Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

• Moderator
Geplaatst:

hier is een leuke site om een soundblaster live met 4 speakers om te bouwen naar een live 5.1 ..

ik heb dit gedaan(ik heb een ct4830) en het werkt goed.mischien een idee voor de hobbyist.het werkt goed alleen is alles digitaal uit.nu nog en spdif->analoog convertor bouwen.eenvoudige schema's of idee-en zijn welkom..

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

• Moderator
Geplaatst:

ik had iets gelezen dat je voor de center speaker een tweede soundkaart moest installen om die uitgang analoog te krijgen.dus als die onboard een spdif in heeft zou je die kunnen gebruiken als dac.via de feature connector heb ik de center speaker al aan de praat gehad,maar alleen heb ik dan 3 digitale uitgangen nl. center/sub,front en rear.de front en rear gaan ook bij de orginele uitgang,maar die center niet.nu heb ik wel een versterker die 3 dig. ingangen heeft maar die zijn natuurlijk weer gescheiden van elkaar.mijn bedoeling is dan ook om een losse spdif naar analoog omzetter te maken zodat ik de signalen aan de 6 analoge ingangen van de versterker toe te dienen.een losse module voor de soundblaster heb ik niet gevonden of het was te duur.zou het ook mogelijk zijn om van een oude cd speler de DAC te kunnen gebruiken?

Geplaatst:

Misschien begrijp ik iets niet maar een SB live value heeft een digitale output, waarom ombouwen???

ik heb mijn huiskamer pc via een mono jack plug naar tulp converter met een tulp kabel op mijn philips home cinema aangesloten.

dit werkt perfect, bij stereo alleen 2 speakers en bij ac3/multichannel audio komt het geluid uit de goede speakers.

of gaat het hier om het aansluiten van een aktieve dolby 5.1 speakerset direct op de SB live?

groeten,

Ricow

Dreambox 7000 + 60GB HD /1mtr alu schotel op sg2100 motor/cas interface/season2 int./nokia dbox2 2xi op 1mtr schotel met smd12 motor.

• Moderator
Geplaatst:

in het begin van de live serie was het 5.1 systeem erg duur.deze kaart geeft alleen de ac3 weer(geen DTS).dus geen center/subwoofer.de duurdere versie had wel de echte 5.1.deze word dan ook aan de spdif doorgegeven.een paar adiofielen hebben de goedkopere kaart onderzocht en vonden uit dat de goedkopere kaart dezelfde chip heeft maar dat er hardware mist en de kaart ook niet herkend wordt als een duurdere versie.daar hebben ze ontdekt dat de kaart herkend wordt door een subsystem ID.door deze in de eeprom te veranderen naar een sb006 komen de mogelijkheden wel vrij.de eeprom moet dan van de kaart gehaald worden en er moeten 2 bytes veranderd worden.dan pas heb je alle mogelijkheden van deze kaart tot je beschikking via de feature connector op de kaart.het mooie is dat je dan voor rear,front,center/sub en een mix van front/rear een aparte uitgang hebt.nadeel is dat het alleen om digitale uitgangen gaat(I2S en dus 3 X SPDIF).wel een mooie kanaalscheiding heb je dan.ook de APS is dan beschikbaar(I2S).ik heb nu ook enkele schema's gevonden waar jezelf een DAC voor 2 kanalen kan maken met een TDA1543a chip.ook spdif in heb ik nu tot me beschikking en volgens mij(maar dat kan natuurlijk bedrog zijn) is het geluid veel mooier geworden.het is makkelijker een andere soundkaart te kopen.alleen heb je dan een soundkaart in de kast liggen en het is leuker om het zelf te maken/experimenteren.en of je dan beter geluid hebt met een nieuwe kaart?als je nog aparte versterkers maakt voor elk kanaal dan heb je een bijna perfecte kanaal scheiding.enkele links:

advance modifications

converting sb -> sb5.1

livetolive51 en tot slot een spdif naar analoog convertor

nonoz

is weer een leuke tijdsbesteding voor de winter...

Geplaatst:

@matchless,

Bedankt voor jou uitleg, het is me nu duidelijk.

weet iemand een test file die de kanalen scheiding weergeeft.

Daarmee bedoel een file die 1 kanaal per keer laat horen.

Dit omdat ik zo eigenwijs als een bos uien kan zijn en omdat ik laatst tombraider 2 via de pc heb gekeken en toch echt het idee had dat alle 5 de kanalen gebruikt werden.

groeten,

ricow

Dreambox 7000 + 60GB HD /1mtr alu schotel op sg2100 motor/cas interface/season2 int./nokia dbox2 2xi op 1mtr schotel met smd12 motor.

Geplaatst:

dat weet ik maar als je alleen spdif gebruikt met een sblive value kan je alleen de stereo kanalen testen 4of 5 speakers is niet mogelijk.

daarom mijn vraag of iemand een link heeft naar een geluidsfile welke over 5 kanalen een testtoon laat horen.

Groeten,

Ricow

• Moderator
Geplaatst:

ricow..

dat zit in de software van soundblaster live.je kan ene test doen en dan hoor je een stem die zegt welke speaker wordt gebruikt.4speakers op live via spdif is geen probleem(heb eeb SB live 1024 met ct4830 chipset).het 5e kanaal(center/sub) heb ik op een pin van de feature connector.die hoor je dus niet met een"niet omgebouwde geluidskaart of je moet al een 5.1 hebben.dan wel natuurlijk.ik ben nu een beetje met die I2S uitgangen aan het klooien maar ik heb erg veel ruis tussen het geluid.waarschijnlijk is een DAC (TDA1543A),die ik uit een oude cd rom heb gesloopt,defect of het schema is niet goed.spdif klinkt perfect.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen