CD/TVV/SRG - Wavefrontier T55 W 5/1 - 5/9/10/13/16/19/23/28 O
Octagon SF 1008 HD - V1.11.70 - CD/TVV Archsat 19/23 O

Rebox RE 9000 HD - V1.11.70 - CD/TVV Archsat 19/23 O

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen