Ga naar inhoud


[Pioneer] Display op -:-


Gast

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Na het bestuderen van de handleinding van Pionero en de diverse posting op dit board, heb ik geprobeerd mijn Pioneer DBR 210 NL parallel + serieel te patchen.

Eerst heb ik punt K2002 geaard, de parallel- en seriele kabels op de ontvanger aangesloten en vervolgens de ontvanger aangezet. Op de display verscheen "dL 1o". Hierna heb ik Pionero opgestart en in het tabblad firmware{parallel+serieel} en de volgende handelingen verricht:

 

- Adres: 60000000

- Pin keuze : K2002

- Fase 1 en 2 aangevinkt

- Voorgang tonen aangevinkt

- Op verzenden geklikt en het bestand 1530_v6.27i_Plus_NL.bin, van M_Z geselecteerd

 

Na enkele seconden kreeg ik de melding:

 

%FL=6000000000140002D96EC7

Er is geen reactie van de Seriële poort (com-poort) !

 

In het blad configuratie heb ik de com poort gewijzigd en de bovengeschreven stappen herhaald, waarna ik weer de zelfde melding kreeg.

 

%FL=6000000000140002D96EC7

Er is geen reactie van de Seriële poort (com-poort) !

 

Ik heb de ontvanger uitzet en mijn computer opnieuw opgestart om te kijken of bios instellingen wel goed stonden. Daarna heb ik punt K2002 weer geaard, alle kabels opnieuw aangesloten, de ontvanger aangezet, pionero opgestart en alle stappen opnieuw herhaald. Toch kreeg ik weer de melding dat er geen reactie was op de seriele poort.

Ik ben toen voor de zekerheid een nieuwe seriele kabel gehaald en het opnieuw geprobeerd. Nadat alles weer was aangesloten en ik de ontvanger aanzette gaf de display tot mijn verbazing het volgende weer: "dL 1o". Ik heb de ontvanger weer uitgedaan en opnieuw aangezet waarna ik het volgende op de display zag: -:- . De ontvanger reageert nergens op.

 

Vanochtend probeerde ik het opnieuw. Ik sloot alle kabels aan. Toen ik de ontvanger aan deed stond op de display "dL 1E". Ik dacht dat dit kwam doordat de ontvanger in de service mode had gestaan en de eeprom daardoor gewist was. Dus heb ik Pionero weer opgestart, als adres 7FE00000 gekozen en op het tablad Eeprom, de eeprom geprobeerd te laden. Helaas kreeg ik weer de melding dat er geen reactie was op de seriele poort.

 

Weet iemand hier raad mee?

Link naar reactie
Delen op andere sites


@ El PINO,

 

Om eerlijk te zijn weet ik niet wat een nulmodem kabel is. Maar ik heb duidelijk om een seriele kabel gevraagd. Op de verpakking van de kabel staat "serieel 9F/9M verlengkabel".

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kabel is wel goed, ik ben geen expert. maar euhhhh, is dit type wel serieel/parallel te flashen?

Volgens mij moet dit met een Jtag interface!

 

En moet de flash wel naar 6000000000, ik heb iets als 7FE0000000 in het hoofd.

 

Hijk even op de site van M_Z, daar staat o.a. dit!

Citaat:
DBR-S100NL2 en DBR-S200NL2

Let goed op dat er op de hoofdprint de type aanduiding BNP1323 staat! Als het een BNP1310 is, dan kun je deze helaas niet op deze manier patchen (het is dan ook een DBR-S100NL (zonder 2)).

 

Alleen deze 2 zijn serieel/paralel te flashen. De rest, dus ook de 210NL, moet met een JTAG volgens mij.

 

Succes.

 

Satq

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Satq,

 

De lengte van het adres staat in Pionero. Daar kan ik niets aan wijzigen.

 

Wat het patchen betreft heb ik op het board diverse postings gelezen dat de DBR 210 toch parallel + serieel te patchen is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sizzla,

 

Je hebt het goed gelezen. Je kunt de 1530/110/210 gewoon met parallel/serieel laden. De randvoorwaarde is dat de lengte van de firmware exact goed is. Ik heb even de firmware die je noemt bij M_Z gedownload en gecheckt en die is perfect in orde, zoals van het M_Z-team te verwachten was.

 

Al je instellingen in Pionero zijn ook goed.

 

Je schrijft dat je een 9-polige seriele verlengkabel hebt. Dat is ook goed. Ik ga er vanuit dat ook alle 9 de pennen doorverbonden zijn.

Vwb de parallel kabel: Weet je zeker dat alle 25 pennen doorverbonden zijn. Soms worden kabels verkocht met een beperkt aantal draden. Dat gaat voor de meeste printers goed, maar voor patchen kan het een probleem zijn.

 

De melding dat er een communicatieprobleem met de seriele poort is, betekent eigenlijk dat er een communicatieprobleem is en dat kan ook de parallel poort zijn. De instelling op ECP/EPP is een van zaken waarmee je kunt experimenteren.

 

Probeer eerst eens om de eeprom te schrijven. Daarvoor heb je alleen de seriele poort nodig en dan weet je dat die in elk geval goed is.

 

 

Als je display op --:-- staat heb je wel een probleem vrees ik. Probeer toch of je de Pioneer alsnog in service mode 1 kunt krijgen (DL1o).

 

Als dat helemaal niet lukt hebben we nog een mogelijkheid om het met behulp van de jtag te proberen, maar dan komen aan het solderen in de Pioneer en heb je een jtag-interface nodig. (Misschien kan Klinkie die nog leveren, maar dat weet ik niet zeker. Je kunt hem natuurlijk ook zelf bouwen.)

 

Succes

Satori

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Satori,

 

Na het lezen van je antwoord heb ik geprobeerd de eeprom te laden. Als ik de ontvanger aan zet, staat de display nog steeds op --:-- .Ondanks dat, heb ik toch geprobeerd de eeprom te laden. Ik kreeg de volgende melding.

 

Er is geen reactie van de seriele poort.

Controleer of de decoder in service mode staat en/of de seriele poort goed is.

 

Gisteravond stond de display voor het eerst op "dL 1E". Toen ik dat zag brak het zweet me uit. Deze mode stond niet in pionero beschreven en ook niet op het board. Nadat ik de ontvanger opnieuw aan deed verscheen in de display --:--. Hij reageerde nergens meer op. Als je hem opnieuw aanzette of de afstandbediening pakte, het maakte niet uit.

Vanochtend heb ik vol goede moed de ontvanger weer aangezet. De display stond toen op "dL 1E". Ik heb toen geprobeerd de eeprom te beschrijven, maar dat lukte helaas niet. Sindsdien staat de display weer op --:--.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Satori,

 

Inderdaad, ik heb eens op 7FE00000 geladen. Nadat ik mijn bios instellingen gecontroleerd had, heb ik de beschrijving van M_Z en Sa1vador door elkaar gehaald. Ik lette niet op en nam de instelling van M_Z over. Toen ik weer een foutmelding kreeg schoot me te binnen dat deze instellingen betrekking hebben op de BCT 14XX modellen. Daarna heb ik het nogmaals getracht met de juiste instellingen en kreeg toen weer de melding dat er geen reactie was op de seriele poort. Na enkele pogingen deed ik de ontvanger uit en toen begon de ellende.

 

Groeten,

Sizzla

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het enige wat ik kan bedenken is dat toch de bootloader overschreven is.

Mijn zorg is dat die conclusie niet helemaal door je acties wordt verklaard. Als je niet kunt schrijven, kun je ook de bootloader niet overschrijven.

Het is nu echter bedtijd. Morgen weer verder.

 

Groeten

Satori

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Satori,

 

Ik zal even niet op postings kunnen reageren. Ik moet weer richting kantoor. Maar wat is een bootloader?

Als de ontvanger nergers op reageert, kan het laden van de bootloader wellicht geen kwaad?

Als ik terug van kantoor ben, zal ik kijken in welke stand de ontvanger staat.

 

@ Deninux,

 

Ik heb geprobeerd de ontvanger op de TV aan te sluiten, maar zonder resultaat. Het beeld is zwart.

 

 

Groeten,

Sizzla

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben bang dat je deco inderdaad overleden is. Maw je hebt de bootloader overschreven.

De bootloader is een stukje basis-software die er voor zorgt dat de firmwqre geladen wordt, maar ook de parallel/serial interface verzorgt. je zou het een soort BIOS kunnen noemen. Het woordje 'boot' komt van laars en een bootstrap is een trap met een laars. Dit wordt gebruikt om aan te geven dat je iets of iemand een geforceerde start wilt geven.

Deze bootloader zit in dezelfde chip als waar de firmware en channellist in zit.

We hebben nu een truc nodig om controle over de Pioneer te krijgen. Gelukkig hebben we een programmtje waarmee dat kan. ikzelf heb daar ervaring mee met de 120, maar ik weet van anderen dat die de 110/210 daarmee aan de gang gekregen hebben, dus daar moeten we uit kunnen komen. We moeten alleen duimen dat er niet wat anders aan de hand is.

 

Eerste activiteit is het solderen van een jtag connector op je moederboard.

Je kunt dan meteen even het typenummer dat op je moederboard staat doorgeven.

Kun jij dat zelf doen of ken je iemand die deze plug er voor jou op kan solderen.

Ps: Je hoeft maar 7 pennen te solderen. Het makkelijkst is om de pennen uit de plastic houder te trekken en dan 1 voor 1 in het correcte soldeergaatje te laten zakken.

 

Groeten

Satori

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Satori,

 

Bedankt voor je antwoord en de oplossingen die je me bied.

 

Gisteravond had ik de ontvanger weer aangesloten op m'n pc. Punt K2002 had ik geaard en vervolgens de ontvanger aangezet. In de display stond nu het volgende: "dL 1". Dat gaf me hoop. Ik probeerde de eeprom te laden, maar weer zonder succes. De melding verscheen dat de seriele-poort niet reageerde.

Ik heb toen, zoals je mij eerder adviseerde, mijn bios instellingen veranderd, alle actieve programma's afgesloten en het opnieuw geprobeerd. Toen ik de ontvanger opnieuw aanzette stond de dispay op "dL 1o".

 

Ik heb direct de eeprom geprobeerd te laden en dat lukte. Vervolgens heb ik geprobeerd de firmware te laden. Maar daar kreeg ik echter een tweetal foutmeldingen.

 

Volgens de beschrijving op de site van M_Z zou het laden van de firmware in totaal zo'n 100 seconden moet duren.

 

Omdat ik rechts onder in het blad firmware van pionero geen voorgang zag, heb ik het nogmaals gebrobeerd, eveneens zonder resultaat. Pionero gaf weer een foutmelding en onder in het scherm was er geen voortgang te bespeuren. Ik heb de ontvanger vervolgens uitgezet en aangesloten op de TV. Het beeld was zwart en de afstandbediening reageert niet. Ik heb de ontvanger vervolgens weer uit- en aangezet. Een beetje geschrokken zag ik in de display OUT OF ORDER staan. Ik zette de ontvanger weer uit en aan en zag dat de klok het weer deed. Hij gaf de uren en minuten weer.

 

Volgens een van je eerdere postings, zou de status OUT OF ORDER betekenen dat de firmware niet reageerd en dat deze opnieuw geladen dient te worden mbv J-Tag. Echter, het solderen van de plug zal me wel lukken, maar ik weet niet hoe aan een J-Tag te komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...