Ga naar inhoud

Hoe correct te schakelen tussen C - en KU-band?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ben een tevreden gebruiker van mijn Xtreme, stab motortje en Triax schoteltje van 78cm.

Ik heb immers van oost naar west goede ontvangst van alle satellieten terwijl sommigen (Satellite magazine frequentiebijlage) toch echt schoteldiameters opgeven tot 2 of 3 keer de grootte van de mijne (en zelfs groter).

Nu is de Xtreme ingesteld op USALS en de LNB is een goedkope 0,7 db van het universele type.

Als ik afstem op bijvoorbeeld PANAMSAT 1R (315.0E - 45.0W) dan heb ik alleen ontvangst van kanaal CCTV 4 (11670, 26690)

Dit is dus een zender in de KU-band en ik kan me voorstellen dat er op andere KU-band transponders op dat moment geen uitzendingen zijn echter via www.satcodx.com kan ik zien dat er ook zenders actief zijn in de C-band.

Weet iemand wat ik moet instellen in het scherm van de LNB instellingen zodat ik ook de C-band kanalen kan ontvangen?

post-4953-1318257836,3528_thumb.jpg

Geplaatst:

Behalve een goede instelling van jou ontvanger moet je hem ook nog c band signalen aanbieden.

Dat betekend dat je een schotel van 1,8m of meer moet hebben en een c band lnbf of corotor met losse c band lnb.

Geplaatst:

Met andere woorden C-band signalen zijn minder sterk via dezelfde satelliet als KU-signalen?

In bovenstaande voorbeeld komt dat zender (in KU-band) namelijk sterk genoeg binnen.

Andere LNB? Ik dacht dat zo'n universele LNB juist te schakelen was tussen KU naar C-band ontvangst.

Geplaatst:

C band signalen zijn inderdaad veel zwakker dan ku band.

Een eirp van 50 dB is voor ku heel normaal, terwijl 40 dB meer een gemiddelde waarde is voor c band.

De c band zit op een totaal andere frequentie +/- 4 ghz terwijl ku rond de 11 a 12 ghz zit.

Dat betekend dat c band golven ongeveer 3 keer zo groot zijn als ku golven en die passen niet door die kleine ku golfpijp.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen