Ga naar inhoud

probleem met actuator

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb een echostart 1,2 m met polarmount, en actuator. Sinds vorige week moet ik steeds mijn posities opnieuw instellen, het lijkt wel of mijn actuator blijft hangen of dat hij zijn positie steeds "kwijt" is. heeft het zin om deze 18"actuator te reviseren of is er iets anders aan de hand?

Geplaatst:

Ben net bezig mijn actuator te reviseren. De kans is het grootst (denk ik) dat je reedswitch defect is. Dat ding schakelt voortdurend als jij vanuit je luie stoel de schotel versteld; ééns wordt ie dat moe. Dat ding kost een dubbeltje dus dat kan je eens proberen. Haal je actuator meteen eens los en kijk of je polarmount nog soepel van links naar rechts loopt. Check dan ook even of de bevestigingspunten van je actuator nog soepel bewegen. Ook kan je eens kijken of er corrosie zit in de aansluitdoor, lagerkast en motor van de actuator. Is het dat allemaal niet, dan zit het in de buis van de actuator. De stang kan je met één of twee bevestigingsbouten aan de tandwielkast vast. Die kan je loshalen. Daarna kan je de dop die op dat punt de actuator afsluit losdraaien (hangt van merk en type af of dat makkelijk gaat, of met hulpstukken of dat hethelemaal niet mogelijk is). Daarna kan je de stang van de actuator eruit halen en het lager bekijken en de rest schoonmaken en in het vet zetten.

Ik ben zelf nog met de laatste stappen van het verhaal bezig maar krijg de dop niet los.

Succes.

Harry

Geplaatst:

Hoi Harry,

De polarmount draait soepel want ik heb hem al los gehad. Ik moet hem eraf halen om verder open te maken want het zit 100% in de actuator. Verder heb ik wat corrosie bij de aansluitklemmen gezien. Wordt vervolgd.

Waar haal je overigens zo'n reed switch?

Geplaatst:

heb hier het zelfde probleem er zit speling op de moer en de schroefdraad

eerst heb ik een nieuw lager achter in de motor gezet die was stuk(achter aan de schroefdraad spindel)

heb een nieuwe strong motor gehaald

ik denk dat het dan beter is

moet hem nu ook steeds met de hand bijstellen

Geplaatst:

Hoi Alfred, reedswitch koop je bij willekeurige elektronicawinkel. En vast en zeker ook bij ***geen-reclame***, voor als je liever per post besteld.

Groeten,

Harry

Geplaatst:

thanks Harry,

Ga intussen ook informeren hoe duur een nieuwe 18"actuator is.

Geplaatst:

Na controle heb ik aardig wat speling op het asje met de nokken geconstateerd, het lijkt mij echter moeilijk om dit op te lossen.De reed contacten lijken mij verder ok. Een nieuwe actuator valt ook mee in prijs dus overweeg ik om direct een nieuwe erop te zetten, moeten alle problemen opgelost zijn lijkt mij.

Geplaatst:

Als de actuator niet te groot is kan je inderdaad beter gewoon een nieuwe kopen denk ik. In mijn geval (36" lengte en 2" diameter actuator) loont het wel de moeite om er wat tijd in te steken denk ik.

Harry

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen