Ga naar inhoud

1.07(2) scant sneller maar ook onnauwkeuriger??

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik scan regelmatig tussen 45 Oost en 45 West de meest gebruikelijke satellieten af. Dat leverde me tot voor kort altijd ongeveer 5000 services op.

Ik ben kortgeleden overgegaan van een eerdere Ronaldd-emu (gebaseerd op 1.06 van Dream) naar zijn laatste (gebaseerd op 1.07). Sindsdien gaat het scannen sneller maar vind ik 10% minder zenders. Boven frequentie 12600 wordt b.v. niet 1 zender gevonden, terwijl er daar diverse zitten. Zelfs op Astra en Hotbird worden boven de 12600 geen zenders gevonden. Ga ik erop af met een losse transponderscan, dan gaat de scan prima en ook het kijken naar die zenders gaat zonder problemen. Het ligt hem dus aan het scannen zelf.

Om te kunnen uitsluiten dat het aan de Emu van Ronaldd zelf ligt, heb ik zowel met de originele 1.06 als de originele 1.07 zitten experimenteren. En inderdaad; de 1.06 levert mij ongeveer 5000 services op en de 1.07 ongeveer 4500.

Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen? Zijn er minder voor de hand liggende parameters in de buik van de Dreambox waarmee ik het zoekproces kan beinvloeden?

Geplaatst:

Ik scan vaker transponder na transponder af om zo de meeste zenders te kunnen krijgen. Soms is het zelfs noodzakelijk om de symbolrate iets te verhogen. Dus volgens de opgave SR:2177 moet zijn SR:2179. Hierdoor wordt de signaalsterkte ook hoger en de zender eerder gevonden.

Het zijn vooral de complete satelittes.XML die minder zenders vinden dan de eigengemaakte.

Ook is mij dit weekend opgevallen bij een collega dreamboxbezitter die geen signaal op astra 2 had op de lagere frequenties waar de BBC zit(of de bomen zaten in de weg). Hij had er wel een kabellengte van 40 meter tussen hangen.

Hans Surfer

Geplaatst:

@Hans Surfer,

Bedankt voor je antwoord. Ik werk al met een eigen satellites.xml, maar dat van de verhoogde symbolrates wist ik niet. Dat zal ik eens proberen.

Maar waar het me eigenlijk om gaat is het merkbare verschil tussen 1.06 en 1.07. Ik denk dat de hele scan-business aardig op de schop is gegaan in 1.07. Dat de nieuwe versie zo veel onnauwkeuriger is, vind ik gewoon wat raar.

Overigens maakt het me verder niet uit, want sinds de nieuwe Emu van Ronaldd kun je verschillende images op harde schijf plaatsen en wil ik een multisat-scan uitvoeren dan doe ik dat gewoon met een image gebaseerd op 1.06.

Maar raar blijft het...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen