Ga naar inhoud

Memory/Buffer/Performance leak met opnames NFS?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Situatie:

Dreambox1 met HDD en NFS server

Dreambox2 zonder HD, mount de harddisk van de ander

Het probleem is dat als ik opnames afspeel op box2 (die dus over de netwerkshare komen) dat na een paar minuten het enorm begint te stotteren en te hakkelen.

Lijkt wel alsof netwerk te traag is of de data niet snel genoeg verstuurd wordt door de dreambox1.

dreambox1 (met harddisk):

/var > cat /var/etc/init

hostname woonkamer

sleep 5

ifconfig eth0 192.168.0.10 netmask 255.255.255.0 mtu 1500

echo 1 > /proc/sys/dev/eth0/swfdup

sleep 1

/hdd/opt/nfs/nfs.sh start

dreambox2: (zonder harddisk)

~ > cat /var/etc/init

hostname slaapkamer

sleep 5

ifconfig eth0 192.168.0.11 netmask 255.255.255.0 mtu 1500

echo 1 > /proc/sys/dev/eth0/swfdup

sleep 2

mount -t nfs -o wsize=2048,rsize=2048,nolock 192.168.0.10:/hdd/movie_slaapkamer /hdd

mount -t nfs -o wsize=2048,rsize=2048,nolock 192.168.0.10:/hdd/movie /hdd/movie_beneden

Heeft iemand een idee? Beetje settings tweaken?? Ik vrees haast dat het een soort van bufferings issue is, of een soort van memory/performance-leak in netwerkdrivers ofzoiets.

Thanks

Pheno

Geplaatst:

Hoe heb je de 2 gekoppeld? Zitten ze met een cross kabel, hub of switch?

Hier neem ik op nfs op via een 100 Mbit switchje (op een server met disk ipv 2e DB) en dan wil ie prima opnemen. Toen er nog een 10 Mbit hubje tussen zat was het huilen met de pet op.

Kijk eens of je internet radio aan kunt en of dat ook hakkelt. Zo ja dan ligt het probleem in je netwerk/hdd loze db. Hierna zou je een mp3 op de disk van de DB kunnen zetten en deze met de ander afspelen. Neem een grote mp3 file zodat ie ff bezig is. Als ie hier al hakkelt dan moet je inderdaad in de DB met hd zoeken. Gaat dit prima, maar alleen beeld fout dan ben ik bang dat je netwerk geen 100 Mbit haalt of dat je inderdaad buffer problemen hebt.

Helaas heb ik geen flauw idee wat je kan doen om het op te lossen. BTW test de internet radio ook ff via de DB met hdd. Dan zijn ze niet van elkaar afhankelijk, maar kun je wel de netwerk stack testen. (al zegt het weinig als ie geen problemen heeft, de hoeveelheid data is erg laag namelijk)

Jan Huijsmans

VU+ Solo2 + 2 TB netwerk storage, Palm SG-2100A (73E - 58W), Triax 78cm schotel + MTI AP82-XT2N

Geplaatst:

Is gekoppeld met 100 Mbit switch .

Dus dat zou niet mogen.

Dat van die 8K-instelling ga ik es proberen

Thanks

Geplaatst:

Is het probleem niet dat je een te kleine blocksize hebt voor het lezen? Je rsize and wsize zijn 2048, probeer eens de default van 32K. Ik heb het niet geprobeerd maar voor het streamen kun je volgens mij beter een grote blocksize nemen.

Geplaatst:

Ja, de default-waarde werkt veel beter. Lees: perfect

Ik kan nu zelfs met 2 dreamboxen tegelijkertijd opnemen naar de harddisk van 1 van de twee, tegelijkertijd afspelen etc zonder dat ze elkaar in de weg zitten.

Toppie!

Geplaatst:

Het is misschien wel aardig om te vermelden wat op de NFS server draait.

Ik gebruik een FreeBSD 4.8 blik als NFS server. Met de default settings werkt het bij mij zeker niet goed, opnames stopte vaak zomaar na 10 minuten.

Het werkt nu goed sinds ik met de volgende opties mount:

/bin/mount -t nfs -o intr,soft,nolock,rsize=8192,wsize=8192,tcp 10.0.0.195:/dreambox /hdd &

Geplaatst:

De dreambox draait de NFS server van ronalds homepage.

Ik heb dus geen linux/freebsd PC met NFS maar de dreambox speelt NFS server.

grtz

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen