Ga naar inhoud

Wavefrontier T90 - Hispasat, Sirius + Hotbird

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb mijn schotel (Wavefrontier T90 + 3 LNB's) middels een satfinder uitgericht met in de ene hoek de Hispasat en in de andere hoek de Hotbird en Sirius. Als ik de satellieten check om te kijken of ik ze ook daadwerkelijk kan 'zien', dan vindt mijn DreamBox wel de transponders (dus ik heb een lock). Als ik vervolgens kanalen uitlees, krijg ik alles van de Hispasat en 0 van de Sirius en 0 van de Hotbird (alledrie hebben tegen de 55-60% signaalontvangst). Ik lijk dus nog wat finetuning te doen te hebben. Hoe kan ik dat het best aanpakken? Het kan toch niet meer dan millimeterwerk zijn?

Doe ik dat met of zonder DiSecq switch er tussen en op het signaalscherm van de DreamBox?

Wie heeft tips voor mij? Of was deze keuze van satellieten toch te hoog gegrepen?

Geplaatst:

Te hoog gegrepen ????

Al die satellieten zijn zelfs met een 60 cm schotel nog te ontvangen, dus ook de Hispasat.

Nee die Frontier houdt van een fixeerde midden-positie en vanwege z'n uitzonderlijke bouw kan hij dan ook de andere invalshoeken pakken.

Dus zet een LNB precies in het midden en richt de Frontier op de Sirius 5 grd. East.

En als de mast en de rest volgens instructies is vastgezet, dan kun je die andere LNB,s naar hun posities schuiven.

Bij twijfel over de DiSEqC, dan moet je de kabel direct op een van de LNB's die uit 't midden staan aansluiten.

Snurker

( Straks zijn meer behangers nodig om OLED schermen tegen de wand te plakken)

Geplaatst:

Op die manier heb ik de schotel gisteren uitgericht. Eerst een satelliet in het midden pakken en dan de rest. Mijn stappen van gisteren:

1. In het midden een satelliet pakken, was toevallig HotBird

2. In het midden op de Sirius uitrichten

3. Sirius weer pakken, maar dan de schotel 10 graden naar West

4. HotBird weer zoeken (zo gevonden) en schotel nog iets naar West gedraaid, zodat de HotBird in de hoek staat. Sirius was ook zo weer gevonden

5. LNB voor Hispasat theoretisch op goede plek gezet en uitgericht

6. Schotel iets naar voren gekanteld om beter signaal op Hispa te krijgen, maar ook weer iets terug om Sirius en HotBird te blijven ontvangen. En ik heb dus een lock op alle 3, maar geen beeld nog.

Ik ga vandaag denk ik nog even ietsjes spelen met de LNB-posities, maar probeer de schotel zo te laten staan.

Geplaatst:

Sorry...allemaal harstikke fout

Die instelling is net zoals bij een draaibare opstelling zéer kritsch.

1. LNB precies in 't midden van die Frontier plaatsen.

2. LNB laten zitten waar die zit en schotel op de Sirius uitrichten (geldt alleen als je zelf op +/- 5 grd. Oost woont...in 't oosten van Nederland is dat een pietsje anders....en die LNB op die plaats laten zitten.

3. De LNB voor Hotbird op de stang schuiven totdat deze zichtbaar is en vastschroeven.

4. De LNB voor Hispasat op de stang verschuiven totdat deze zichtbaar is.

Dit is de enige manier....en als dit niet klopt, dan staat de schotel nog niet Oost/West en Noord/Zuid loodrecht !!

Snurker

Geplaatst:

Ik snap het...... Ik heb vandaag de LNB's iets afgesteld, opdat ik kon locken op de 3 satellieten, maar heb niet genoeg signaal.

Ik denk dat ik de Azimut en Elevatie nog moet verbeteren. Ben wel op de goede weg denk ik zo......

Geplaatst:

Vertrouw niet te veel op een Satfinder...

Deze kun je pas gebruiken...als je reeds uitgericht op de verlangde satelliet (controleren met een dure Satlook of een aangesloten ontvangstinst.)...het maximale signaal wil verkrijgen bij het ietwat kantelen / draaien van de totale schotel...omdat de indicatiebalk op een digi-ontvanger te traag reageert !!

In jouw geval..had je waarschijnlijk al uitslag op de Satfinder, maar kon dat ook het signaal van een niet gewenste satelliet zijn !!

Snurker

P.S. Als je niet woont op het geografische zuiden t.o.v. de Sirius, dan moet je het midden van de schotel uitrichten op het echte zuiden (zonnestand in wintertijd 12,50 uur)een kompas wijkt helaas 3 graden af.

Geplaatst:

De instelling is helemaal fout. De wavefrontier heeft een bereik van maximaal 45 graden. Met de Sirius in het midden kun je de Hispasat dus niet ontvangen. Je zult dus maximaal een satelliet 22 graden van de Hispa in het midden moeten zetten waarbij je op 8W uitkomt. Daarna kun je tot 14 oost zodat de Hotbird er net op komt. In de download sectie staat een instellingen sheet voor de wavefrontier waarmee je de evaluatie ed kunt instellen. Succes.

Vu+ Solo2 met OpenPli via WaveFrontier T90 met bereik 5E t/m 53E

Geplaatst:

Daarom heb ik dus ook niet een middelste LNB op de Sirius staan. Ik heb zoals gezegd een lock op de Hispa, een lock op de Sirius en een lock op de Hotbird. Moet nu gewoon finetunen denk ik zo.

Geplaatst:

Oh ja..... uhm..... Ik heb 't bericht wel gevonden in de download sectie, maar ik zie geen link om het excel sheet te downloaden..... Is het weggehaald?

Geplaatst:

Ik heb dezelfde opstelling WaveFrontier op Hispa, Sirius, Hotbird. Heb alleen hetzelfde probleem ondervonden met de Hispasat.

Mijn oplossing hiervoor was de voorplaat (snowboard) van de Wavefrontier ongeveer 3mm naar voren (richting lnb) zetten (plaatjes) en hop alle sats rond de 80%

Wavefrontier T90 1W,5E, 9E,13E,16E,19E,23E,28,2E / Dreambox 800HD

Geplaatst:

@ Tha Great Mac

Omdat jij problemen had met die lastige opstelling van de Frontier, dacht ik er goed aan te doen om jouw eerst de makkelijkste instelling van de Frontier te laten afstellen.

Daarbij vergat ik inderdaad, dat er voor Hispasat dan een verlengstuk wordt gebruikt.

Zelf kijk ik met een draaibare opstelling naar de Hispasat en heb de Frontier elders aangebracht, maar daar was ook geen behoefte aan de Spaanse programma's.

Op de site van Frontier zelf vind je ook nog de instelgegevens voor Europa.

Snurker

Geplaatst:

Ik had het idee om de schotel iets om zijn as te laten draaien, opdat als je er voor staat, links iets lager hangt dan rechts (of andersom).

Het idee van jou is ook het proberen waard..... Wordt pas van t weekend weer denk ik.

Geplaatst:

Dat klopt wat jij zegt moet ook de Azimuth moet op ongeveer 83 staan, afhankelijk waar je woont. Als je er voor staat links iets lager.

Wavefrontier T90 1W,5E, 9E,13E,16E,19E,23E,28,2E / Dreambox 800HD

Geplaatst:

Links ietsjes lager..... Dat dacht ik zelf ook al, maar was de theoretische onderbouwing wel even kwijt.

Dat betekent dat ik mn schotel iets op moet krikken, anders gaat ie door de dakgoot en dat is vast ook niet de bedoeling geweest.

Thnx in ieder geval!

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen