TerranoIII Geplaatst: 20 november 2003 Geplaatst: 20 november 2003 Hallo satvrienden, Ik heb nog een casprogrammer liggen die kopot is gegaan doordat mijn pc niet geaard was.Ik heb alles doorgemeten behalve aan de ic's daar heb ik geen gegevens van.Weet iemand wat voor type ic's er gebruikt worden want bij mij zijn ze weggevijld.Ik zou het fijn vinden als ik deze weer kon repareren. M.V.G.TerranoIII :
TerranoIII Geplaatst: 22 november 2003 Auteur Geplaatst: 22 november 2003 Is dit nu zo'n moeilijke vraag of weet het niemand? De ictjes die op de print zitten zijn de letters weggevijld. Dat ze dat niet voor niets doen dat begrijp ik,maar dat niemand de gegevens kent dat begrijp ik minder. M.V.G.TeraanoIII
Gast Geplaatst: 22 november 2003 Geplaatst: 22 november 2003 Hoi, Ten eerste De cas interface gaat niet kapot als je pc niet geaard is, want ik gebruik het ook al een tijdje zonder aarding van mijn pc. Ten Tweede Zeker een van de ic's is een processor, waarschijnlijk een uit de pic reeks, dus ook al weet je het type nummer het is erg moeilijk om aan de software te komen. Maar als ik het goed heb moet je gewoon garantie hebben op je cas-interface dus even terug naar de verkoper. mvg,
prutsie Geplaatst: 23 november 2003 Geplaatst: 23 november 2003 Het kan wel degelijk dat je je cas interfees opblaast bij een niet geaardde pc. 110vac vinden componenten die niet meer dan 5vdc mogen hebben doorgaans niet echt grappig. Het is inderdaad zo dat er op de cas een processor of fpga is gemonteerd, dus zelfs al zou je de juiste componenten kunnen achterhalen dan kom je nog geen stap verder. Je zal de code die je in de desbetreffende procesor of fpga zit ook moeten hebben en dat is het geheim van de duyvis :-( Het andere ic zal wel een rs232 driver zoals bv. de max232 zijn. Deze zou je eventueel kunnen proberen te wisselen door een smd type max232. groeten, Peter. Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.
TerranoIII Geplaatst: 23 november 2003 Auteur Geplaatst: 23 november 2003 Bedankt voor je reactie,het ging er niet om of het binnen de garantie valt ik heb een nieuwe gekregen waar ik hem gekocht heb en ik mocht de kapotte houden.Mijn mening is,dat hij wel degelijk stuk gegaan doordat mijn pc niet was geaard.Veel voedigen geven induciespanningen af en als deze niet afgevoerd kunnen worden zijn ze gevaarlijk voor gevoelige electronica.Het ligt er maar aan, hoe je de stekker in het stopcontact steekt en je pckast van metaal is kan je een opdonder krijgen.Ik had graag een reactie gehad om dat ding weer aan de praat te krijgen ,dat is mijn hobby, als het stuk is proberen te repareren.Dat kan je vaak niet alleen daarom heb ik hulp gevraagd. Nogmaals bedankt voor je reactie. M.V.G.TerranoIII
Gast Geplaatst: 23 november 2003 Geplaatst: 23 november 2003 maar als je een kapotte hebt en een goeie dan moet je toch al een heel eind kunnen komen alleen al door te meten en als je de pic hebt gevonden dan kun je de goeie toch uit lezen met een programmer je kunt al een aantal type nummers uitsluiten door alleen al naar de pinout van de voeding te kijken zoals Vss en Vcc
TerranoIII Geplaatst: 23 november 2003 Auteur Geplaatst: 23 november 2003 Hallo prutsie, Kijk hier heb ik wat aan,IK had alle spannigen gemeten en die waren precies gelijk aan de cas die wel goed werkt. Ik zou met de scoop de ic's kunnen meten maar als je geen gegevens hebt wordt dit moeilijk.En dan de software die er inzit, daar kom je natuurlijk niet achter (ja niet?) Maar niet geschoten is altijd mis.Ik ga hem maar even aan de kant leggen, misschien dat de gegevens nog een keer bekend worden.Bedankt voor je reactie. M.V.G.TerranoIII
alx Geplaatst: 4 mei 2004 Geplaatst: 4 mei 2004 Waar heb je geen verstand van?? Mijn petje af. Ik ben allergisch voor pollen en mensen die regels uitvaardigen, maar er zichzelf niet aan houden. Amstrad650D2Mac>>TF5000PVR>>etc.>>/DB7025+/TF5300KPN,VU+Duo Moteqc2100a-schotel 1mtr-X-Cam/Aston 1.05.
Gast Geplaatst: 24 mei 2004 Geplaatst: 24 mei 2004 peter ,het kan geen rs232 driver zijn. CAS interface is parallel. IC1 is geen PIC maar een HOLTEK HT48C05. (SOIC18) IC2 is een ST74HC244. (SOIC20) als de kristal goed is ,dan weet ik wel zeker dat de TTL (74hc244) kapot is. maar...... varvang deze alleen met eeentje van ST en NIET VAN PHILIPS (74hc244D). pin 1 zit op de kant naar de LPT poort toe trouwens.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen