Ga naar inhoud


[Pioneer] Graag wat hulp bij reanimatie van botloader 120!


Gast

Aanbevolen berichten

Graag wat hulp bij reanimatie bootloader 120!

 

Toch maar even een "spinnekop"J-tag op een stukje experimenteerprint gebouwd, en vervolgens met de uitleg in hand aan de gang!

 

Eerste probleem:bij punt 4 staan wel 4 bestandjes, maar fl4_dblchk.bin staat er niet bij;

wel 2 andere die er op lijken, en met fl4nochk lijkt het ook te gaan, want vervolgens blijkt bij punt 6 inderdaad control=60000.

 

MAAR!!!

Dan blijkt bij mij "Verify trap handler" niet onder "Hardware Config" te ziten, maar onder "Miscellenious", en als ik daar op klik lijkt ook alles prima te gaan.

 

Maar als ik dan onder punt 6 "Clear chip" doe krijg ik of een foutmelding of "eeuwige stippelijntjes" in het scherm, ten teken dat ik moet wachten.......

 

"Write from file " daarna lukt dus niet, bovendien vraag ik me af welk file van 2MB er bedoeld wordt?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Nog wat extra info:

De J-tag lijkt te werken, want als ik "Check" doe gebeuren er allemaal leuke dingen, met als einde de mededeling dat er een processor STi5512 gevonden is.

 

Maar, die ik "find free memory"

dan krijg ik de boodschap "Start not received from DCU!!! "Check your hardware!"

 

Dus klopt er toch iets niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je interface lijkt een heel eind goed. Als je de CPU code terugkrijgt, dan is de interface meestal goed.

 

Vwb de afwijkngen in de beschrijving: Ik heb de oorspronkelijke beschrijving vertaald en later werd me verteld dat het niet klopte, maar er is later een nieuwere software versie gekomen en die week af. Helaas kan ik nergens het versienummer in het programma vinden en de lengte van beide versies zijn ook gelijk.

Ik stel voor dat je de andere versie gebruikt, waar de ‘verify trap handler’ onder de ‘hardware config’ tab staat.

 

De foutmelding die je krijgt, ontstaat omdat de ‘trap’ routine niet geactiveerd wordt. Dat is het bestand waar je aan refereerde: fl4_dblchk.bin. Deze laatste is de beste om te gebruiken.

 

Als laatse: De 2 Mb file is de inhoud van de volledige flash, dus firmware, kanalenlijst, systemsector en bootsector.

Je kunt volstaan met de systemsector en de bootsector, maar dan moet je precies de goede adressen opgeven. En als je die alle 2 geladen hebt, moet je alsnog mbv Pionero de firmware laden zoals je gewend was.

 

Samengevat:

Gebruik de nieuwere versie van jtag_chk, gebruik de goede trap-handler en laadt in 1x de gehele 2 Mb flash.

 

Succes,

Satori

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha, daar is de man die ik zoek!

Alleen, tot nu toe is dit dus de enige uitvoering van jtagchk die ik heb kunnen vinden.

Ik krijg uiteindelijk control dus wel op 60000, daana wil het met jtagchk niet verder, maar ik heb zojuist ontdekt dat ik aansluitend met de Jtagsectie van Pionero 1630 wel de chip kan wissen en vervolgens er een firmware op kan zetten.

Maar; die firmware is natuurlijk slechts 1,12MB, dus zonder bootloader en systemloader!

Die bestandjes heb ik hier wel los, maar dat helpt niet!

Dus, hoe kom ik an de complete 2MB dump?

En waar vind ik evt. de ander uitvoering van Jtagchk en/of fl4dblchk.bin?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel goed!! Je maakt vorderingen.

Als dat werkt, dan zou je ook kunnen proberen met Pionero de systemloader en bootloader op het juiste adres te laden. Als je die 2 in je Pioneer hebt is in principe je Pioneer weer ok, omdat je dan parallel/serieel weer alles kunt doen wat je vroeger deed.

 

Als je mij, via PM, een email adres doorgeeft dat grote files (3 Mb) kan ontvangen, dan stuur ik je de goede jtag_chk met trap-routines.

Ik zal daarna een 2MB flash (origineel 120NL soft) sturen.

 

Groeten

Satori

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha, en daar loop ik dus vast!

Ik snap wel hoe ik 2MB naar 7FE0 0000 stuur, maar hoe ik die 23 en 256KB naar het juiste adres stuur met Pionero ontgaat me nog even!

Die adressen kan ik daar nl niet selecteren!

 

Volgens mij kan dat grote file gewoon naar superster@tiscali.nl, tenminste, dat hoop ik.

Probeer maar, anders moet ik je ff een ander emailadres sturen.

 

Nog een domme vraag: zoals gezegd heb ik even gauw een hobby-Jtag in elkaar geflansd, de draden zitten vast in de Pio.

Als ik wil testen, kan dat dan blijven zitten, moet de spanning 5V er af of hoe zit dat.

Een Philips start bv niet op met de oslink er nog in!

 

Graag nog deze info, blijf.been je nog wakker?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik stuur je de files zo.

Vwb de jtag. Wat bedoel je met de 5V? Haal je die van het moederboard?

De jtag is bedoeld om tijdens operatie of on een speciale test mode, gegevens met een cpu-gestuurd board uit te wisselen. (De T staat voor test).

Je kunt de spanning er dus gewoon op laten als je wilt gaan testen.

 

De meeste vrije email adressen hebben een limiet van 1 Mb. De Adsl/kabel providers meestal 5 Mb.

 

Groeten

Satori

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bingooooooooo!

 

Het grappige is dat het ook met deze uitvoering van Jtagchk niet lukte volgens jouw uitleg bij punt 7;

ook bleek het weinig/geen verschil te maken of ik inderdaad de traphandler fl4_dblchk.bin gebruikte of een ander.

 

Maar ipv jouw punt 7, die je trouwens in 2 verschillende readmefile's verschillend uiteenzet, bleek mijn oplossing om vervolgens met Pionero 1630 de chip wissen en vervolgens de volledige 2MB er in blazen wel te funktioneren.

Overigens moest ik alles wel 2x zeggen, zowel bij wissen als proggen kwam er eerst een foutmelding.

En in de aanloop naar control=60000 had ik weer ongeveer 10 hang-ups.

Zal wel aan m'n chaos J-tag liggen?

Maar het werkt weer!!

En nu heeft deze jonge hobbyist bijna de neiging om de bootloader nog maar 's te overschrijven, want ik vraag me nu achteraf af of je de hele procedure met Jtagchk wel nodig hebt, oftewel of je niet meteen met Pionero 1630 in de Jtagsectie de chip kan wissen en de 2MBfile proggen?

Maar bedankt voor de hulp en de 2MBfile!

Misschien een goed idee om die dingen ergens op het net te zetten?

Ik kon ze niet vinden!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Trouwens, vraagje:

Nu ik me dan toch eindelijk enthousiast tegenstribbelend de edele kunst van het J-taggen heb eigen gemaakt, zijn er al vorderingen met de 300 en 400?

Ik weet er nog wel een paar! :-))

Link naar reactie
Delen op andere sites

Proficiat met je werkende 120.

 

2 opmerkingen.

1) Zoals je bovenin de sticky thread kunt lezen is het wissen van de eeprom essentieel. De eerste ker wissen is voor alle Pioneers vanaf 110/210/1530 lastig. Vaak moet ook bij de 15xx de eeprom eerste gewist worden met een ander proggie (jtag_operator) om daarna te kunnen beschrijven. Als dat eenmaal gebeurd is, dan lukt het wissen vervolgens wel met Pionero. De 120 heeft dezelfde flash en daar geldt dan hetzelfde voor.

2) Je kunt helaas niet met Pionero volstaan als de bootloader weg is.

De reden is dat ook Pionero met een 'trap-routine' werkt en deze krijgt geen control over de CPU.

Jtag_chk krijgt vaak wel controler over de CPU met zijn eigen 'trap-routine'. Zodra je controle hebt, kun je inderdaad Pionero starten en laten overnemen.

 

Groeten

Satori

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha, vandaar dus!

Ik heb al een paar keer mee gemaakt dat een "maagdelijke" Pio na de eerste patch, compleet met firmware, settings en eeprom in het menu opstartte!

In het begin twijfel je aan jezelf, later krijg je door dat inderdaad soms de eprom de eerste keer niet beschreven wordt.

 

Overeigens trok ik vannacht enthousiast geworden een 400 open die hier in een hoek lag, maar dat zag er toch wat anders uit!

Ik zag wel wat soldeer eilandjes op 2 rij waar vermoedelijk de 6 draadjes van de J-tag heen gaan, maar is daar al ergerns iets over te lezen? Zoals wie,wat waar?

Dat de 300 succesvol seriematig gepatched wordt weet ik, al heb ik het nog nooit gezien.

Over de 400 heb ik hier slechts gelezen dat het "kan", maar moeilijk reproduceerbaar is.

Is daar ergens begrijpelijke info over te vinden?

Overigens nohmaals bedankt voor de hulp afgelopen nacht!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...